"אם לפיד יתעקש, הוא יקבל מלחמה בין עובדים למעסיקים"

(עדכון) - הערכות: יו"ר ההסתדרות יסכים לדחיית הפעימה האחרונה בתוספת השכר במיליארד שקל - בתנאי שתוחזר לעובדים ■ עשוי להסכים גם להפחתת דמי ההבראה ■ קרנות ההשתלמות - קו אדום ■ שביתה כללית - לא לפני אמצע מאי

יו"ר ההסתדרות עופר עיני פנה היום (ד') במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יאיר לפיד, בדרישה לפתוח עמו במו"מ מיידי על רקע הגזירות המתוכננות שנוגעות לעובדי המגזר הציבורי ולעובדים בכלל. "היה ופנייתנו זו לא תיענה לאלתר, בדעתנו לנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותנו לשם הגנה על זכויות העובדים", כתב עיני.

על פי הערכות, אם נתניהו ולפיד לא יסכימו לפתוח במו"מ בימים הקרובים, ההסתדרות תכריז על סכסוך עבודה ביום שני או שלישי הבא.

שביתה כללית - לא לפני אמצע מאי

על פי חוק, מרגע הכרזת הסכסוך על ההסתדרות להמתין משך 14 ימי צינון עד לפתיחה בצעדים ארגוניים, כך ששביתה כללית במשק לא צפויה לפני אמצע מאי. גורם המקורב לארגון אמר היום ל"גלובס": "אם לפיד יתעקש לצאת למלחמה, שהיא בעצם מלחמה על העבודה המאורגנת, הוא צפוי לראות את המלחמה הגדולה ביותר שהייתה כאן אי פעם במשק הישראלי בין מעסיקים לעובדים - ואנחנו נערכים לזה".

עיני כתב במכתב ללפיד ולנתניהו כי "על פי הפרסומים בתקשורת, התקציב עתיד לכלול גזירות כלכליות קשות שיש בהן לפגוע במצבו הכלכלי של ציבור העובדים והגמלאים, ציבור הנאנק כעת תחת עול כבד ומהווה את מעמד הביניים כמו גם את המעמד הנמוך".

במכתב הוא קובל על כך שהגזירות המתוכננות מוכרזות מבלי שנוהל מו"מ עם ההסתדרות, וטוען כי יש בכך משום ניסיון פגיעה בעבודה המאורגנת. "אנו מתנגדים בכל תוקף לדרך התנהלות חד צדדית זו ולכל פגיעה בציבור העובדים והגמלאים... אין מי שיגן על מאות אלפי עובדים אלו ומשקי הבית שהם מכלכלים בעמל כפיהם והם שמים מבטחם בהסתדרות כי היא תגן עליהם ותעמוד על זכותם לחיות ולהתפרנס בכבוד".

פגיעה בשכר? תוספות!

בדומה להערכות המוקדמות ב"גלובס", עיני מזכיר במכתב כי תקופת ההסכם הקיבוצי במגזר הציבורי הסתיימה בינואר האחרון, ועל כן הממשלה נדרשת לנהל עם ההסתדרות מו"מ על הסכם חדש. בכך עיני מקשיח למעשה עמדות, ומעביר מסר שלפיו לא רק שהממשלה לא צריכה לפגוע בתוספת השכר האחרונה שאמורה להינתן במסגרת ההסכם הקודם, אלא שעובדי המגזר הציבורי זכאים לתוספות חדשות.

עוד הזכיר עיני כי ההסכם בין ההסתדרות לממשלה בדבר שיפור תנאיהם של עובדי הקבלן במגזר הציבורי עדיין לא מיושם בפועל, ובכך מנסה להביך את לפיד שדיבר על העמדת האדם העובד במרכז. עיני מציין כי מדובר בעובדים מוחלשים, וכי ההסכם בעניינם אמור היה לצמצם את האי שוויון במקומות העבודה.

על פי הערכות, עיני יסכים לדחיית הפעימה האחרונה בתוספת השכר (1%) בעלות של מיליארד שקל בתנאי שהיא תוחזר לעובדים, וייתכן כי יסכים לפשרה מסוימת בדמות הפחתת דמי ההבראה. עם זאת, עיני ממשיך להציב את קרנות ההשתלמות כקו אדום, ואף כינה זאת אתמול "קו בורדו". עיני סבור כי קרנות ההשתלמות הן בבחינת הכלי היחיד של העובדים לחיסכון לטווח בינוני, וכי מיסוי הקרנות יפגע בהן אנושות.

קוברינסקי מכעיס את האוצר?

יצוין כי לפיד ועיני נפגשו עד כה רק פעם אחת לפני כשבועיים, ואילו ביום חמישי האחרון התקיימה פגישה בין הדרגים המקצועיים באוצר ובהסתדרות. מטעם האוצר השתתפו מנכ"לית המשרד יעל אנדורן והממונה על השכר קובי אמסלם, ואילו מטעם ההסתדרות השתתף יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן.

ל"גלובס" נודע כי גם איש העסקים הלל קוברינסקי, חבר בוועדה המייעצת לשר האוצר, המקשר בינה לבין משרד האוצר, נכח בפגישה - זאת אף שהוא אינו נושא משרה רשמית והשתתפותו בפגישות דומות הקשורות בתקציב כבר הכעיסו את אנשי האוצר.