"ההצלחה העסקית הגדולה ביותר הזכורה במשק הישראלי"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון על עסקת מכירת מניותיה של משחת ורטהיימר בישקר לוורן באפט: "ישנה הרגשה של החמצה מסויימת. ספינת הדגל התעשייתית של ישראל עוברת לידיים זרות"

"עסקת מכירת יתרת מניות ישקר לחברת ברקשיר הת'וואי, הינה ההצלחה העסקית הגדולה ביותר הזכורה במשק הישראלי בשנים האחרונות".

כך סיכם היום (ד'), במילים האלה, יניב פגוט את עסקת מכירת מניותיה של משחת ורטהיימר בישקר לוורן באפט. האסטרטג הראשי של קבוצת איילון היה הראשון להתייחס היום להיבטים השונים של העסקה.

לפי העסקה, נזכיר, המיליארדר האמריקאי באפט ירכוש את יתרת המניות של משפחת ורטהיימר בישקר בתמורה לכ-2.05 מיליארד דולר. מדובר ב-20% ממניות החברה והרכישה מבוצעת בשווי כפול מזה שב-2006. באפט, אחד האנשים העשירים בתבל והבעלים של ברקשייר הת'אווי, רכש במאי 2006 רכש 80% מישקר תמורת 4 מיליארד דולר.

"אין צל של ספק כי לו היו עוד עשרה ישקארים בישראל, הכלכלה המקומית הייתה מצוייה במקום אחר", כתב פגוט. "ישנה הרגשה של החמצה מסויימת, שגם ספינת הדגל התעשייתית של ישראל עוברת בעלות לידיים זרות ולא נשארת בבעלות משותפת ישראלית".

ישקר מעסיקה כ-2,500 עובדים בישראל ועוד כ-7,500 עובדים בעולם. החברה עוסקת בפיתוח ובייצור של כלי חיתוך ייחודיים לתעשייה ולהבים המשמשים חברות תעופה. היא נוסדה בידי סטף ורטהיימר, והיו"ר שלה הוא בנו, איתן ורטהיימר. מנכ"ל החברה הוא יעקב הרפז.

"על מנת להעמיד את העסקה האמורה בפרופורציות של הבורסה בתל אביב, הרי שהשווי בו נמכרה יתרת השליטה בישקר, שקול לשווי חברה הכפול מזה של בנק הפועלים - הבנק הגדול במדינת ישראל. משפחת ורטהיימר ועובדיה המסורים הקימו מודל תעשייתי יוצא דופן, ללא מינופים מוגזמים, ולפיכך שמם לא שורבב במרדף הטייקונים האחרון.

מעניין יהיה לראות האם העובדים של החברה יהנו אף הם מפירות ההשבחה העצומים. היינו שמחים באם משפחת ורטהיימר הייתה ממנפת את הררי הדולרים שצברה לטובת השקעה בתעשייה הישראלית. שכן, הניסיון, הידע והנזילות שלה הינם מצטרך נדיר בעת הנוכחית. ראוי לציין כי הדולרים הרבים שיזרמו למדינת ישראל מצטרפים לעודף ההיצע של דולרים, בטווח הנראה לעין ויתמכו בהתחזקות השקל", סיכם פגוט.