לפיד: "נדאג שיהיו הרבה מאוד מתגייסים חדשים במהלך הכנסת הנוכחית. לא יהיו ילדים רעבים"

(עדכון) - שר האוצר על מתווה התקציב: "נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים, אבל זה קצר מועד. זה יבוא, זה יכאב, וזה ילך" ■ "יש דבר כזה בדמוקרטיה ממשלה בלי חרדים. הממשלה או המדינה לא רשומות על שמם בטאבו"

מושב הקיץ של הכנסת נפתח בדיון סוער במליאה. שר האוצר, יאיר לפיד, החליט לעלות לדוכן להשיב לטענות חברי הכנסת שתקפו אותו בהצעות אי-האמון שהגישו.

בתחילת דבריו התייחס לפיד לטענותיו של ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה), שהזהיר קודם לכן מהגזרות הכלכליות, ואמר לו בציניות: "אני מבין שאתם עוברים ימים לא פשוטים. הממשלה שיצרה את הגירעון - לא הייתם שותפים לה? הייתם על המאדים? הייתם בכל ממשלה, אני רק צריך לפתור את הגירעון שיצרתם. ולא שהייתם החברים הכי זולים".

פורוש מצידו ביקר את התנהלותו של לפיד ואמר כי "שמעתי שהוא הולך להטיל על מדינת ישראל גזרות כלכליות קשות מנשוא. האדם הזה חי לפי איך התמונה שלו תיראה מחר. זו ממשלה שבנויה על שנאה-שנאה-שנאה. הדרת חרדים זה הפסגה של הממשלה הזו. נשאל את יאיר לפיד מהי פסגת העשיה שלך, ומבחינתו המקסימום זה אמרה טובה בפייסבוק".

לפיד לא נשאר חייב והשיב אש: " לאחר שהחרדים תקפו את שר האוצר כי הוא מוציא הודעות לתקשורת בשבת, השיב לפיד: "אני מוציא הודעות בשבת כי אני לא שומר שבת, אני לא שואל אותך ואתה לא שואל אותי. אני רשאי להוציא הודעות בפייסבוק מתי שאני רוצה".

הפינג-פונג בין חברי הכנסת ללפיד נמשך לאורך כל נאומו של שר האוצר. לאחר שנשמעו קריאות ביניים מצידו של יו"ר ועדת הכספים לשעבר, משה גפני (יהדות התורה), השיב לו לפיד: "המדינה סיימה לקבל מכבודו הוראות ולכן אתה לא יו"ר ועדת כספים כי נמאס לנו לקבל ממך הוראות", תקף לפיד את גפני. "יש דבר כזה בדמוקרטיה, ממשלה ללא חרדים. זה לא רשום על שמכם בטאבו. זה לא הופך אתכם לפחות חשובים. למה אתם דוחקים את עצמכם לפינה, איש אינו שונא אתכם. הדבר היחיד שקרה הוא שאתם לא בקואליציה".

"לא ניתן לאף ילד במדינת ישראל להיות רעב"

בתגובה לטענותיו של פורוש על הקיצוץ הצפוי בקצבאות הילדים אמר לפיד כי "אנחנו לא ניתן לאף ילד במדינת ישראל להיות רעב. זו חובתנו שאף ילד לא ירעב, ואנחנו נעמוד בה. הגוף שאחראי לפנס ילדים נקרא ההורים שלהם. כשאתה מביא ילד לעולם, ח"כ פורוש, אתה האדם הראשון שאחרי עליו. אתה מביא ילד וזו חובתך לפרנס את ילדיך. אנשים צריכים לקחת אחריות על ילדיהם. אנחנו נמצא פתרונות, למקרה שאתם ככ מודאגים הקצבנו 200 מיליון שקל מתקציב הרווחה רק כדי להבטיח ביטחון תזונתי כדי שאף ילד לא יהיה רעב".

