בקרוב: מודל פיצויים לעובדי הכורים הגרעיניים שחלו בסרטן

ועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס אליעזר ריבלין תציע מודל להסדר פיצויים לעובדי הכורים הגרעיניים בישראל, שחלו במחלות ממאירות עקב עבודתם

ועדה ציבורית בראשות המשנה בדימוס לנשיא בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, תציע מודל להסדר פיצויים לעובדי הכורים הגרעיניים בישראל, שחלו במחלות ממאירות עקב עבודתם.

ביום חמישי האחרון מינתה שרת המשפטים החדשה, ציפי לבני, את הוועדה הציבורית, שתפקידה להמליץ לממשלה על הסדר פיצוי לעובדי מרכזי הוועדה לאנרגיה אטומית, שיעמדו בקריטריונים שייקבעו.

במשרד המשפטים אומרים כי "הוועדה הוקמה כדי להציע מודל שישמש בעתיד לבחינת פניות פרטניות של עובדים שחלו במחלה ממארת, וכדי לתת מענה הולם, שוויוני, מהיר ויעיל לצורך במתן פיצוי במקרים המתאימים".

לצד השופט בדימוס ריבלין יכהנו בוועדה פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון; פרופ' אריאל פורת, לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב; ד"ר ניר פלד, מומחה ברפואה פנימית ואונקולוגית ריאות, מנהל המרכז לחקר גידולי בית החזה במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר; החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו; ועו"ד אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים-פיסקליים.

ממשרד המשפטים נמסר כי "במהלך השנים שמה הוועדה לאנרגיה אטומית דגש רב על בטיחות עובדיה. סקרי תחלואה שנערכו ביחס למחלות ממאירות הוכיחו כי שיעור התחלואה בקרב עובדי הוא"א אינו עולה על שיעור התחלואה באוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

"עם זאת, בשנים האחרונות התנהלו בבתי המשפט הליכים בתביעות עובדים שעבדו במרכזי הועדה לאנרגיה אטומית. התביעות עדיין נמצאות בדיונים משפטיים, ולאחרונה התברר כי ניהולן יהיה כרוך בהעלאת סוגיות ייחודיות ורגישות, הנוגעות גם לאינטרסים חיוניים של המדינה.

"בעולם קיימים הסדרים מיוחדים, שלא על בסיס של אשם, לפיצוי מחוץ לכותלי בתי המשפט של עובדים במרכזים גרעיניים שחלו במחלה ממארת. גם במצבים בהם הדין באותן מדינות לא הכיר בהכרח בעילת פיצוי".

לפיכך, המליץ ראש הוועדה לאנרגיה אטומית לשר לשעבר דן מרידור, לשר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ולראש הממשלה בנימין נתניהו, לבחון את האפשרות לגבש מודל מיוחד גם ביחס לעובדי הוא"א שחלו במחלה ממארת, גם במקרים שבהם לא הוכח קשר סיבתי משפטי בין החשיפה לתחלואה, ולהקים ועדת מומחים חיצונית, שתבחן את הנושא באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי.

מדובר בהסדר וולונטרי, שיעמיד לרשות העובדים ומשפחותיהם מסלול נוסף וחילופי, לקבלת פיצוי שיחול על מי שיעדיפו מנגנון מיוחד ומהיר זה על פני קיום הליך משפטי.

לבני ביקשה מחברי הוועדה להגיש את המלצותיהם בתוך כשנה, עד מחצית שנת 2014.