דירקטור בלאומי על דנקנר: "כשנוטלים סיכונים לפעמים נופלים"

על רקע המגעים של בנק לאומי ונוחי דנקנר למחיקת חוב של 150 מיליון שקל לחברת גנדן, התראיין הבוקר לגל"צ פרופ' ידידיה שטרן: "לא צריך לרצות את דעת הקהל או את הח"כים - אלא את הבנק" ■ לפיד ויחימוביץ' פנו לבנק ישראל בנושא

סערה בעקבות המגעים להסדר חוב שמנהל נוחי דנקנר עם בנק לאומי, במסגתו עשוי הבנק למחוק לגנדן שבשליטת דנקנר חוב של כ-150 מיליון שקל. בגלי צה"ל דווח היום כי שר האוצר יאיר לפיד פנה למפקח על הבנקים דודו זקן בבקשה לבחון את ההסדר המתגבש, אולם דירקטור בבנק לאומי הגן היום על ההסדר.

"נוחי דנקנר הוא לא החייב של הבנק, יש פה חברה", הסביר פרופ' ידידיה שטרן, דירקטור בבנק לאומי שהתראיין הבוקר (ד') לרזי ברקאי בגל"צ. "צריך לעשות את כל מה שניתן לא כדי לרצות את דעת הקהל, חברי כנסת כאלה ואחרים או את החייב לבנק - אלא כדי לרצות את הבנק".

שטרן הוסיף כי "אני מאוד אשמח אם דנקנר יכניס את ידו לכיס של חברה אחרת בבעלותו ויחזיר את החוב, אך אנחנו חיים בתוך עולם משפטי והחוזה הוא לא מול אדם אלא מול חברה". הוא הסביר כי " יש מקרים - ויכול להיות שבעתיד נגלה שהמקרה הזה הוא ביניהם - בהם בית המשפט מאשר לזהות את האדם עם החברה החייבת ובכך לרדת לנכסיו".

לדברי שטרן, בנק לא יכול להרוויח בלי לקחת סיכונים: "כשהבנק נתן לפני שנים רבות את האשראי לחברות הללו הוא נתן את האשראי על סמך בטוחות שבשלב האחרון היו פי 4 בשוויין משווי החוב. על פניו סביר ביותר לתת אשראי כזה; אם לא תיתן אשראי לא תרוויח... במסגרת הכללית של נטילת סיכונים לפעמים נופלים וזה מקרה בו נפלנו כולנו".

מבנק לאומי נמסר בתגובה לגל"צ כי "בשל הסודיות הבנקאית לא ניתן למסור מידע אודות לקוחות ספציפים, לאומי נקט נוקט וינקוט בכל האמצעים העומדים ברשותו כדי לגבות ולהשיב כל חוב".

גם יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' פנתה למפקח על הבנקים וקראה לו לפעול לביטול המגעים להסדר החוב. היא מכנה את המהלך "תקדים מסוכן של מדיניות אשראי בלתי אחראית" והביעה חשש כי "ויתור של הבנקים על חובות אלו עלול לפגוע ביציבות הפיננסית שלהם".

יחימוביץ' הצביעה על כך שהריכוזיות הקיימת בתחום ראיית החשבון, עליה התריעה בפני זקן בעבר מספר פעמים, קשורה להחלטתה של מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח, נוכח מעורבותו של רו"ח גד סומך בנושא: "רו"ח גד סומך משמש בו בזמן גם רואה החשבון המבקר של קבוצת אי.די.בי, וגם של בנק לאומי (כמו גם של רוב הבנקים האחרים), שלו חבה הקבוצה כספים. הדבר מונע ממנו לבקר כראוי את הסיכונים הפיננסיים והיציבותיים הגלומים בהחלטתה של מנכ"ל לאומי ביחס למחיקת חובות של לקוחות המבוקרים על ידו".

דנקנר
 דנקנר