שוות מיליונים: "ליידי גלובס" מדרג את 40 המנהלות שמרוויחות הכי הרבה בישראל

המנהלות שהתברגו לעשירייה הראשונה משתכרות יחדיו 50.4 מיליון שקל בשנה ■ במקום הראשון: חנה פרי-זן מבנק הפועלים עם 6.5 מיליון שקל בשנה ■ איך הן הגיעו לצמרת, ואילו תובנות הן רכשו בדרך לצמרת?

1. חנה פרי-זן: 6.5 מיליון שקל

משנה למנכ"ל בנק הפועלים הפורשת

גיל: 60 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

שיאנית השכר במשק, חנה פרי-זן, מדורגת במקום הראשון בעקבות פרישתה מבנק הפועלים עם חבילת פיצויים נדיבה.

- איך החוויה של היות שיאנית השכר במשק הישראלי?

"חוויה. עברנו את זה (נאנחת). לכל אחד יש מה להגיד".

- איפה את מזהה בעצמך את היכולת המנהיגותית?

"בחשיבות רכישת השכלה, בסקרנות, בהתבוננות המעמיקה במה שקורה בתרבות, באמנות ובמוזיקה, כדי לשאוב השראה. הדבר המרכזי במנהיגות הוא האישיות של האדם. אצלי זה בא לידי ביטוי בחריצות, משקיענות, סקרנות, ענווה, היכולת לשתוק ולהקשיב, להכיל דעה שהיא לא הדרך שלך. מבחינתי, כל יום שלא למדתי בו דבר חדש הוא יום מבוזבז".

- איך את מפתחת את עצמך?

"קמה בחמש וחצי בבוקר, עוברת על כל העיתונים ויוצאת לריצת בוקר. קוראת המון ספרות יפה, ספרי ניהול, ספרות מקצועית על שוק ההון, הרבה סקירות של בתי השקעות. מחוץ לעבודה אני משלבת גם פעילות באגודת הידידים של מוזיאון ישראל ובוועד המנהל של מכללת תל חי. אני מאמינה שככל שאתה יותר עסוק - יש לך יותר זמן".

- מה התובנה הניהולית הכי חשובה שרכשת עם השנים?

"הכי חשוב זה האדם, מי שעומד מולך, ולא משנה אם זה הלקוח, הקולגה, המנהל או העובד שלך. זה משהו שחיזקתי אצלי. בהתבוננות, בתשומת לב. אם אתה אוהב אנשים - יש לך היכולת לפתח את זה".

(שירה ברק)

חנה פרי-זן / צילום: איל יצהר
 חנה פרי-זן / צילום: איל יצהר

2. רוית ברניב: 5.8 מיליון שקל

יו"ר שיכון ובינוי לשעבר, יו"ר תנובה

גיל: 49 / מצב משפחתי: בזוגיות ואם לבן

כבר ארבעה חודשים יושבת רוית ברניב על כיסא יו"ר תנובה, אבל את השכר הנדיב קיבלה בקבוצת אריסון, כשכיהנה כיו"ר חברת התשתיות והנדל"ן שיכון ובינוי.

ברניב, בעלת תואר ראשון בכלכלה ופילוסופיה ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב, החלה את הקריירה שלה כמנהלת כספים בחברת הכבלים גילתק. לאחר מכן הצטרפה לנטוויז'ן כמנהלת הכספים והלוגיסטיקה. עם פרישתה של המנכ"לית רות אלון, על רקע משבר בחברה, דובר על האפשרות שברניב תתפוס את מקומה, אולם מנהל אחר זכה בתפקיד. לאחר שגם הוא נכשל, בתום שנה בלבד, הוחלט להעביר את המושכות לברניב, וב-2001 היא הפכה למנכ"לית החברה. עם מינויה פרשו כמה בכירים מהנהלת החברה, והיחיד שנותר מימי רות אלון הוא אבי צבי - בן זוגה של ברניב.

היא כיהנה כמנכ"לית נטוויז'ן שש שנים, וסמוך למיזוג עם החברות גלובקול וברק פרשה בשל "סיבות אישיות". לאחר מכן הצטרפה לשיכון ובינוי של שרי אריסון, שם כיהנה כמנכ"לית חמש שנים - ב-2010 אף הייתה שיאנית השכר במשק. במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2012 היא הובילה מספר פרויקטים מרכזיים, ובהם עבודות תשתית בניגריה בשווי 210 מיליון דולר.

השנה גויסה לעמוד בראש קונצרן החלב הגדול בישראל, כמינוי אישי של זהבית כהן, יו"ר קרן אייפקס, בעלי תנובה. עלות השכר הבסיסי שלה תעמוד על 1.56 מיליון שקל בשנה.

