"אי.די.בי. במצב קשה מאוד, אך אני עדיין לא מספיד אף אחד"

"בהסדרי החוב יש לעשות הכול כדי להחזיר את מלוא החוב, אך ללא פופוליזם", אומר בני איל בריאיון ל"גלובס" ■ בהתייחס לשוק הפנסיוני צופה מנכ"ל אינפיניטי השתלמות וגמל, כי "אנו קרבים לסוף הפוטנציאל לירידה בדמי הניהול", ומעריך ש"המיזוגים בשוק כמעט נגמרו"

בשנים האחרונות למדו כל הגופים המוסדיים להכיר את סוגיית הסדרי החוב בשוק האג"ח הקונצרני. יש גופים שבכל הסדר יוצאים למלחמה מתוקשרת, ולעומתם יש את אלו שמעדיפים לעבוד בשקט ובחדרי חדרים. השוק עדיין מחפש אחר פרקטיקה שלפיה ינהג במקרים מעין אלה בעתיד.

עד כה לא נקשר שמו של בית ההשקעות אינפיניטי בהסדרי חוב, בניגוד לחלק מהקולגות שמעורבים בהסדרים רבים. בראיון עם בני איל, מנכ"ל אינפיניטי השתלמות וגמל, וסגן יו"ר כל הקבוצה, הוא אומר כי הטיפול בסוגיה חשובה זו חייב להיות ענייני ונטול פופוליזם (שקיים בחלק מהגופים), וגם שעדיין מוקדם להספיד את קבוצת אי.די.בי.

- כגוף שמנהל מיליארדים של כספי ציבור, מה דעתך על תופעת הסדרי החוב, ומה המחויבות של גוף מוסדי מול עמיתיו בהקשר זה?

"מי שקיבל מנדט לנהל כסף של אחרים, חובתו היחידה היא הנאמנות ללקוח. אם בוצעו השקעות אצל גוף או מנהל מסוים שלא מצליח להחזיר את חובותיו, על הגוף המוסדי לפעול בכל הדרכים העומדות לרשותו כדי להחזיר את הכסף לעמיתים בצורה האופטימלית. כלל בסיסי שלפיו אנו פועלים הוא שמי שלא מחזיר את החוב במועד, יש לעשות הכול כדי להשיב את מלוא החוב.

"זהו הדיפולט שלפיו יש לנהוג, אבל יש מקרים שבהם צריך לקחת בחשבון שיקולים עסקיים, שמאפשרים להשיג את המטרה בצורה שקטה וראויה, ולא פופוליסטית - אם לא הולכים עם הראש בקיר. אסור להיות פופוליסט בעניין זה".

- ויש היום פופוליזם בסוגיה זו?

"חלק מהגופים תופסים כותרות, אבל לא תמיד זה הדבר הנכון לעשות, וכל מקרה לגופו".

- אתם חלק מהסדרי החוב בקבוצת אי.די.בי?

"בשולי השוליים באי.די.בי. יש לנו שם החזקות מינוריות יחסית, מעט מאוד. אנו גם באי.די.בי אחזקות וגם באי.די.בי פתוח".

- ומה דעתך על המתרחש באי.די.בי?

"איך שלא הופכים זאת, הקונצרן הזה הוא אחד מהגדולים במשק גם היום, ושולט בשורת חברות מרכזיות, עם עשרות אלפי עובדים. מי שהוא בעל מניות שם עדיין מחזיק באופציה על המשק הישראלי, וכל צמיחה במשק תשפיע לחיוב על הקונצרן הזה.

"הם נקלעו למצב קשה מאוד, אך אני עדיין לא מספיד אף אחד. לאור העסקה הנרקמת עם אלשטיין מוקדם מדי להכריע, אך יש להיות עם היד על הדופק אם העניינים לא יתפתחו כראוי".

הרווחיות נשחקת

בית ההשקעות אינפיניטי, שבבעלות הפרטית של אמיר איל, אחיו של בני, מנהל 486 מיליון שקל בקרנות השתלמות וכ-555 מיליון שקל בגמל, ולצד זאת הוא מנהל עוד כ-24 מיליארד שקל בקופת הגמל המרכזית לקצבה של חברת חשמל. נוסף על כך מנהל בית ההשקעות עוד כשישה מיליארד שקל בניהול תיקים, כך שביחד מנוהלים באינפיניטי כ-30 מיליארד שקל. לבית ההשקעות עוד פעילויות, ובראשן פמילי אופיס בשם אינטגרל, שבו מנוהלים כספים נוספים.

