רשות ההגבלים: לאסור בחקיקה את תיאום מחירי העוף

מחירי העוף זינקו ב-24%-55%, והקמעונאים טוענים כי המשחטות מתאמות מחירים ■ בכיר ברשות: "הצרכנים משלמים את מחיר קרטל העוף בחסות החוק"

רגע לפני המנגל ומעט אחרי העלייה החדה במחירי העוף, רשות ההגבלים העסקיים יוצאת נגד תיאום מחירי העופות. בכיר ברשות ההגבלים אמר ל"גלובס" כי יש לאסור בחקיקה את תיאום מחירי העוף ולבטל את הפטור על המשחטות מתיאום מחירים.

ברשות ההגבלים התבטאו בעבר נגד הפטור שיש למשווקי פירות וירקות, אך זו הפעם הראשונה שבה בכירים תוקפים את הפטור שיש למשחטות העוף.

לפני כחודשיים חשף "גלובס" כי מחיר העוף וחלקיו זינק בעשרות אחוזים. בנוסף, בזמן שמחיר עוף טרי שלם עלה ב-8.2%, מחיר חלקי העוף זינק בשיעור של 24%-55%. כך, למשל, זינק מחיר כבד עוף ב-24.3%, סטייק פרגית עלה ב-30%, ומחיר הכנפיים נסק ב-54.5%.

לאחר עליית המחיר לרשתות בתוספת מע"מ מגיע מחירו של עוף טרי לרשת ל-18.5 שקל, מחיר חזה עוף ל-27.4 שקל, מחיר כרעיים ל-23.4 שקל, ומחיר פרגיות ל-45.6 שקל.

בכל המקרים מדובר במחיר שבו רשת השיווק קונה את המוצר ולא במחיר לצרכן - שאמור להיות גבוה ב-22% לפחות. קמעונאים טוענים כי משחטות העוף מציגות מחירים אחידים באופן המעלה חשד לתיאום ביניהן.

לדברי בכירים ברשות, הצרכנים משלמים את מחיר קרטל העוף הנעשה בחסות החוק. ברשות מציעים לבטל את הפטור שממנו נהנות גם משחטות העוף.

לדברי הבכירים, "הפטור שיש למשווקי תוצרת חקלאית מתיאום מחירים חל גם על משווקי עופות, וצריך חקיקה כדי לוודא שלא ייעשו קרטלים. אנחנו מאירים זרקור על הנזק לצרכנים שנגרם מהפטור הזה. חשוב שהמאמץ לצמצום הפטור יצליח, לאחר שמשרד החקלאות הכשיל אותו בכל פעם מחדש".

עוד אומרים הבכירים כי "אם קרטלים בין משווקים סיטונאיים בתחום העופות יהיו בחסות החוק - ציבור הצרכנים עלול לסבול כפליים: גם מהתיאום בין החקלאים, וגם מהתיאום בין המשווקים. הפטור הגורף פוגע משמעותית לא רק בצרכנים, אלא גם בחקלאים".

רשות ההגבלים העבירה תזכיר תיקון לחוק ההגבלים העסקיים (תיקון הפטור לתוצרת חקלאית), ובכירים ברשות מביעים תקווה כי הממשלה החדשה תקדם את התזכיר לחוק.