ה-1 במאי: מחאות ביוון, בספרד ובטורקיה על מדיניות הצנע

מזכ"ל איגוד עובדי הציבור היווני ADEDY: "די למדיניות שפוגעת באנשים ומרוששת את העניים"

נסיעות של רכבות ומעבורות בוטלו, וצוותי בתי החולים נטשו היום (ד') את מקומות עבודתם ביוון, במסגרת השביתה שערכו העובדים לרגל האחד במאי ובמחאה על צעדי הצנע הקשים שדורשים מיוון המלווים הזרים שסיפקו לה חבילת הצלה פיננסית.

בטורקיה השתמשה המשטרה בזרנוקי מים ובגז מדמיע לפיזור ההמונים שהתאספו במרכז איסטנבול לעצרת המסורתית של חג הפועלים. באיסטנבול הוצבו אלפי שוטרים בכל מרכז העיר כדי לחסום את הגישה ל"כיכר טקסים". המוני מפגינים התאספו הבוקר (ד') מכל חלקי העיר וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה.

בספרד, שבה הגיע שיעור האבטלה לשיא של 27%, קראו שני איגודי העובדים הגדולים ביותר במדינה, CCOO ו-UGT, לעובדים ולמובטלים להצטרף ל-80 ההפגנות שנערכו ברחבי המדינה. קנדידו מנדז, ראש UGT, אמר כי פירוש העובדה שבספרד יש 6 מיליון מובטלים היא "שמעולם לא היה אחד במאי עם סיבה טובה יותר לצאת לרחובות".

בטור שהתפרסם בעיתון הכלכלי "אל אקונומיקה", מתח מזכ"ל CCOO, איגנסיו פרננדז טוסו ביקורת על הממשלה בשל "אחריותה האדירה" לגידול באבטלה לרמות כה גבוהות.

את השביתה בת 24 השעות ביוון עורכים שני איגודי העובדים המרכזיים במגזר הציבורי והפרטי. זוהי האחרונה בשורת שביתות ופעולות מחאה ביוון הכורעת תחת נטל חובותיה, והנכנסת לשנה השישית של מיתון ושל זעם ציבורי על הקיצוצים בשכר ובהוצאות הממשלה.

"המסר שלנו ברור מאוד: די למדיניות שפוגעת באנשים ומרוששת עוד יותר את העניים", אמר איליאס איליופולוס, מזכ"ל איגוד עובדי הציבור ADEDY. "הממשלה חייבת לבטל את צעדי הצנע. אנשים כבר לא יכולים לעמוד בהם".

כ-1,000 שוטרים התפרסו במרכז אתונה כדי לטפל בכל התפרצות אלימה במהלך העצרות, אך ההשתתפות בעצרות אלה צפויה להיות נמוכה בהרבה מההשתתפות בפעולות המחאה הגדולות אשתקד, שבמסגרתן צעדו 100 אלף יוונים לכיכר סינטגמה במרכז אתונה וצעקו סיסמאות נגד הצנע.

ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמראס, ניסה לנקוט עמדה קשוחה כלפי העובדים השובתים כדי להוכיח למלווים הבינלאומיים של יוון - האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - וכן לציבור היווני עצמו, שהוא נחוש בהחלטתו ליישם רפורמות לא-פופולריות.

החלטת המלווים להעביר אשתקד ליוון חלק מסכום הסיוע שהעברתו התעכבה זמן רב, הרגיעה במידה מסוימת את החששות שיוון תפשוט את הרגל ותיאלץ לצאת מגוש האירו, אך יוון עדיין ניצבת בפני אתגרים קשים: החל מאווירה ציבורית תנודתית מאוד וכלה בהתנגדות עממית לתוכנית הרפורמה, שכוללת את פיטוריהם של עובדים במגזר הציבורי.