"בשקלול כל הכספים שמנוהלים אצלנו אנו השחקן השישי בגודלו בשוק בתי ההשקעות במונחי נכסים מנוהלים", אומר איל, ומוסיף: "לכן, מבחינת הרגולציה, החבויות והמערכים שחייבים להיות בקבוצה בסדר הגודל הזה, אנו נהנים מעוצמה פיננסית נוסף על הון עצמי שאינו ממונף".

לדברי איל, "הרווחיות של בתי ההשקעות נשחקת משני טרנדים: שחיקת דמי הניהול, בגלל המחאה והמודעות ההולכת וגוברת, ומהצד השני גם העלויות גדלות. זו הסיבה שהגופים בשוק מתמזגים. לדעתי ככל שהזמן יעבור, המחירים לא יוכלו לרדת לאפס", הוא אומר, ומוסיף שלהערכתו "אנו קרבים לסוף הפוטנציאל לירידה בדמי הניהול. וכן, אם תהיה דה-רגולציה, ויש שמדברים על כך, אז ההוצאות יפחתו".

- רבים מבתי ההשקעות המתחרים בכם מתמזגים.

"אחרים חייבים הרבה לבנקים. אנו לא ממונפים, ורווחיים בכל הפעילויות שלנו, כך שאנו לא לחוצים, ויכולים לגייס לקוחות בסבלנות. באינפיניטי אנו דווקא מחפשים רכישות".

- איך ייראה השוק אם צמצום הרווחיות יימשך?

"השאלה בהקשר זה היא מה החוסן של הבית. זה קריטי אם הבית לא ממונף - למשל, באינפיניטי אנו לא משרתים את החוב, אלא רק את הלקוחות. בהסתכלות כוללת, לדעתי לשוק אין עוד הרבה לאן לרדת. כיום יש שלושה-ארבעה קונגלומרטים גדולים בשוק, והמיזוגים והרכישות בשוק כמעט נגמרו. אולי יהיה עוד מיזוג או שניים, אבל מבנה השוק הנוכחי של החיסכון הפנסיוני קרוב להתייצב".

- יש לך מה לחפש כשחקן קטן בשוק החיסכון לטווח ארוך?

"כן. מבחינתנו באינפיניטי השתלמות וגמל הביקוש הוא אינסופי. לנו יש אופי אחר בשוק גנרי יחסית. אנו ללא ניגודי עניינים, ויש לנו שיטת ניהול השקעות ייחודית לנו".

- אבל אתה שחקן גמל בשוק של פנסיה. אפילו ביטוחי המנהלים כבר "בוטלו"...

"כל עוד הרפורמה שהאוצר רוצה לעשות בגמל טרם קרמה עור וגידים, מסת הפעילות העיקרית שלנו היא קרנות ההשתלמות. אנו מפעילים בהשתלמות מודל פעילות ישיר מול המעסיקים - הרי מדובר במוצר פשוט ללא ביטוח של ניהול השקעות. אסטרטגית אנו בונים על קרנות ההשתלמות כמנוע צמיחה בשנים הקרובות. נוסף על כך, אני חושב שהתוכנית הכלכלית תעבור בלי ביטול הפטור ממס על קרנות ההשתלמות.

"לגבי השוק הפנסיוני: לא ייתכן שכל הכסף של הציבור ירוכז בארבע קרנות פנסיה. הרי זהו כשל מאספקטים רבים. אם כן רוצים לתת לבעלים של ארבע קרנות הפנסיה הגדולות את השוק, אז יש להוציא מידיהם את החיסכון לטווח בינוני וקצר - קרנות ההשתלמות וקרנות הנאמנות".

- דיברת על עבודה ישירה מול מעסיקים. סוכני הביטוח מאבדים מרכזיות לדעתך?

"זה מקצוע שדורש מומחיות רבה, ושיש לו ערך מוסף במוצרים כגון חיסכון פנסיוני, ביטוחי בריאות וסיעוד. במוצרים אלה ערכם של הסוכנים לא יסולא בפז. אבל במוצרים של ניהול השקעות וחיסכון בלבד, בתי ההשקעות יכולים להרים רמת שירות גבוהה מאוד כדי לעבוד עם לקוחות באופן ישיר. הרי עיקר מומחיותו של סוכן הביטוח הוא בביטוח ובחיסכון ארוך-טווח משולב ביטוח".