המלך לבוש, הילד עירום

השר יאיר לפיד "ירוק" בתחום הכלכלי. יש לזה גם יתרונות

למינויו של יאיר לפיד לשר האוצר התלוו ביקורות רבות על היותו חסר ניסיון וכישורים כלכליים. איך יתפקד בתחום כל-כך מקצועי? מנגד, יש גם יתרונות להיותו של אדם "ירוק" בתחום שהוא מגיע אליו. הירוקת מעניקה לבעל התפקיד את כישוריו של הילד מסיפורי הנס כריסטיאן אנדרסן. הוא רואה את מה שבעלי הוותק והניסיון כבר אינם רואים, בהיותם שבויים במסורת ובמה שמקובל. הילד רואה את מה שבאמת קורה. הוא לא רואה את הבגדים כאשר אלה אינם קיימים. ואז הוא צועק בקול גדול: "המלך הוא עירום". ובכך הוא גואל את הממלכה מאמונה בהיותו של המלך חכם ומוכשר, כאשר אינו כזה.

ללא כיוון

זו הדמות הספרותית שלפיד בחר לעצמו במערכת הבחירות. הילד שבא לעשות את מה שצריך, לא את מה שעשו אחרים לפניו. מאז קיבל את התואר המכובד של שר האוצר, אני ממתין לשמוע מלפיד משהו בכיוון זה. היו כמה ציוצים. כמו התעקשותו של לפיד שלא לבטל את נקודת הזיכוי לנשים במס הכנסה. אבל לא הוצעו ולא בוצעו צעדים נוספים המלמדים על כיוון, וסנונית אחת, או אפילו שתיים, כנראה לא מבשרות את בוא האביב.

אם לפיד לא ייכנע לבסוף בעניין זה, הרי שמדובר בינתיים במקרה חריג. בכל שאר הנושאים הקשורים בתקציב ובחלוקתו, המלך עדיין לבוש, והילד הוא עירום. כלומר, לא רק שהוא אינו מאיר פינות בנאליות, אלא נראה שהוא עצמו נסחף אחרי מה שהיה בעבר. אולי לא צריך להתפלא, שכן הוא עובד עם אנשים שאינם יודעים אחרת. והוא אינו מסוגל, מבחינת כישוריו, להתמודד איתם כשווה בין שווים - או בכלל. יכול להיות שבעוד שנה-שנתיים לפיד יוכל. אבל לפי שעה הציבור בהחלט יכול להצביע על לפיד ולהכריז: המלך יאיר הוא (בינתיים) עירום.

מינויים חדשים, אנשים ישנים

האם מינוייו החדשים של לפיד יעזרו לו לעמוד אל מול פני העובדים הוותיקים של האוצר? מדובר באנשים ברמה גבוהה מאוד. אבל הבכירים שבהם, המנכ"לית החדשה, למשל, באים גם הם ממשרד האוצר, ומורגלים באורח המחשבה של משרד זה.

עקרונית, טוב שלפיד מקיף עצמו ביודעי כלכלה. אבל מאדם המעוניין לבצע חידושים, אפשר אולי היה לצפות שיביא אנשי מקצוע מחוץ למעגל עובדי האוצר, עבר והווה. מהתעשייה, אולי. מהחקלאות. מחוגי המסחר. עוד פקידה מהאוצר זה יותר מאותו הדבר. גם אם היותר הזה הוא איכותי.

הבעיה כרגע היא שלא רואים משנה סדורה. מטפלים בסעיף אחד, ואחר-כך נראה מה עושים הלאה. לא ברור למה דבר מסוים כן, ואחר - לא. אם ללפיד יש הסבר ל"כן" ול"לא" , כדאי שישמיע אותו. אבל לא בפייסבוק, בבקשה. רבים, למרבה הבושה, לא מגיעים אל הבמה הזאת. והיא גם לא מאפשרת להציג שאלות שהציבור מבקש עליהן תשובות.