למועדון גדול אסור למכור את לבנדובסקי

אם תתפתה לכסף הגדול ולהצעות שיזרמו על המפציץ הפולני, היא לעולם לא תצליח למתג את עצמה כמועדון כדורגל שסופרים אותו בעילית של אירופה

אבא שלו היה ג'ודוקא מעוטר, אפילו שחקן כדורגל פעיל מהליגה השנייה בפולין; אימו היתה שחקנית כדורעף מקצוענית; עם גנים כאלו אפשר להבין מה הפך את רוברט לבנדובסקי לעילוי פיזי, 1.84 מטרים גובה על 79 ק"ג של שרירים. הקשר הטורקי הבינלאומי נורי שאהין, חברו לקבוצה, המציא לו השנה כינוי חדש: "הגופה", בגלל הגוף יוצא הדופן שלו. "המבנה שלו מדהים את כולנו", מצוטט שאהין באתר הבונדסליגה.

עם גנים משובחים כמו של משפחת לבנדובסקי, גם אפשר להבין מה גרם לרוברט לבנדובסקי לבחור בבת זוג ספורטאית: ארוסתו אנה סטצ'ורסקה היא קראטיסטית עם מדליית ארד מאליפות העולם ב-2009. מדובר על אחד מהזוגות המדוברים של פולין, שנרדפים על-ידי הצהובונים במדינה, למרות שלבנדובסקי הבהיר ל"בילד" כי "אנחנו לא הגרסה הפולנית של הבקהאמים, ולא רוצים להיות".

פתאום כולם מדברים על החלוץ הזה, לא רק בפולין ולא רק בגרמניה, וזאת לאחר שבשנים האחרונות הוא היה בשוליים של הדיון בכדורגל האירופי. אף אחד לא שם את לבנדובסקי, 24, בשורה אחת עם חלוצי הדרג הראשון כגון איברהימוביץ', פלקאו, קבאני, אגוארו, וויין רוני, ואן פרסי, דויד וייה ואחרים. הרביעייה המדהימה שכבש מול ריאל מדריד בשבוע שעבר, שאם לא יקרו הפתעות גדולות במיוחד תבטיח לבורוסיה דורטמונד היסטוריה - העפלה לגמר ליגת האלופות הראשון שלה מאז 1997, והשני בתולדותיה - החזירה את הדיון על לבנדובסקי למקום הראוי לכדורגלן הענק הזה.

***

עוד לפני שהפיל לקרשים את הגנת ריאל, ראוי היה להתייחס ללבנדובסקי קצת אחרת. בעונה הראשונה שלו בקריירה בליגה העליונה בפולין, במדי לך פוזנן, הוא כבר היה מטאור - עם 14 שערים שבזכותם סיים שני בדירוג המבקיעים המצטיינים של הליגה; עונה לאחר מכן, הוא הוביל את הקבוצה לאליפות עם 18 כיבושים, שהפכו אותו למלך השערים של הליגה; ואז, בקיץ 2010, הגיעה הפריצה הגדולה. בעלי פוזנן, ז'אק רוטקובסקי, רצה להשאיר אותו במועדון, אבל הבין ש"הוא פשוט גדול על הליגה הזאת בכמה מספרים ואני לא יכול לעצור את ההתקדמות שלו".

דורטמונד שילמה 4.75 מיליון אירו תמורת לבנדובסקי, סכום שכיום נראה מצחיק (לפי אתר transfermarkt, האמיר מאז השווי המוערך שלו ב-490%, אל סך של כ-28 מיליון אירו). יורגן קלופ, מאמן דורטמונד, תיאר את העסקה הזאת "כאחת הקשות ביותר שהיו לנו. המו"מ היה קשוח וארוך. אבל זה היה שווה את זה, כי הוא אחד הכישרונות הכי מלהיבים שצמחו בפולין ב-10 או ב-15 שנים האחרונות". חבלי הקליטה שלו בבונדסליגה בעונה הראשונה היו לא פשוטים. הוא התקשה לתפוס מקום של קבע בהרכב, ומתוך 33 הופעות ליגה שלו באותה עונה, 18 היו כמחליף. אחרי שנת ההסתגלות, ב-2011/12 לבנדובסקי כבר התחיל להפציץ: 22 גולים (ועוד 10 בישולים), מקום שני במלכות השערים בגרמניה רק להונטלאר משאלקה (שכבש 29); בעונה הנוכחית, שלושה מחזורים לסוף העונה, הוא מוליך את טבלת הכובשים עם 23 גולים (והוסיף גם 7 בישולים).

