הדולר היציג נותר יציב; פישר רכש עשרות מיליוני דולרים

לאחר התערבות בנק ישראל בשוק הדולר עבר לעלייה של 0.2% - אבל חזר לרדת ■ שער הדולר נקבע על 3.57 שקלים, שער האירו על 4.676 שקלים

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר שוב מתערב בשוק המט"ח: פישר רכש היום לפי הערכות עד 50 מיליון דולר בשוק, כששער המטבע ירד ל-3.563 שקלים. לאחר ההתערבות הדולר עבר לעלייה של 0.2%, אבל לאחר מכן שב לרדת.

שער הדולר היציג נקבע על 3.57 שקלים, ללא שינוי, ושער האירו נקבע על 4.676 שקלים.

פישר התערב בשבוע שעבר בשוק המט"ח ורכש דולרים ב-3 פעמים שונות, מה שגם לא עזר לדולר. האירו מתחזק קלות ב-0.1% ל-4.676 שקלים.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר היום ל"גלובס", כי "בנק ישראל ממשיך לנקוט באותה הדרך שאינה מביאה לתוצאות - התערבויות בהיקפים קטנים שנבלעות חיש מהר בגלי ההיצעים של הגופים הספקולנטים. העלאת יעד הגירעון, הורדת הדירוג והמתיחות בצפון היו אמורים באופן טבעי להחליש משמעותית את השקל, אבל שום דבר שמתנהל לאחרונה בשוק המט"ח אינו טבעי ובנק ישראל והאוצר חייבים באופן מיידי לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר - אחרת התוצאות יהיו הרות אסון לתעשייה ולמשק".

ניסיונות ההתערבות של בנק ישראל נראות די מגוחכות

ביום שישי, נזכיר, הדולר היציג ירד ב-0.15% לרמה של 3.569 שקלים והאירו היציג צנח בכ-0.7% ל-4.673 שקלים. בשוק המט"ח העולמי הדולר נחלש בכ-0.1% מול האירו וגם מול הליש"ט ל-1.3122 ו-1.5583 דולר בהתאמה, ומול הין היפני הוא מתחזק בכ-0.15% ל-99.09 ין לדולר.

הממשלה אישרה אתמול את יעד הגירעון ל-2013, שיעמוד על 4.65% מהתוצר, ואילו בשנת 2014 יעמוד על 3%. הכוונה של הממשלה גררה אחריה הורדת דירוג ע"י סוכנות S&P, שחתכה את דירוג האשראי של ישראל במטבע המקומי ואישררה אותו במטבע חוץ.

המתיחות בגבול הצפוני של מדינת ישראל נמצאת ברקע למסחר במט"ח, למרות שבממשלת ישראל מנסים לשדר עסקים כרגיל. ראש הממשלה נתניהו המריא אתמול לסין, מה שמעיד כי ישראל מעריכה כי לא תהיה תגובה סורית לתקיפות, לכאורה, של חיל האוויר הישראלי סמוך לדמשק. בארה"ב אמרו הלילה כי הם לא ידעו על התקיפה אלא רק אחרי שהיא כבר התרחשה.

ב-FXCM ישראל סבורים הבוקר כי המתיחות בגבול הצפוני עשויה להכביד בטווח הקצר על השקל. "משקיעים לא אוהבים אי יציבות. אם תימשך המתיחות, השקל צפוי לסבול והמשקיעים יעדיפו את החיק הבטוח של הדולר. מנגד, אם יתברר כי סוריה בוחרת להבליג גם הפעם, השוק עשוי לחוש אנחת רווחה ולטפס מחדש וגם השקל יחזור למגמת ההתחזקות", לדבריהם.

בבנק ירושלים מתייחסים להתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח ב-3 פעמים שונות בשבוע שעבר, ואומרים כי זה לא ממש השפיע על השוק ועל הספקולנטים. הם מסמנים את הרמה הפסיכולוגית של 3.55 שקלים לדולר כיעד הקרוב.

כלכלני ATRADE מציינים כי לקחת בחשבון את בנק ישראל שעמוד על המשמר ויהיה חייב לפעול על מנת לבלום את נפילתו של הדולר. "ההתערבות האחרונה הייתה ממש מאכזבת וזה פתח את התיאבון עוד יותר לספקולנטים והם זיהו חולשה מצדו של הבנק. ההתערבות הבאה חייבת להיות אגרסיבית יותר, אחרת זה עלול להוביל לקריסה מוחלטת של הדולר הרבה מתחת ל-3.5 שקלים".