1,000 דולר? ללונדון?

שמיים פתוחים - אסון לאל-על? ספרו את זה לטסים לגמר ליגת האלופות

למי שיש לב חלש, עדיף שלא לנסות לטוס אל-על ללונדון בסוף מאי, או מדויק יותר, בין 23 ל-26 במאי, הלא הוא סוף השבוע של גמר ליגת האלופות.

למה לא? כי למי שמאמין שיתבקש לשלם את המחיר הסטנדרטי בגובה 600 דולר למחלקת תיירים או 1,500 דולר למחלקת עסקים, צפויה הפתעה שעלולה להקפיץ לו את הדופק לשמיים.

אל-על, שרק לפני שבוע שלחה את מנהליה, ובראשם המנכ"ל אליעזר שקדי, לזעוק בתקשורת שהסכם השמיים הפתוחים שאישרה ממשלת ישראל יגרום לקריסת החברה, דורשת כמעט 1,000 דולר למחלקת תיירים, ותחזיקו חזק - רק קצת פחות מ-2,900 דולר למחלקת עסקים, כמעט פי שניים מסופי שבוע רגילים.

זכותה המלאה של חברה להעלות מחירים כשיש לה הזדמנות, הנולדת למשל באירוע ספורטיבי נחשק כזה. זה עניין של היצע וביקוש. אין לי טענה כלפי מי שרוצה להרוויח. למה לא? לבריאות. רק שכל זה לא תופס במקרה של אל-על.

כשאל-על השביתה את טיסותיה למשך יותר מיממה וגרמה הפסדים למדינה וללקוחותיה, שנתקעו בנמלי תעופה ברחבי הגלובוס ולא הצליחו להגיע בזמן הביתה, לפגישות מתוכננות או אירועים חשובים, אמר שקדי - ואני מצטטת: "ממשלת ישראל קיבלה היום החלטה קשה המונעת מהתעופה הישראלית יכולת תחרות הוגנת ושוויונית". ואני עונה לו: שטויות אדוני.

אם אל-על יכולה להקפיץ ככה את המחיר - בדיוק, אגב, כמו בריטיש איירווייז, שגובה מחירים דומים עבור התאריכים האלה - אז היא יכולה להתחרות בצורה "שוויונית והוגנת" לגמרי ואפילו מבלי למצמץ.

זו הוכחה ששקדי יכול לפעול בסביבה תחרותית כמו גדול, בלי שהחרם הערבי, שעליו הוא מנגנן בלי הפסקה, והוצאות הביטחון המכבידות יחבלו לו ברווח. והרווח במקרה הזה הוא מכה של כמעט 50% על כל הכרטיסים, כיוון שאין אפשרות לממש נקודות או לקבל כרטיסי חינם ממועדון הנוסע המתמיד.

המקרה הזה מחדד את הטענה כי הרווח אינו הבעיה של אל-על, אלא הניהול הגרוע. החליטו באוצר לממן לה 97% מהוצאות הביטחון? אנחנו זורמים עם זה. אבל לפחות שיתנו לנוסעים הישראלים משלמים אותן, איזה בונוס קטן? נגיד, הנחה של 10% על כרטיס? משהו?

שקדי היה זה שאמר שאל-על היא החברה הלאומית של ישראל - אגב, אותה חברת תעופה לאומית שבכל פיינל פור, שבה מתמודדת הקבוצה הלאומית, מכבי תל-אביב, או לכל משחק של הנבחרת הלאומית בכדורגל, יודעת היטב להקפיץ את המחירים טוב-טוב, כדי שהנוסעים יזכרו אותה הרבה הרבה זמן.

המסקנה מכל הסיפור הזה? אל-על לא אשמה. גם לא שקדי. אשמים הצרכנים שמוכנים לשלם את הסכומים המטורפים האלה, בלי להבין שלאל-על אין שום בעיה לפתוח את השמיים - ובדרך לפתוח לנוסעים שלה את הישבן.