HP משיבה מלחמה: תובעת 23 מיליון דולר מחברת ECI

זאת עקב הפרה לכאורה של הסכם שירותי המחשוב בין שתי החברות ■ ECI בתגובה: "מוזר ש-HP בחרה לתבוע כשהיא יודעת שלא עמדה בהתחייבויותיה"

3 שבועות לאחר שספקית ציוד התקשורת הישראלית ECI הגישה תביעה בסך כ-38 מיליון שקל כנגד HP, מחזירה HP בתביעה משלה.

HP הגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה לתשלום בסך 23 מיליון דולר (כ-83 מיליון שקל) כנגד ECI, בעקבות הפרה לכאורה של הסכם שירותי המחשוב שחתמו ביניהן שתי החברות עוד ב-2010, לפיו מערך המחשוב של ECI ינוהל על-ידי HP במשך העשור הקרוב תמורת 119 מיליון דולר.

לטענת HP, שמיוצגת בידי משרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן, ECI "לא שילמה עבור השירותים שניתנו לה" וצברה חוב של למעלה כ-7.2 מיליון דולר ביולי שעבר, שאת רובו שילמה החברה לאחר ש-HP איימה בתביעה.

לטענת HP, חברת ECI לא שילמה את כל החוב, והיא התריעה בפני ECI מוקדם יותר השנה כי אי-התשלום מהווה הפרה של ההסכם המקורי.

ב-HP, שמיוצגת בידי משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון, מזכירים את התביעה שהגישה ECI לפני מספר שבועות כ"תביעה טקטית" של ECI בכדי לא לשלם את דמי ביטול ההסכם, שעומדים לפי החישוב של התובעת על כ-23 מיליון דולר.

המקרה שסביבו הוגשו הבקשות הוא אחד הפרויקטים היותר מסקרנים שהתבצעו בשוק המחשוב הישראלי בשנים האחרונות, אך בין השורות בתביעה יש התייחסות מעניינת למצבה הפיננסי של ECI, שלגביו נשמעו הערכות שונות בשנה האחרונה.

"כש-ECI נדרשה להסדיר את חובותיה הרבים, הבהירו מנהליה כי ECI נקלעה לקשיי נזילות קשים ביותר, וכי היא מתקשה לעמוד בתשלומים (לספקים)", מפרטת HP את הסיבה לדעתה לכך ש-ECI נמנעה מהתשלום.

מעבר לכך, מציינת HP בתביעה כי בהסכם אליו הגיעו החברות באוגוסט האחרון, היא נאלצה לדרוש "ערבות אישית" לסכומים ש-ECI חייבת לה מבעלי השליטה בה, חברת ההשקעות Swarth של שאול שני, בעקבות כך ש"מצבה העסקי והכלכלי של ECI היה כה מדאיג". ספק אם המצב הזה היה מול עיניו של שני כאשר השתלט את החברה.

שני רכש את השליטה בחברה (51%) באמצעות קרן Swarth בשנת 2007 תמורת 1.24 מיליארד דולר ובשיתוף קבוצת ההשקעות Ashmore הבריטית. אלא שמאז הרכישה העולם השתנה. המשבר הכלכלי ב-2008-2009 פגע קשות בחברה, בעקבות הפסקת ההצטיידות של חברות הטלקום.

בנוסף, התחרות בחברות ציוד התקשורת הסיניות - בעיקר Huawei, הביאה לפגיעה קשה בהכנסות וברווחיות של החברה, כך ששוויה התדרדר למספר נמוך של כמה מאות מיליוני דולרים בלבד, והכנסותיה ב-2012 הסתכמו על-פי הערכות בכ-500 מיליון דולר.

מ-ECI נמסר בתגובה: "מוזר לנו ש-HP בחרה לתבוע כאשר היא יודעת שלא עמדה בהתחייבויותיה כפי שנקבעו בחוזה מול ECI. אנו רואים תביעה זו בחומרה רבה".