שר האוצר לפיד: "מה שאתם רואים זה לא רק גזירות"

שר האוצר לפיד מפרט את תוכניתו: מעבר לקצבאות ילדים סלקטיבית, צמצום רגולציה, סיוע לעסקים קטנים, הגברת התחרותיות בתחום המזון ומלחמה בהון השחור ■ על הגרעון אמר: "אני הולך לסגור את הבור הזה"

"אין ביטחון לאומי בלי כלכלה, אין כלכלה בלי ביטחון לאומי, וזו הזדמנות בשביל לתאר בפניכם את מה שאנחנו עושים בימים אלה". כך פתח את דבריו הערב (ג') שר האוצר יאיר לפיד, בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. לפיד דיבר בכנס לראשונה לציבור, שלא דרך דפי הפייסבוק. בין היתר, חשף לפיד כי הוא מתכוון לבטל את מתן הקצבאות לילדיםהאוניברסלית ולעבור לקצבאות ילדים סלקטיבית.

לפיד פרט את ה"מלחמות" אליהן הוא מתכונן, וציין את "הכנסת מבחן מיצוי כושר השתכרות אפקטיבי בדיור; חיזוק לימודי יסוד בחינוך החרדי; צמצום רגולציה עודפת והקטנת הנטל הבירוקרטי - תוכנית doing business; סיוע לעסקים קטנים; הגברת התחרותיות בתחום המזון; והתוכנית למלחמה בהון השחור, שאומרת למעלימי המס שהחגיגה עומדת להיגמר".

עוד ציין לפיד כי "אם אפשר להוריד את מחירי המים ב-4% בכך שנסגור ונאחד עשרות תאגידי מים מיותרים, אז אנחנו הולכים לעשות את זה. כי שלטון שיכול להוריד מחירים ואינו עושה את זה, מוכר את האינטרסים של האדם העובד".

"מה שאתם רואים זה לא קיצוצים"

"מה שאתם רואים זה לא קיצוצים. מה שאתם רואים זה לא רק גזירות ומסים, ולא רק העברה של תקציבים מהביטחון לדיור, או מהישיבות לרווחה", אמר לפיד. "מה שאתם רואים - וככל שיעבור הזמן זה יהיה ברור יותר ויותר - היא דרך".

לפיד הוסיף כי מדובר ב"דרך נחושה, ברורה, שיש לה כיוון אחד ושיש לה מטרה אחת: לשים במרכז הכלכלה הישראלית את האדם העובד". לפיד סיפר כאשר נכנס למפגש הראשון במשרד, דיבר על רעיון אחד, האדם העובד.

לדבריו, "זה אומר שמשרד האוצר לא מתעסק בגרפים או בגליונות אקסל, אלא בבני אדם שקמים בבוקר והולכים לעבודה ומהעבודה הזו צריכים לקנות במכולת, והם שואלים את עצמם איך הם יגמרו את החודש, והם רוצים שיום אחד לילדים שלהם תהיה דירה, וצריך גם לדאוג להם כדי שתהיה להם פנסיה הוגנת לימי הזיקנה שלהם".

"מרכז ההוויה שלנו הם אנשים שעובדים ומשלמים מסים, כי בלעדיהם אין לנו כלכלה ואין לנו חברה", אמר שר האוצר. "זה אומר שאם מישהו רוצה לעבוד אנחנו צריכים לעשות הכל כדי ליצור בשבילו מקומות עבודה".

לפיד הוסיף כי "אם מישהו בריא ויכול לעבוד אבל חושב שהוא פטור מזה, אז הוא צריך לדעת שאנחנו לא נשלם את החשבונות שלו".

"אני הולך לסגור את הבור"

לפיד התייחס גם לגירעון התקציבי של הממשלה ואמר: "אלו 35 מיליארד שקל כואבים, שצריך לטפל בהם מהר, באחריות ובכוח. כי כמו כל אוברדראפט, אם לא נסגור אותו עכשיו הוא יילך ויתפח ויגדל עד שלא תהיה לנו דרך לצאת ממנו", אמר לפיד.

