צביקה אורן: המס על הבירה מסכן את 2,000 עובדי התעשייה

יו"ר התאחדות התעשיינים שלח מכתב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, והפציר בו להתנגד לאישור הפיכתו של צו המס הארעי על הבירה לצו קבוע ■ יו"ר מבשלות בירה לישראל: "העלאת מס הבירה - הכבדה ישירה על מעמד הביניים"

המאבק נגד העלאת המס על הבירה מחריף. צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים, שלח היום (א') מכתב ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, לקראת הדיון מחר בוועדה, בו דרש כי ועדת הכספים תתנגד לאישור צו המס הארעי על הבירה והפיכתו לצו קבוע. אורן טען כי הצו מסכן את תעשיית הבירה הישראלית ואת 2,000 עובדיה.

"צו המס הארעי על הבירה נחתם על-ידי שר האוצר באישון לילה, ללא כל התייעצות עם גורמים רלוונטיים בתעשיית הבירה המקומית, ומבלי שנבדקו השלכותיו הרות-הגורל על תעשיית הבירה בישראל וכן על כ-2,000 העובדים המתפרנסים מתעשייה זו, באופן ישיר ועקיף, מדי חודש בחודשו", כתב אורן.

כמו כן נכתב במכתב כי "מפעל מבשלות בירה בישראל, שמייצר את בירות קרלסברג, טובורג וסטלה ארטואה, מעסיק 350 עובדים - רובם תושבי יישובי עוטף עזה. מפעל טמפו משקאות, המייצר את הבירות גולדסטאר, הייניקן, מכבי ונשר, מעסיק כ-1,000 עובדים, חלקם הגדול יוצאי מדינות חבר העמים ואתיופיה. בנוסף קמו בשנים האחרונות מבשלות בוטיק ביישובי הפריפריה, בנגב ובגליל.

"אישור הצו והפיכתו לצו קבוע הנו בעל השלכות קשות על תעשיית הבירה ועובדיה ואף עומד בסתירה גמורה להחלטת הממשלה ולמדיניותה בעניין עידוד תעשייה כחול-לבן ותמיכה ביישובי הפריפריה".

כמו כן, מנתוני התאחדות התעשיינים עולה כי אישור צו המס ישווה את שיעור מס הקנייה המוטל על הבירה לזה המוטל על משקאות אלכוהוליים משכרים. זאת בניגוד למקובל במרבית מדינות העולם ואף בניגוד למדיניותה המוצהרת של רשות המסים.

"הכבדה על מעמד הביניים"

בתוך כך, ג'ק בר, יו"ר מבשלות בירה לישראל, שיגר מכתב לראש הממשלה, לשר האוצר ולשר הכלכלה, בו הוא קורא לבטל לאלתר את אישור העלאת מס הבירה ל-4.19 שקלים לליטר מ-2.2 שקל לליטרים. במכתב הוא מכנה את המס כמיותר, בלתי סביר ובלתי מידתי.

לדבריו, "הבירה הינה מוצר עממי שנצרך על-ידי מעמד הביניים ועל-ידי השכבות החלשות יותר באוכלוסייה (בעלי ממון נוטים לצרוך מוצרי אלכוהול יקרים ומיובאים, דוגמת ויסקי). קיימת העדפה ברורה של צעירים ושל סטודנטים לצרוך מוצרי בירה על פני מוצרי אלכוהול אחרים. גידול משמעותי כל-כך במס הקנייה מהווה אפוא הכבדה ישירה ובלתי נסבלת על מעמד הביניים הישראלי, ואף עלול לגרום להסטת הצריכה ממוצרי בירה למוצרי אלכוהול כבד".