מסתמן: מכרזי שכירות המשלבים מכירת דירות יבוטלו

בעקבות חשיפת "גלובס" על העיוות במכרזים אלה, הוצעו בכ"ס דירות להשכרה ב-10 שקלים לחודש ■ מדובר במכרזים שבהם היזם משלם עבור הקרקע רק 30% מהערכת השמאי הממשלתי

בעקבות חשיפת "גלובס" על העיוות במכרזי רשות (מינהל) מקרקעי ישראל במסלול א', המכונים מסלול אריאל אטיאס, שר השיכון הקודם, מסתמנת במשרד השיכון, במשרד האוצר וברשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כוונה להפסיק להוציא מכרזים נוספים במסלול זה.

מנכ"ל רמ"י, בנצי ליברמן, אמר למקורביו כי תוצאות המכרזים מחייבות מחשבה מחדש על מתווה מכרזים אלה והמשך שיווקם.

מדובר במכרזים שבהם היזם משלם עבור הקרקע רק 30% מהערכת השמאי הממשלתי. התחרות בין המשתתפים במכרז היא על ההצעה הנמוכה ביותר שהקבלן מבקש למ"ר מהזכאים לדיור בר-השגה מפוקח. מחיר השכירות לזכאים כולל תשלום לחברת תחזוקה של היזם, צמוד למדד, עם העלאה של 1% בשנה. גודל הדירות המקסימלי לזכאים במכרז יהיה 100 מ"ר במרכז ו-120 מ"ר בפריפריה.

העיוות במכרז נובע מערבוב סוגי הדירות בפרויקט: הזוכה במכרז רשאי למכור מיידית 40% מהדירות בפרויקט במחירי שוק. 20% מהדירות יושכרו במחירי השוק, ו-40% מהדירות יושכרו במחיר מפוקח לזכאים לדיור בר-השגה, בפיקוח משרד השיכון. את כל הדירות לשכירות מותר לקבלן למכור בתום 10 שנים.

אנשי האוצר, משרד השיכון ורמ"י נדהמו מהתוצאות שהתקבלו לפני שבועות אחדים במכרז במסלול זה בכפר-סבא, לפרויקט של 24 דירות, מהן 9 למכירה מיידית, 5 דירות לשכירות בשוק החופשי, ו-10 דירות לדיור בר-השגה לזכאים במחיר מפוקח. 5 מתמודדים במכרז ביקשו לקבל מהזכאים פחות משקל (1 שקל) למ"ר לחודש. אם מביאים בחשבון שדמי התחזוקה כלולים בתשלום במחיר למ"ר, היזמים למעשה מבקשים מהזכאים תשלום אפסי, או 10 שקלים לחודש, ואפילו מסבסדים את דמי התחזוקה.

השיקול של יזמים אלה היה שמכירת 9 דירות גדולות יחסית, המותרות במכרז למכירה מיידית במחירי שוק, תכסה עבור היזם את עלות הקרקע ואת עלות הבנייה של כל הפרויקט. על כן ביקשו מחיר אפסי למ"ר מהזכאים לדיור בר-השגה, כדי לזכות במכרז. אחרי כיסוי הוצאות הבנייה, היזם נותר עם 15 דירות, מהן 5 משלמות שכר דירה במחירי שוק, כאשר את כל 15 הדירות הללו יכול היזם למכור בעוד 10 שנים.

גורמים באוצר וברמ"י אומרים, כי תוצאות המכרז מאששות את הביקורת על מסלול זה, לפיה אין לערבב בפרויקט אחד דירות בשכירות מוזלת לזכאים, עם דירות למכירה ודירות בשכירות במחירי שוק. גורם במשרד השיכון אומר כי מדובר בהטבה ענקית ליזמים, הנעשית תוך עיוות המטרות החברתיות העומדות בבסיס הרעיון של דיור בר-השגה.

בעוד שהגופים האמונים על הנושא עתידים לבטל את המסלול האמור, הקבלנים דווקא בונים עליו. בהתאחדות בוני הארץ מעוניינים לקדם את המסלול ואף לשנות את יחס המכירה וההשכרה הקיים. לדברי גורמים בהתאחדות, כדי שיזמים ייגשו לפרויקטים מסוג זה החלוקה צריכה לעמוד על 25% להשכרה בעוד שאר הדירות ייועדו למכירה.

במקביל מסבירים בהתאחדות שמסלול ב', המסלול היחיד שייוותר לאחר ביטול מסלול א', אינו רלוונטי לקבלנים וגם המוסדיים עצמם אינם מביעים בו עניין. כל עוד לא ישוו את הטבות המס שקיבלו המוסדיים גם לקבלנים וככל שאיזון בין דירות להשכרה ודירות למכירה לא ישונה, ההיתכנות שמכרזי השכירות יצליחו נמוכה, כך לדברי אותו גורם.