כן, חילונים עובדים בשבת

יאיר לפיד הפסיק לשחק בהצגות המטופשות של שומרי כשרות

יאיר לפיד אמיץ. בנאום הגזרות בכנסת, שהפך להתנצחות חזיתית ומשעשעת לפרקים עם חברי הכנסת גפני ופורוש, רמז לפיד שאינו חושש לזעזע מסורות פוליטיות מפוקפקות והוא לא דופק חשבון לאלוהים ושלוחיו - או מי שהם הם חושבים שהם שלוחיו - על פני האדמה, זאת אומרת לחרדים.

למה אמיץ? כי כשפורוש בא אליו בטענות שהוא מפרסם הודעות לעיתונות ופוסטים בפייסבוק בשבת, לפיד ענה לו בפשטות ובכנות, שלא נשמעה אף פעם מפי שרים בכירים מעל בימת הכנסת, "אני אינני שומר שבת, ולכן אני יכול להוציא הודעות בפייסבוק מתי שמתחשק לי. אני לא שואל אותך מה לעשות בשבת, ואתה מוזמן לעשות מה שאתה רוצה בשבת".

פצצה. נוק-אאוט. נקודת מפנה. עד הנאום הזה, במשך 65 שנים שיחקו ראשי ממשלה ושרים ב"כאילו". כל מי שנכנס לממשלה הפך לשומר שבת ולאוכל אוכל כשר, גם אם היה אתיאיסט גמור וחילוני קיצוני שניה לפני השבעתו לתפקיד. הנוהג הפסול הזה, השתרש עם השנים והפך למעין זנב לסטטוס קוו שהנהיג בן גוריון, וכולם צייתו לו, כלפי חוץ כמובן, מה שיצר סיטואציות אבסורדיות שגלשו לעיתים לקומדיה.

דוגמאות יש, ברוך השם, לא מעט: יעל דיין, אפיקורסית בנשמה, חטפה על הראש כשנתפסה משתזפת ביום כיפור בים; יצחק נבון וגד יעקובי יצאו באחת השבתות של אוקטובר 84' להפלגה ביאכטה מאילת לטאבה ולא ידעו מה מחכה להם כשחזרו הביתה; בעת כהונתו כראש ממשלה, השתתף אהוד אולמרט בעלייה לתורה של בנו של מוטי זיסר, רק שלמרבה החרפה הגיע לבית הכנסת בנסיעה.

אבל למה ללכת אחורה כל כך רחוק? רק לפני חודשים ספורים החמיץ נתניהו את כניסת השבת, כשנתן את הראיון המפורסם נגד בנט בערוץ 2, ושיירתו נצפתה מחללת אותה בדרכה לקיסריה, והשר גדעון סער עשה פאול כפול, כשגם השתתף בשבת תרבות בחולון וגם הגיע לשם במכונית.

ואני תוהה, מה מחייב אנשים חילונים לגמרי, לנהוג לפי ההלכה היהודית המסורתית? אין מחלוקת - מדינת ישראל היא מדינה יהודית, אבל החוקים השולטים אינם חוקי ההלכה, ולא הוחלט כאן מעולם שנושא תפקיד ממלכתי חייב לציית לה. הגיע הזמן להפסיק את המסעות מגוכחים של ראשי ממשלה ושרים בשלג באיזו בירה בחו"ל, רק כדי לסעוד במסעדה לא כשרה שנמצאת במרחק רב. ואם כבר הזכרנו אוכל, אז גם הימנעות משרצים היא חלק מהדיל. שר או ראש ממשלה חילוני, צריך להכנס לדיאטת שרימפס וקלאמרי במשך תקופת כהונתו, כי זה לא ראוי.

למה בעצם זה לא ראוי? אני מסכימה עם לפיד שמסרב לשחק בהצגות מטופשות, כאילו לא התקשר בשבת למקורבים כדי להתייעץ איתם על ענייני מדינה וכאילו לא כתב את הפוסט בשבת ולא עבד בשבת.

אני בטוחה שהוא לא יתקשר בטלפון לאף אחד משותפיו הפוליטיים הדתיים בשבת ולא יעשה חראקות בשישי בערב מול בית הכנסת, אבל זכותו, גם במעמד רם כשר בממשלת ישראל, לנהוג על פי אמונתו. גם בשבת, וגם אם זה בניגוד לאמונתו של חבר כנסת או שר אחר.