"כי ככל שהאוברדראפט גדול יותר, הריבית עליו גדולה יותר, ואז במקום להשקיע מיליארדים בחינוך ובבריאות, אנחנו מבזבזים את אותם מיליארדים כדי לשלם ריביות שהולכות וגודלות. את זה צריך להפסיק, אז אני הולך לסגור את הבור הזה".

לפיד הוסיף: "לא מעניין אותי מי אשם, מעניין אותי מה עושים. אני גם לא מתכונן להסתתר מאחורי הבור הזה ולהגיד שעד שלא נפתור את הבעיה הזו לא נוכל לצאת לדרך. אנחנו כן נוכל, ואנחנו כבר יצאנו לדרך. כי הבור הזה הוא לא רק עול, יש בו גם הזדמנות".

לדברי לפיד, אי אפשר רק לשייט משנה לשנה על טייס אוטומטי ו"להעלים עין מעיוותים". "אין לנו ברירה אלא לצלול לתוך כל סעיף, לתוך כל תקנה שעברה פעם מאוחר בלילה", אמר.

שר האוצר התייחס במרומז על היקף תמלוגי הגז שמקבלת המדינה ואמר: "אם התשלום הממוצע שמקבלת מדינת ישראל על משאבי הטבע שלה הוא נמוך במיוחד - וכולכם יודעים שאני עדִין עכשיו - אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד וצריך לשנות את זה".

"אם עשרות ומאות אלפי אנשים בריאים אינם עובדים וחיים מקצבאות שסידרו להם הסכמים פוליטיים לא מוסריים, אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד, וצריך לשנות את זה", המשיך.

"אם קבוצות כוח קטנות שולטות בנמלים שלנו, בשירותים הציבוריים שלנו, אם הטבות בדיור ניתנות בהתאם לוותק שנות נישואים ומספר ילדים ומפלות לרעה את האוכלוסייה שמשרתת בצבא ועובדת, אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד ואנחנו הולכים לשנות את זה", אמר לפיד.

לפיד אמר כי "מי שעינו צרה במעמד הביניים, מי שמתלונן על זה שהם חיים ומתפרנסים בכבוד, הוא לא חברתי, הוא רק כועס. רק אם מעמד הביניים הישראלי יעבוד וירוויח טוב, יהיה לנו מספיק כסף לסייע לחלשים".

"הבור התקציבי הזה הוא לא בעיה יסודית, אלא תקלה מעשה ידי אדם", הוסיף לפיד. "הכלכלה הישראלית במצב בסיסי טוב. בעקבות התחדשות זרם הגז הצמיחה תגיע השנה ל-3.5%, האבטלה עומדת על 6.7% כלומר שהיא נמוכה, אנחנו אחת המדינות המערביות היחידות שדירוג האשראי שלה עלה בשנים האחרונות עד ל-A+. אני מדבר עם סטנלי פישר בכל יום, אנחנו יושבים ביחד על המדדים, והם טובים. אנחנו רק צריכים לתקן את התקלה כדי שהאוברדראפט לא יקבור אותנו תחתיו. ברגע שנתקן את התקלה - וזה לא אמור לקחת זמן רב מדי - נוכל להחזיר לאנשים את מה שמגיע להם בזכות".

לפיד התייחס גם לקיצוץ בתקציב הביטחון ואמר כי "בניגוד לכל האגדות, מערכת הביטחון מגלה פתיחות והבנה שצריך לברך עליהם. אני מדבר לא מעט גם עם שר הביטחון החדש וגם עם הרמטכ"ל ושניהם מבינים שאנחנו במציאות כלכלית אחרת, ומביעים נכונות יוצאת דופן - ובוודאי יוצאת דופן לעומת הדיאלוג שהתנהל בעבר בין האוצר למערכת הביטחון - לקחת חלק במאמץ, ולקצץ ולהדק חגורה".