למרות כל המספרים המרשימים האלו, לבנדובסקי היה צריך לחורר את הספרדים כדי לקבל את ההכרה שהוא ראוי לה באמת. מחבריו לקבוצה, שמתקשים כעת להאמין שהם זוכים לשחק עם שחקן בסדר גודל כזה. "רוברט הוא היום החלוץ הטוב ביותר באירופה", צוטט השבוע באתר goal.com סבסטיאן קאהל, הקשר האחורי הוותיק של דורטמונד. "מדהים כמה הוא גורם לדברים להיראות פשוטים". הברזילאי פליפה סנטנה נסחף עוד קצת: "רוברט לא מקבל את אותה חשיפה שמקבל כריסטיאנו רונאלדו, אבל הוא לא פחות טוב ממנו", אמר הבלם ל"אס". וגם מהתקשורת מקבל לבנדובסקי את ההכרה: העיתון הנחשב "דר שפיגל" קבע בעקבות התצוגה בשבוע שעבר מול ריאל, כי "צריך להמציא סופרלטיבים חדשים כדי לתאר את יכולותיו של השחקן הזה".

***

הכרה נמדדת לא רק בשבחים מקולגות ומפרשנים אלא גם ברמת הבאזז ששחקן מעורר בשוק ההעברות. ובכן, גם בקריטריון הזה לבנדובסקי כבר בליגה של הגדולים ביותר. אחרי שבועות ארוכים של שמועות על מעבר לבאיירן מינכן בסוף העונה, מתחילות להגיע ההוכחות שקבוצות נוספות נמצאות במרוץ אחר שירותיו. "אני לא חושב שהוא יימכר עכשיו לבאיירן", אמר בשבת אלכס פרגוסון, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד. "דורטמונד לא תרצה לחזק כך את היריבה הגדולה שלה, בטח אחרי שהיא נאלצה למכור לבאיירן את מריו גצה (האחרון יעזוב את דורטמונד בתום העונה, לאחר שבאיירן הפעילה את סעיף היציאה בחוזה שלו - 37 מיליון אירו). אני חושב שהם יתנו לחוזה שלו להסתיים או שינסו למכור אותו לקבוצה אחרת. ואני תמיד מוכן לבצע מהלך ברגע ששחקן עם איכויות מתאימות כאלו מתפנה".

אז "פרגי" רומז על מהלך מכיוון אולד טראפורד. הסוכן של לבנדובסקי מדבר גם על ברצלונה ויובנטוס.

השאלה המרכזית היא האם דורטמונד אכן תמכור אותו. מנכ"ל המועדון, האנס יואכים ואטצקה, והמאמן קלופ, הבהירו כי הם רוצים לראות את הפולני נשאר בצהוב-שחור בעונה הבאה. מצד שני, החוזה של לבנדובסקי מסתיים בקיץ 2014, מה שאומר שאם לא פותחים אותו מחדש בקיץ הנוכחי - דורטמונד עלולה לאבד אותו בהעברה חופשית בסוף העונה הבאה.

כרגע, שכרו השנתי, כ-1.5 מיליון אירו, נמוך פי שלושה משל המשתכרים הבכירים בבונדסליגה - רובן וריברי מבאיירן, שיושבים על 4.5 מיליון אירו כ"א לעונה.

דורטמונד חייבת להשאיר את לבנדובסקי גם כדי לשגר לבאיירן ואירופה כולה מסר: היינו מועדון משני, אבל אנחנו כבר לא. עם ממוצע הקהל הגבוה ביותר בכדורגל העולמי (כ-80.4 אלף אוהדים בכל משחק בית); עם ביצועים כלכליים מרשימים (את העונה הקודמת סיימה ברווח לפני מס של 36.6 מיליון אירו, הגבוה בתולדותיה; בחצי העונה הראשון של 2012/13 היא הרוויחה 17.5 מיליון אירו, ובחצי השני היא אמורה ליהנות מבוננזת ההעפלה לגמר האלופות); עם שושלת כדורגל אדירה שיכולה לסגור אוטוטו 2 שנים עם 2 אליפויות בונדסליגה וזכייה בצ'מפיונס ליג.

במילים אחרות, דורטמונד חייבת למתג את עצמה - בין היתר באמצעות השארת רוברט לבנדובסקי ורכישת מחליף ברמה גבוהה למריו גצה, כמועדון שאין שום סיבה רציונאלית לאף שחקן לעזוב אותו למקום אחר.