הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית לשפל חדש - 0.5%

האנליסטים צדקו: הבנק המרכזי האירופי הוריד את הריבית לרמת שפל חדשה ■ ההורדה באה בעקבות הודעת הפדרל ריזרב מאתמול ■ דרגי מקיים כעת את מסיבת העיתונאים המסורתית שלו

מריו דרגי הוריד היום את הריבית לשפל היסטורי. לאחר שהפדרל ריזרב הודיע אתמול כי תוכנית רכישת האג"ח שלו תמשיך כסדרה כל עוד לא יהיו שינויים במצבה של כלכלת ארצות הברית, הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את הריבית לחודש מאי, ובהתאם להערכות, היא ירדה ב-0.25 נקודות האחוז ונקבעה על 0.5% - שפל היסטורי מבחינת אירופה. כעת מתקיימת מסיבת העיתונאים של דרגי שהתחילה ב-15:30 שעון ישראל.

במסיבת העיתונאים המסורתית שבאה לאחר החלטת הריבית אמר דרגי כי המדיניות המוניטארית של הבנק תמשיך להיות מקלה כל עוד לא נראה שיפור במצב הכלכלי באירופה, ובכך בעצם מאמץ דרגי את הדברים שנאמרו אתמול בהודעת הריבית של הפדרל ריזרב.

נשיא הבנק המרכזי האירופי קרא למדינות להמשיך במאמצים שלהן להפחית את יחס החוב-תוצר שלהן ואמר כי החולשה בכלכלה האירופית תימשך גם באביב, כמו גם מצב שוק העבודה ביבשת. דרגי גם טען כי הבנק ממשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות באירופה "ומוכנים לפעולה במידת הצורך".

"הבנק המרכזי האירופאי נאלץ לבצע את הפחתת הריבית הנוכחית, על אף שבהזדמנויות קודמות רבות הביע סקפטיות רבה באפקטיביות של הפחתת ריבית נוספת לעידוד הפעילות הכלכלית", כתב יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בתגובה להורדת הריבית. "הבעיה בגוש האירו היא שמנגנון העברת הכסף מהבנקים לעסקים הקטנים והבינוניים אינו מתפקד, בין השאר, בשל שמרנות בנקאית חריגה".

במהלך היום גברה ההערכה בקרב האנליסטים והכלכלנים כי הבנק האירופי יוריד את הריבית באירופה ב-0.25 נקודות האחוז מ-0.75% (שכבר נחשבת לריבית שפל באירופה) ל-0.5%. ההערכה להורדת הריבית גברה, כאמור, לאחר הודעת הפדרל ריזרב שהוא משאיר את תוכנית התמריצים שלו על כנה לעת עתה.

ההערכה הזאת נסמכת גם על נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע האחרון באירופה שהצביעו כי שיעור האבטלה בגוש האירו עלה לשיא חדש ועומד כעת על 12.1%, במקביל נרשמה ירידה באינפלציה לשיעור הנמוך ביותר מזה 3 שנים ועומדת כעת על 1.2%. שילוב שני הדברים הללו נותנים לבנק האירופי מרווח תמרון להורדת הריבית.

סגן נשיא הבנק ויטור קונסטנסיו רמז לפני כשבוע על האפשרות כי הבנק יוריד את הריבית היום אך טען כי זה לא מהלך רצוי. "בהחלט יש לנו מרווח תמרון שבמסגרתו נוכל לקבל החלטות, וכפי שאמר נשיא הבנק מריו דרגי במסיבת העיתונאים האחרונה, אנחנו עומדים בהיכון עם יד על ההדק ומוכנים לפעולה במידה והנתונים הכלכליים ימשיכו להצביע על התדרדרות במצב הכלכלי", אמר קונסטנסיו במהלך הופעה בפני הפרלמנט האירופי.