פרוטוקולי הריבית של ה'פד': חשש להתפרצות האינפלציה

פרוטוקולי הריבית של הבנק המרכזי פורסמו מוקדם מהצפוי בשל הדלפה לתקשורת ■ מספר חברי 'פד' סבורים כי המדיניות המוניטרית האגרסיבית עלולה לגרום להתפרצות אינפלציונית

מעצבי המדיניות בבנק המרכזי של ארה"ב חוששים מההשפעות השליליות של המדיניות המוניטרית המרחיבה, אך מרביתם סבורים כי הסיכונים הם ברמה נמוכה כעת, כך עולה מפרוטוקולי ישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב. יש לציין כי ה'פד' החליט לפרסם את המסמכים מוקדם מהצפוי (היו אמורים להתפרסם ב-21:00 שעון ישראל) משום שהודלפו לתקשורת לפני השעה המתוכננת.

לפי הפרוטוקולים, מספר חברי 'פד' הביעו חשש כי "יהיה בלאגן גדול" אם הבנק המרכזי ימשיך במדיניות המוניטרית האגרסיבית בה הוא נוקט בשנים האחרונות. נזכיר, בשלהי 2012 ה'פד' בראשות בן ברננקי, החליט להגביר את קצב רכישות האג"ח לכדי 85 מיליארד דולר מדי חודש, במטרה להמריץ את הכלכלה.

ברננקי הצהיר בכל הזדמנות כי קצב רכישות האג"ח הגבוה יימשך עד אשר שיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%. אולם, במחנה המתנגדים טוענים כי סכנת האינפלציה אורבת מעבר לפינה והעלאה פתאומית של הריביות עשויה להחריף את המצב. חברי ה'פד' הביעו חשש גם לגבי המאזנים של הבנק המרכזי.

נזכיר, עדת המתנגדים למדיניות המוניטרית של ה'פד' הולכת וגדלה, כאשר אמש הגיע תורו של ג'יימס בולארד, נשיא ה'פד' בסיינט לואיס שהצהיר כי יתמוך בהאטת קצב רכישות האג"ח בשל השיפור בנתונים הכלכליים.

נראה כי המשקיעים לא מודאגים מכך שהמדפסות של ה'פד' יפסיקו יאטו את הקצב בקרוב ועם פתיחת המסחר בוול סטריט מדד ה-S&P 500 קבע שיא חדש, בעוד חולשה נרשמה באג"ח הממשלתיות של ארה"ב.