מס הפייסבוק הראשון

לפיד כונן מס שלא יוסיף לקופת המדינה, אלא יחסיר ממנה

את "מס רכבי היוקרה" החדש, שמתכנן האוצר, אפשר בהחלט לכנות "מס הפייסבוק הראשון". כלומר זה אינו מס שנועד בהכרח למלא מטרה כלכלית זו או אחרת, אלא בעיקר לקבל "לייקים" מהציבור באמצעות ספין תדמיתי. מהלך המיסוי האמיתי והמשמעותי, שנוגע לחלק העיקרי של שוק הרכב, הוא עדכון המס הירוק שמתוכנן כבר זמן רב ואמור להכניס לאוצר 400 מיליון שקל.

הבעיה היא, כפי שכתבנו לא אחת, שעדכון המס הירוק טומן בחובו מוקש פוליטי-תדמיתי: הוא מייקר בעיקר את כלי הרכב הזולים והעממיים שנהנו מהטבת המס הירוק, ולא משפיע כלל על כלי הרכב היקרים והמזהמים שלא נהנו מאותה הטבה ולכן לא ייפגעו מצמצומה. במילים אחרות, זו פגיעה יחסית במעמד הביניים ומצב בלתי קביל מבחינה תדמיתית למי שחרת על דגלו את ההגנה על אותו מעמד.

אז מה עשו יועצי התקשורת הממולחים? המציאו מס חדש ושמו "מס רכבי יוקרה" שיוצג סמוך למס הירוק וייקר גם את כלי הרכב היוקרתיים. כמה כסף יכניס המהלך הזה לקופת האוצר? תלוי היכן יציבו את הרף. סביר להניח שהוא לא יוצב בטריטוריה של עד 250 אלף שקל מכיוון ששם נמצאים הרבה מאוד רכבי מנכ"לים ובכירים במגזר הציבורי והפרטי, שיש להם לובי חזק במסדרונות השלטון. מנגד, אם האוצר יציב את הרף על 300 אלף שקל ומעלה הוא יגלה שהמס מתייחס ללא יותר מ-3,000 מכוניות בשנה. כלומר הוא יכניס לאוצר כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה וזאת בהנחה שנפח השוק יישאר ללא שינוי.

אבל ההנחה הזאת כלל לא ודאית. הניסיון מלמד שברגע שקובעים רף מחיר למס יוקרה על מוצר מסוים, השוק נוטה להתכנס מתחתיו. להתכנסות הזו יכולות להיות כמה צורות. אנשים שרכשו מכוניות יוקרה עם מנועים גדולים ירכשו אותן עם מנועים קטנים יותר כדי לרדת מתחת לסף המס; יבואנים יוציאו את "חבילות היוקרה" הסטנדרטיות של אבזור הרכב אל מחוץ למחיר הבסיס ויציעו אותן כאופציה שאינה מעלה את רף המס (אגב, שני "הפתרונות" הללו כבר היו קיימים לפני 30 שנה); שוק היבוא האישי יקבל תנופה ומוטיבציה להנמיך מחירים ויהיו גם יבואנים שיסגרו פינות עם היצרנים.

בשורה התחתונה, סביר להניח שמס רכבי היוקרה יוריד את הכנסות המדינה ממסים על רכב ולא יעלה אותן. אבל ככה זה כשרפורמות מס מתחילות את דרכן אצל יועצי תדמית.