"עץ חיים" במרכז ירושלים זוכה לחיים חדשים

במתחם ישיבת "עץ חיים" ההיסטורית הסמוך לשוק מחנה יהודה עומד לקום מגה-פרויקט יחודי בארץ שישלב מגדלי מגורים, מלונאות, שטחי מסחר ואפילו קאונטרי קלאב תת קרקעי ■ היזם נחום רוזנברגר: "יש פניות מרשתות בין לאומיות המבקשות להתמקם במקום"

בירושלים מתרחשת תופעה משותפת לערים גדולות בעולם. תושבים מבקשים לחזור ולהשתקע במרכז העיר. הם נפרדים מכלי הרכב וחוזרים להליכה ושיטוט במקומות הנמצאים בקרבת מקום ובמרחקי הליכה קצרים.

אחד המקומות במרכז העיר ירושלים העומד לשנות את פניו ולהצמיח מגה-פרויקט ייחודי ומרשים בנופה של העיר וגם בנוף הארצי הוא המתחם של ישיבת "עץ חיים" ההיסטורית הסמוך לשוק מחנה יהודה. היזם נחום רוזנברגר, אשר מנהל קבוצה שרכשה עוד בשנת 2008, את המתחם שוקד על פיתוח פרויקט ענק במקום שמשתרע על שטח של כ-7 דונם.

הפרויקט, אשר ההשקעה בו נאמדת בכ- 500 מיליון ש"ח יכלול בנין בן 6 קומות על יפו בשטח כולל של 6000 מ"ר אשר יאכלס מלון (בדירוג חמישה כוכבים) בן 100 חדרים, שחזיתו תפנה לרחוב יפו. לצד המלון יוקמו שני מגדלי מגורים בני 24 קומות כל אחד בשטח כולל של 19,000 מ"ר. בבניינים אלו מתוכננות להבנות 184 דירות, כשהגודל הממוצע של הדירות יהיה כ-100 מ"ר.

לצד המבנים החדשים ניתנה בפרויקט חשיבות רבה למבנים הישנים וכך מבנה ישיבת "עץ חיים" ההיסטורית יהפוך למבנה לשימור ויהפוך למלון בוטיק. יתרת השטח הפתוח, כ-4 דונם, תוסב לשטח ציבורי מטופח לרווחת הציבור הרחב.

אחת ההפתעות הגדולות של הפרויקט אינה מצויה בגובה הרחוב אלא דווקא מתחת לו, בתווך התת קרקע. הפרויקט עומד להיות אחד היחודיים בארץ כאשר מתחת לפני הקרקע מתוכנן מתחם ענק שייהנה מתאורת יום טבעית ואשר יכלול קאונטרי קלאב מקורה, מרחב ציבורי ייחודי, וקומת מסחר תת קרקעית, כשהתחרות על שטחי המסחר כבר נמצאת בעיצומה ובין היתר יש מספר רשתות בינלאומיות הלוטשות עיניים ל"עץ חיים".

על מלאכת התכנון הופקד משרד האדריכלים הבינלאומי פיי קוב פריד ושות', שתכנן את מבנה מוזיאון הלובר החדש בפריז, השותף האחראי הינו איאן ביידר וניר-קוץ אדריכלים הינו משרד האדריכלים המקומי המלווה את הפרויקט. רוזנברגר מדגיש כי בפרויקט הושם דגש מיוחד על שילוב חדש וישן, מגדלים מודרנים לצד מבנים לשימור. בראיון מיוחד ל"גלובס" מעריך רוזנברגר כי מתחם "עץ חיים" המחודש יעמוד על הרגליים כבר בעוד כארבע שנים.

"כבר בשנת 2008 זהיתי את התהליכים שקורים במרכז העיר" אומר רוזנברגר "ולכן החלטתי להכנס להשקעה שכזו. הפרויקט נהנה ממיקום אסטרטגי בין הכניסה לעיר לבין העיר העתיקה - על ציר הרכבת הקלה.

"אני מאמין ברחוב יפו ובמרכז העיר. יתירה מזאת הליווי הנכון של הועדה המקומית לתכנון ובנייה, ומדיניותה של לשכת התכנון המחוזית , מדיניות המשלבת מגורים באזורי מסחר יחד עם הפעילות האינטנסיבית של עיריית ירושלים וחברת 'עדן' לחידוש פני מרכז העיר והליווי והמעורבות הגבוהה של אנשי חברת 'עדן', סייעו לנו רבות בתכנון הפרויקט".

מסחר משלים

רוזנברגר מציין כי גם שוק מחנה יהודה הפך בשנים האחרונות למוקד משיכה מרכזי בעיר ירושלים עבור ישראלים ותיירי מחו"ל, ופרוייקט "עץ חיים" עתיד לענות על ביקושים הרבים של רשתות בין לאומיות המבקשות להתמקם על ציר יפו ומרכז העיר.

"עבדנו בשיתוף פעולה מלא עם ועד סוחרי שוק מחנה יהודה", מסביר רוזנברגר. "המתחם התת קרקעי לא יתחרה בשוק אלא יהווה מסחר משלים בעיקר להלבשה והוא יאכלס עוגנים גדולים של רשתות הלבשה בינלאומיות שאיתן אנו כבר נמצאים במשא ומתן. אחד היתרונות של המקום הוא שיש אליו גישה ישירה מהשוק, מה שיאפשר לציבור לאחר סיום הקניות בשוק להיכנס למרחב איכותי וממוזג להמשך הקניות המשלימות".

"הפרויקט הזה משלב את כל הערכים הנכונים של מרכז עיר", אומרים בחברת "עדן". "מדובר במרכז מגורים, מלונאות, תרבות, נוף של חצרות פנימיות ומקומות לרווחת הציבור והכל תוך שמירה על ההיסטוריה וקידום המחר. הבשורה שהמתחם החדש מביא איתו היא שדרוג מיידי של האזור לרווחת התושבים, המבקרים והעסקים".