סטארט-אפ בשבוע: החברה שמציעה שירות VOD לרופאים

מייסד אורפאוס מדיקל על הרגע שבו הכל התחיל: "רופאים סיפרו לי שהם מצאו כל מיני פתרונות פיראטיים כמו להקליט את הניתוח עם לפטופ אישי. זה לא יעיל, וגם לא מוצפן, כך שלא בטוח שזה חוקי"

הרקע: דודי ריינס הוא אחד המייסדים של חברה שסיפקה שירותי VOD - העברת תכני וידיאו על-פי דרישה - לחברת הוט המקומית ול-16 ספקיות תוכן נוספות ברחבי העולם.

ריינס פגש פעם רופא ששאל אותו אם הוא יכול לפתח שיטה להקליט ולשדר גם את מה שמתרחש במהלך ניתוחים זעיר פולשניים ופרוצדורות אבחון אנדוסקופיות. ניתוחים כאלה מבוצעים על-ידי החדרת מצלמה לתוך הגוף שמאפשרת לרופא לקבל החלטות בהתאם לתמונות הווידיאו שמשדרת המצלמה.

לאחר הניתוח או האבחון, הסרטונים האלה נעלמים לנצח - וחבל. לרופאים יש מעט הזדמנויות לחטט בקרביים של הפציינט, וסרטונים כאלה יכולים לעזור באבחון עתידי של אותו חולה. אותם צילומים יכולים גם לשמש ככלי ללימוד ולהכשרה של רופאים חדשים ואפילו כראיה משפטית. כמו כן, רופאים אוהבים לשתף את עבודתם אחד עם השני, לדון בה, להתייעץ ואפילו להשוויץ. שיתוף וידיאו - בהתאם לכללי הסודיות הרפואית כמובן, הוא אפיק נוסף לעשת זאת.

"כאשר פנו אליי רופאים נוספים", אומר ריינס, "הבנתי שיש פה שוק".

השוק: כל תמונות ההדמיה שמגיעות ממכשירים כמו רנטגן, MRI, CT ואחרים, שמורות היום בבתי החולים ובקופות החולים במערכות מסוג PACS. קטעי הווידיאו, כאמור, אינם נשמרים. "רופאים סיפרו לי שהם מצאו כל מיני פתרונות פיראטיים כמו להקליט את הניתוח עם לפטופ אישי. זה לא יעיל, וגם לא מוצפן, כך שלא בטוח שזה חוקי".

העתיד של התחום הוא אפילו מסעיר יותר - צילום בווידיאו והפצה של תכנים רפואיים בזמן אמת, יכולים לאפשר אבחון מרחוק ואפילו טיפול מרחוק באמצעות רובוטיקה. כבר היום, חלק מן הניתוחים הזעיר פולשניים מבוצעים כך שהרופא אינו נוגע בפציינט, אלא מנחה מכשיר רובוטי שמנתח אותו. "הם אפילו לא תמיד לבושים בבגדים סטריליים, כיוון שברור שלא יגעו בפציינט, אלא רק הרופא המרדים יעשה זאת", אומר ריינס. במצב עניינים שכזה, הרופא לא חייב להיות באותה מדינה כדי שהניתוח יצליח.

המוצר: טובי כרמון, מנכ"ל החברה שכיהנה בעבר בתפקידי שיווק בכירים בשטראוס-עלית וטמבור מסבירה כי המוצר של אורפאוס, ששמו הוא מדיק-VOD, יכול להתחבר לכל מכשיר רפואי שמצלם וידיאו, לקלוט את הצילומים מתוך המצלמה ולהעביר אותו הלאה - או כשידור בזמן אמת, או כקטע שמור, למאגר מידע. המאגר מאפשר חיפוש ושליפה של הקטע הרלוונטי תוך שניות, מכל מחשב שמחובר לאותה רשת.

מערכת כזו צריכה להיות כנראה אמינה יותר מן ה-VOD הביתי הממוצע. מסך כחול באמצע ניתוח מרחוק, זו לא אופציה. ריינס: "בגלל המורכבות, המערכת הייתה צריכה לעבור אישורים רגולטוליים כמו כל מכשיר רפואי. יש לנו כבר אישור CE לשיווק באירופה, והגשנו בקשה לאישור FDA, לשיווק בארה"ב".

ריינס מציין כי מערכת ה-VOD שלו נמכרה להוט ודומותיה בתחילה הדרך ב-23 מיליון דולר. "בית החולים חושב שזו בדיחה. הם לא ישלמו יותר מ-100 אלף דולר, עבור מערכת שמשרתת 20-40 חדרי טיפול. לכן אורפאוס הייתה צריכה להשתמש בחידושים הטכנולוגיים שהתרחשו בתחום הווידיאו מאז שפותחו לראשונה מערכות ה-VOD, ולהוסיף חידושים והמצאות משלה, כדי להגיע מחיר שנראה לבתי החולים ריאלי.

שלב בפעילות: המערכת כבר פעילה ואפילו מותקנת ב-25 בתי חולים, בעיקר בגרמניה. כרמון: "אין לנו רקע במכשור רפואי וזה התגלה כיתרון, כי הגענו עם גישה עסקית.

"אנחנו רואים שהרופאים כבר משתמשים בזה, בעיקר בלימוד ודיון בין רופאים, למשל כדי להתייעץ עם רופא בכיר יותר. היה מקרה שבו נער בן 19 עבר ניתוח כיב קיבה וחזר אחרי יומיים. מבט שני בסרט הראה שפגעו כנראה בנים בדרך החוצה, והוא מטפטף. בעקבות זאת הוחלט לתקן את המצב בהליך זעיר פולשני, ללא פתיחת הבטן. ללא הסרט, הרופאים היו נאלצים כנראה לפתוח לו את הבטן רק כדי להבין מה קורה".

גיוסי ההון: החברה גייסה למעלה ממיליון דולר מקרן האנג'לים תבל בראשון אורן פירסט, ממשקיעים פרטיים ומרופאים.

השלב הבא: החברה נערכת לגיוס של מספר מיליוני דולרים לשם חדירה לשוק האמריקני.