סוף ליובש? נוירוניקס הגישה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה

לאחר שבכל 2012 לא הונפקה אף חברה חדשה בת"א, תנסה חברת הביומד לגייס 25 מיליון שקל

שנה וחצי עברה על הבורסה בתל אביב ללא הנפקת חברות חדשות (IPO). בתקופה זו הוגשו טיוטות תשקיפים רבות, אך אף אחת מהן לא הובילה להנפקה בפועל. האם ב-2013 הבצורת תישבר?

חברת נוירוניקס, שפיתחה מכשיר רפואי לטיפול באלצהיימר, פרסמה היום טיוטת תשקיף לגיוס של 25 מיליון שקל, וההערכות בשוק הן, כי החברה תצליח להשלים את ההנפקה. על פי ההערכות, שווי החברה בהנפקה יעמוד על כ-90-100 מיליון שקל אחרי הכסף. את ההנפקה מובילים לידר חיתום, בשיתוף עם רוסאריו, מגדל ואקסלנס.

נוירוניקס פיתחה מכשיר רפואי, שמעורר את המוח של חולי אלצהיימר באמצעות גירוי מגנטי. בכך היא דומה מעט לחברת בריינסווי הבורסאית, אך נוירוניקס מוסיפה תוך כדי הגירוי גם אימון קוגניטיב למוח, באמצעות משחק מחשב. אימון קוגניטיבי נחשב ליעיל בהאטת התפתחות האלצהיימר, אולם ככל שהמחלה מתקדמת, החולים כבר אינם מסוגלים להתאמן. הטיפול המשולב מעורר את המוח, ואז, כאשר "יש עם מה לעבוד", נערך האימון.

החברה ביצעה ארבעה ניסויים קליניים בחולי אלצהיימר. כל הניסויים היו קטנים (קבוצות של 8-16 חולים), ובכל זאת השיגו תוצאות מובהקות לעומת קבוצת ביקורת.

נוירוניקס החלה במכירות באירופה במחצית השנייה של 2012, ומכרה עד סוף השנה שעברה ארבע מערכות ב-830 אלף דולר. לפני כחודש החלה בניסוי קליני תחת פרוטוקול של ה-FDA, רשות המזון והתרופות בארה"ב, כדי לרשום את המוצר גם לשיווק בארה"ב. החברה מעריכה, כי תמכור השנה ב-1 כמיליון דולר וב-2014 בכ-3 מיליון דולר.

נוירוניקס הוקמה ב-2008 על ידי הנוירולוגים פרופ' מרטין רביי ויונתן בנטואיץ'. עד היום הושקעו בחברה 10 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים - רובם יהודים מצרפת - ומהמדען הראשי.

קדימהסטם עשויה לגייס 20 מיליון ש'

גם חברת קדימהסטם, הפועלת בתחום תאי הגזע, מכינה טיוטת תשקיף להנפקה, אף כי עדיין לא פרסמה את התשקיף לציבור. רוסאריו קפיטל אמורה להוביל את ההנפקה, ויתר החתמים ייבחרו בימים הקרובים. על פי ההערכות, קדימהסטם תפעל לגייס 20 מיליון שקל בבורסה, לפי שווי של כ-70 מיליון שקל לפני הכסף.

קדימהסטם הוקמה על ידי פרופ' מישל רבל ממכון ויצמן, ממציא התרופה לטרשת נפוצה רביף (אחת המתחרות הגדולות של הקופקסון של טבע), ויוסי בן יוסף, בעבר מנהל קרן הון הסיכון קדימה. החברה עוסקת בצד השאפתני של תחום תאי הגזע - היא מגדלת רקמות אנושיות מתאי גזע עובריים.

כפי שפורסם בראשונה ב"גלובס", החברה כבר נהנתה מהשקעה של 5 מיליון אירו מענקית התרופות הגרמנית מרק סרונו, לפיתוח משותף של רקמות, אשר עליהן ניתן יהיה לבדוק תרופות לטיפול בטרשת נפוצה. היא גם מפתחת תרופות בעצמה, ונמצאת בשלבים ראשוניים של פיתוח תאים שיתרמו לטיפול בטרשת נפוצה; וכן תאים המשחזרים את פעילות הלבלב אצל חולי סוכרת. בחברה הושקעו כ-5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ו-2 מיליון דולר מהמדען הראשי.

ל"גלובס" נודע, כי גם חברת מדיספק, המפתחת מכשירים לטיפול רפואי באמצעות גלי קול, החלה להיפגש עם חתמים. מדיספק בת ה-20 רושמת מכירות שנעות סביב 15-16 מיליון דולר והיא רווחית. החברה פיתחה מגוון מכשירים, הממקדים גלים אקוסטיים לטיפול במחלות שונות. מוצריה נמכרים לתחום הטיפול באבנים בכליות ותסמיני התקפי לב, והיא נכנסת כעת לשוק הטיפול באין-אונות. ב-2012 כבר התכוונה החברה לצאת להנפקה, וביקשה לגייס 10 מיליון דולר לפי שווי של 50 מיליון דולר אחרי הכסף.