הטיפ היומי: מניה שהיא השקעה מומלצת ברמת סיכון נמוכה

במחלקת המחקר של קמליה קפיטל ממליצים על מניית קולגייט-פלמוליב ב"קנייה", למרות שהחברה נסחרת ברמות מכפילים גבוהות

חברת Colgate-Palmolive היא אחת מיצרניות מוצרי הצריכה הלא-מחזוריים הגדולות ביותר בעולם. החברה נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי שוק של כ-57 מיליארד דולר. קולגייט שנוסדה ב-1806 כיצרנית סבונים, רכשה בשנת 1928 את פלמוליב. החברה פועלת כיום ביותר מ-200 מדינות, והיא מנהלת את עסקיה ב-4 פעילויות עיקריות: היגיינת פה (כ-44% מההכנסות), מוצרי טיפוח אישי (22%), מוצרי טיפוח הבית (21%) וחטיבת המזון לבעלי חיים (13%). כ-75% ממכירות החברה נובעים משווקים מחוץ לצפון אמריקה, ובכך היא חשופה לצמיחה הגבוהה של מדינות במזרח.

קולגייט פועלת אמנם בארבעה תחומי פעילות עיקרים, אולם עיקר יתרונותיה התחרותיים נובעים לדעתנו מהדומיננטיות והמובילות של חטיבת היגיינת הפה שלה. המודעות להיגיינת הפה נמצאת במגמת עלייה ארוכת טווח, במיוחד בשווקים מתעוררים שבהם יש לחברה נוכחות חזקה.

החברה נהנית מפוזיציות שוק מובילות בכל אחד מתחומי הפעילות שלה, ובמיוחד בתחום היגיינת פה. על פי הערכות החברה, היא נהנית מנתח שוק של 44.6% משוק משחות השיניים העולמי, והיא ממשיכה ליטול נתחי שוק ממתחרות קטנות יותר בענף בשנים האחרונות.

לקולגייט חשיפה חזקה לשווקים מתפתחים. יותר מ-52% מהכנסותיה מגיעים ממדינות מתפתחות, שבהן פוזיציית השוק של החברה, בייחוד בפעילות היגיינת הפה, ממצבת אותה היטב לצורך הצגת צמיחה גבוהה בתזרים המזומנים ובהכנסות.

הנהלת החברה מעניקה יחס מועדף לבעלי המניות, תוך שהיא דואגת לתגמל אותם בתשואת דיבידנד ורכישה חוזרת של מניות. כך לדוגמה, הדיבידנד למניה טיפס מרמה של 72 סנט בשנת 2002 ל-2.44 דולר עשור לאחר מכן. כמו כן, החברה נהנית מיכולת תמחור והעלאת מחירים תוך גלגול עלייה בעלויות על הלקוחות.

הסיכונים האפשריים בהשקעה כוללים את החשיפה לשינויים תדירים בשערי החליפין; תחרות אגרסיבית מ-Procter & Gamble, ועלייה חדה במחירי חומרי הגלם. כמו כן, בשנים האחרונות המרווח התפעולי נהנה מתוכניות ייעול, וייתכן כי הרווחיות הנוכחית לא תישמר בעתיד.

בשל מקדם הרגישות הנמוך, אנו מעריכים שמדובר בהשקעה ברמת סיכון נמוכה. אנו מעניקים למניה המלצת "קנייה", למרות שהחברה נסחרת ברמות מכפילים גבוהות.

*** גיורא קוצ'ינסקי, מנהל מחלקת מחקר, קמליה קפיטל