תשואות הרבעון הראשון: הפניקס מובילה בביטוח עם 3.4%

בשלושת החודשים הראשונים השנה רשמו הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח תשואה ממוצעת של כ-2.9%, וכך גם קרנות הפנסיה המקיפות החדשות

הרבעון הראשון של שנת 2013 המשיך את המומנטום החיובי משנת 2012 מבחינת החוסכים לפנסיה באמצעות חברות הביטוח וקרנות הפנסיה. בסיום שלושת החודשים הראשונים של 2013 רשמו חברות הביטוח בפוליסות המשתתפות ברווחים שלהן, שבהן מנוהלים כ-119 מיליארד שקל, תשואה ממוצעת של כ-2.9%. בקרנות הפנסיה המקיפות החדשות, שבהן מנוהלים נכסי ציבור בהיקף של יותר מ-133 מיליארד שקל, נרשמה באותה תקופה תשואה כוללת בשיעור זהה כמעט בממוצע ענפי. האפיק השלישי בתחום החיסכון לטווח ארוך - קופות הגמל - רשם גם הוא ברבעון הראשון תשואה חיובית נאה של כ-2.7%, בממוצע.

ב-12 החודשים האחרונים, מאפריל 2012 ועד סוף מארס 2013, הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, וקרנות הפנסיה המקיפות החדשות, הציגו תשואה נומינלית ברוטו של כ-9.6% ו-9.8% בממוצע. מדובר בתשואה גבוהה, בוודאי בימים שבהם האינפלציה אינה גבוהה במיוחד, כך שאינה שוחקת את התשואה הריאלית.

הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, המוכרות גם כקרן י', הן מסלול הדגל של פוליסות החיסכון בביטוחי החיים של חברות הביטוח. על אף הדמיון הרב בין התשואות שלהן לתשואות קרנות הפנסיה המקיפות החדשות - הרי שבפועל מדובר בתיקים שונים זה מזה במידה ניכרת.

בעוד שכל נכסי הפוליסות המשתתפות ברווחים מנוהלים בשוקי ההון, ולא כנגד אג"ח מיועדות|, הרי שקרנות הפנסיה המקיפות החדשות נהנות מרכיב משמעותי - כ-30% מנכסיהן - של אג"ח מיועדות, שמנפקות ריבית ריאלית חיובית ללא תלות במתרחש בשווקים. בשנים שליליות בשוקי ההון מדובר ביתרון לקרנות הפנסיה, ובימים טובים במיוחד בשוקי ההון מדובר במשקולת על קרנות הפנסיה.

כך או אחרת, ברבעון הראשון של 2013 הפניקס היא חברת הביטוח שהציגה את התשואה הגבוהה ביותר בפוליסות המשתתפות ברווחים. את השקעות החברה ניהל עד לאחרונה גדי גרינשטיין, והחל מתקופה זו מנהל את השקעותיה רועי יקיר - עד לאחרונה מנהל ההשקעות הוותיק של כלל ביטוח.

בשלושת החודשים הראשונים של 2013 הציגה הפניקס בקרן י' תשואה נומינלית ברוטו של כ-3.4%. הבאה אחריה היא מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, והיא רשמה תשואה רבעונית של 3.2%.

רק הראל מעל 3%

את הרשימה סוגרת הכשרה חברה לביטוח, עם תשואה רבעונית של 2.2%. היא גם מציגה את התשואה הנמוכה בענף לתקופת הזמן של השנה החולפת.

את דירוג התשואות ל-12 החודשים החולפים מובילה חברת כלל ביטוח, עם תשואה של 10.6%, ואחריה - שוב - מנורה מבטחים, עם תשואה של 10.2%.

את דירוג התשואות של קרנות הפנסיה מובילות שתי קרנות הפנסיה של קבוצת הראל, שאת השקעותיה מנהל אמיר הסל. הקרן הקטנה יותר של הראל - הראל מנוף - מציגה ברבעון הראשון תשואה כוללת נומינלית ברוטו של 3.3%. הראל פנסיה - הקרן הרביעית בגודלה בשוק כולו, מציגה בתקופה זו תשואה כוללת של 3.1%.

יתר הקרנות השיגו בשלושת החודשים הראשונים של 2013 תשואה כוללת של פחות מ-3%. מקרב הקרנות הגדולות, מבטחים החדשה של מנורה מבטחים נמצאת במקום השני, עם תשואה של 2.9%, בעוד שהקרן של בית ההשקעות הלמן אלדובי תופסת את המקום השני מקרב הקרנות הבינוניות והקטנות, עם תשואה דומה.

יתר שלוש קרנות הפנסיה הגדולות השיגו ברבעון הראשון תשואה של 2.8%, בעוד ששלוש קרנות פנסיה של בתי ההשקעות אלטשולר שחם ואקסלנס הציגו תשואה של 2.5%, ושל מיטב-דש של 2.4%.

בדירוג התשואות של קרנות הפנסיה ל-12 החודשים האחרונים עולה כי קרן הפנסיה המקיפה הגדולה המצטיינת היא מיטבית-עתודות של כלל ביטוח, עם תשואה כוללת של 11.2%. מקרב הקרנות הבינוניות-קטנות בולטת בתקופה זו הקרן של בית ההשקעות אלטשולר שחם, עם תשואה של 11.3%.

תשואות הפוליסות
 תשואות הפוליסות