עקב העיצומים בנמל אשדוד: סחורה נפרקה במצרים

מנכ"ל נמל אשדוד שוקי סגיס פנה לממונה על השכר קובי אמסלם בדרישה להיפגש עמו בדחיפות ■ 8 נתבים הפחיתו ב-30% את קצב עבודתם

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, פנה לממונה על השכר במשרד אוצר קובי אמסלם בדרישה להיפגש עמו בדחיפות, על רקע חידוש עיצומי הנתבים בנמל.

ל"גלובס" נודע כי בכניסה לנמל נוצר תור של יותר מ-20 אוניות מכולה ואוניות מטען שממתינות לנתב שיכניס אותן פנימה לנמל. התור נוצר לאחר שבמסגרת העיצומים שהם נוקטים הפחיתו שמונת הנתבים בנמל ב-30% את קצב עבודתם. במרוצת סוף השבוע הופנו חלק מהאוניות לנמל חיפה אולם היום הגיע הנמל למלוא הקיבולת והחל להיווצר תור גם בכניסה אליו.

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה אמר ל"גלובס" כי לפחות אונייה אחת שהייתה אמורה להגיע לאשדוד החליטה בעקבות העיצומים לפרוק את סחורתה בנמל פורט סעיד, תוך שהיא יוצרת בעיה לא פשוטה ליבואן הסחורה הישראלי, שנדרש לטפל כעת בהעברת הסחורה ממצרים.

הנתבים חידשו את עיצומיהם בעקבות החלטת המוסד לבוררת מוסכמת לבטל פשרה שהושגה בינם לבין הנהלת הנמל בהליך גישור שניהל שופט בית משפט העליון בדימוס צבי זמיר.

הנתבים, קציני ים ותיקים, נהנים מהשכר הגבוה ביותר בשירות הציבורי ומשכורתם ברוטו מגיעה לכ-60 אלף שקל בחודש. על פי הנוהג יש שני נתבים בכל משמרת, שאחד מהם עובד בפועל והאחר כונן. ב-2009 החליט מנכ"ל נמל אשדוד להפסיק נוהג שאפשר לכוננים להישאר בבית. הנוהג בנמל חיפה לא שונה. לאחר שהנתבים פנו לבית הדין לעבודה הסכימו הנהלת הנמל וההסתדרות לפנות לבוררות בעניין. הבורר, שופט בית העליון בדימוס יצחק זמיר, השיג פשרה שלפיה בסיום העבודה יורשה אחד מהנתבים לצאת לביתו. ואולם הממונה על השכר באוצר, שהתחלף בינתיים, הודיע על התנגדותו לפשרה שהושגה. לפי דרישתו של הממונה פנו הצדדים למוסד לבוררות מוסכמת, שביטל כאמור את הפשרה.