לפיד התייחס גם לביקורת שנשמעה על גובה הגירעון ואמר: "אנחנו על הגירעון משלמים ריבית. היא גבוהה ויקרה, ולכן במקום להוציא כסף על חינוך ורווחה אנחנו מוציאים על תשלום ריביות. זה לא יקח הרבה זמן, בתוך שנתיים נצא מהבוץ הזה. סיכמנו על יעד גירעון נמוך ממה שחשבו. אנחנו עובדים על 1 חלקי 12 וזה יוצא גירעון גבוה יותר. כל המאמץ שלנו והא להקטין אותו כדי לא לשלם ריביות. להציע לחלק כסף לאנשים זו לא תפיסה חברתית. אני מציע לכם לראות למה יש גרעון כזה, ותראו איך ב-2014 ו-2015 יהיה גירעון נמוך יותר".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מתחה ביקורת על היעדר תהליך מדיני. שר האוצר התייחס מעל לדוכן לדבריה ואמר: "לגבי הדשדוש המדיני ח"כ זהבה גלאון, הסכסוך הפלשיתני ישראלי נמשך 150 שנה. אני מודה שלא פתרנו אותו בחודש הראשון לכהונת הממשלה. שנינו יכולים בוודאי להסכים שזה לא יפתר ביום או בשנה. את שואלת אם נעשה הכל כדי לחזור למשא ומתן? בוודאי. זו המטרה המוצהרת של הממשלה. יש להניח שלא נראה עין בעין את הדרך שבה זה יתקדם אבל את יכולה להבין שבתוך חודש לא פותרים את הסכסוך הישראלי פלשתיני".

סגן השר, ח"כ אופיר אקוניס, סיכם את הדיון במליאת הכנסת: "אצל הגברת יחימוביץ, הצדק החברתי נעצר, איפה שהועדים הגדולים מתחילים".

מוקדם יותר היום (ב') הציג לפיד את מתווה תקציב המדינה, שכולל קיצוצים ב-18 מיליארד שקל והעלאות מסים ב-5-14 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

"זה יהיה מושב טעון", אמר לפיד בישיבת סיעת מפלגת יש עתיד בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת היום. "זה יהיה מושב תקציבי. זה תקציב לא פשוט כי צריך להיחלץ מגירעון של 35 מיליארד שקל. לא נסתתר מאחורי הגירעון הזה. לא נגיד שבאנו לתקן את הגירעון ועכשיו לא נעשה דברים. להיפך - נתייחס אליו כאל הזדמנות כי הוא מאפשר לנו לשנות סדרי עדיפויות במדינת ישראל ולעבור מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה ולשים את האדם העובד במרכז ההוויה מבלי לשכוח כמובן את החלשים".

לפיד התייחס לביקורת שהופנתה כלפיו בנוגע לדאגה לחלשים ואמר: "אמפתיה לא יכולה לשמש במקום מדיניות. צריך מעמד ביניים חזק של אנשים עובדים שמשלמים מסים ומהמסים האלה נוכל לעזור למי שאין לו. אף ילד לא יישאר רעב במדינת ישראל כל עוד אנחנו פה".

לפיד הוסיף כי "זה תקציב של תקווה. נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים, אבל זה קצר מועד. יש תקלה ועלינו לתקן אותה. זה דבר קצר. זה יבוא, זה יכאב, וזה ילך. תוך שנתיים כל ישראלי ירגיש בשינוי - בדיור, בשוויון בנטל, ביוקר המחיה ובתחושה שהוא חי במדינה הוגנת שמתייחסת בחרדת קודש לכסף שלו ולא רק נותנת אותו לסקטורים ולאנשים שקרובים לצלחת".

גם ראש הממשלה נתניהו נשא דברים בפתח ישיבת סיעת הליכוד ואמר: "יש לנו שלוש משימות מרכזיות במושב זה. ראשית, שמירת ביטחונם של אזרח ישראל מול אתגרים ביטחוניים שהופכים למורכבים וקשים מיום ליום. שיהיה ברור, אנו לא נשלים עם ירי משום גזרה לעבר מדינת ישראל ואזרחיה. לא מצפון, לא מדרום. שנית, אנו נעביר תקציב אחראי שיסייע לנו להמשיך בצמיחה ויסייע לשמור על מקומות העבודה של אזרחי ישראל. רפורמת 'השמיים הפתוחים' שהעברנו אתמול הינה מהלך חשוב, הרפורמה הזו תוזיל את מחירי הטיסות ותביא לכאן יותר תיירים. הרפורמה הזו היא רק הראשונה בשורת רפורמות שנוביל כדי להוזיל את יוקר המחיה. עשינו זאת בסלולר, עשינו זאת אמש בטיסות ונעשה זאת בתחומים חשובים נוספים. שלישית, אנו נעביר חוק חדש לשוויון בנטל. נעשה זאת בדרך אחראית שלא תשסה ציבור בציבור. כי חוסננו היה ונשאר באחדותנו".