רוית ברניב / צילום: רמי זרנגר
 רוית ברניב / צילום: רמי זרנגר

3. ד"ר עינת בריל-אלמון: 5.4 מיליון שקל

גיל: 54 / מצב משפחתי: גרושה ואם לשתיים

המסלול של ד"ר עינת בריל-אלמון היה ברור כמעט מהתואר הראשון, שאותו עשתה באוניברסיטה העברית. היא עשתה תואר שני ושלישי בביולוגיה מולקולרית של חקר הסרטן במכון ויצמן, ובפוסט דוקטורט חקרה את הביולוגיה המולקולרית של הצמחים. לאורך השנים עסקה בניהול פרויקטים וחברות בתחום מדעי החיים, וצברה ניסיון כסוכנת פטנטים ביוטכנולוגיים.

במשך שלוש שנים הייתה מנהלת התכנון והפיתוח של החברה הרפואית ביוג'ניקס, ומשם עברה ב-2004 לחברת הביו-פארמה פרוטליקס. החברה, שיושבת בכרמיאל, מפתחת תרופה למחלה הגנטית גושה.

תובנה מנהיגותית: "צריך להעז, לדעת מה המטרות הקרובות והרחוקות, ולהתכונן לתסריטים שונים. למדתי לגלות גמישות מחשבתית, ולמדתי שצריך 'לנשום' כשיש קשיים".

פיתוח מנהיגות: "זה שילוב של מרכיבים בסיסיים באישיות שלי, פלוס הקפדה יתרה על עומק מקצועי ומתן דוגמה אישית כל הזמן. צורת הניהול שלי כוללת נטילת חלק במשימות השוטפות ובעומס היומיומי, תוך כדי לקיחת אחריות מלאה על התוצאות".

מנהיגות נשית עסקית: "בכל החברות שבהן עבדתי תמיד הצלחתי להתקדם ולהגיע לתפקידים בכירים, כיוון שהייתי מוכנה להשקיע את הנדרש. לא נתקלתי בנשים שחוסמות נשים אחרות.

"תפיסת עולמי אומרת שאם אישה בעלת יכולות וכישורים מוכנה להשקיע את האנרגיה ואת הזמן, ולוותר על דברים מסוימים, אין שום סיבה שהיא לא תגיע לתפקיד ניהולי בכיר. זה אפשרי לחלוטין, הכול עניין של בחירות במהלך החיים, והתמקדות במטרות שלך כבן אדם".

(זיו ביילין)

4. סמדר ברבר צדיק: 5.2 מיליון שקל

מנכ"לית הבינלאומי

גיל: 49 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

במשך שנים הייתה סמדר ברבר צדיק עוזרתו האישית של איש העסקים צדיק בינו - הוא זיהה את יכולותיה של רואת החשבון הצעירה כשעבדה במשרד סומך-חייקין. בעסקיו הרבים בנתה ברבר את הקריירה שלה. היא הייתה מנכ"לית בינו אחזקות, מונתה גם למנכ"לית חברת סהר, וב-2005 הצטרפה לבנק הבינלאומי כראש אגף עסקים. כעבור שנתיים מונתה לעמוד בראש הבנק החמישי בגודלו במשק.

עם כניסתה של ברבר לתפקיד התברר כי לעומת מנהלי בנקים אחרים, תנאי השכר שלה נמצאים ברף התחתון. השנה היא התמקמה במקום טוב באמצע, בזכות העובדה שמנכ"לית לאומי החדשה, יחסית, מרוויחה פחות ממנה, ומנכ"ל דיסקונט ויתר על הבונוס שלו. לדברי ברבר, "כ-50% ממנהלי הסניפים שלנו הן נשים, והשיעור הזה הולך ועולה. מאוד טוב לי לעבוד עם נשים. יש להן יכולת לבצע כמה משימות בעת ובעונה אחת".

סמדר ברבר צדיק / צילום: יונתן בלום
 סמדר ברבר צדיק / צילום: יונתן בלום

5. סטלה הנדלר: 5.2 מיליון שקל

יו"ר HOT לשעבר, וכיום מנכ"לית בזק

גיל: 51 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

המנהלת שבשנה הקודמת כבשה את תואר שיאנית השכר במשק, הגיעה השנה, ללא אופציות, למקום החמישי בלבד. אולם גם כך אין עוררין על מעמדה כאישה החזקה ביותר בתקשורת. "השכל לא נמצא אצל אדם אחד בלבד", היא אומרת, "עבודת צוות והקשבה חשובים לבניית ההצלחה".

את דרכה הניהולית החלה כסמנכ"לית הפיתוח העסקי של קווי זהב, ומאז בנתה את מסלול הקריירה שלה בענף התקשורת. בינואר האחרון פרשה מ-HOT, לאחר שהחברה נמחקה מהמסחר בבורסה - מה שצמצם מאוד את תפקידה ומעמדה שם. כעבור זמן קצר עברה לחברת התקשורת הגדולה במשק, בזק, אבל עלות השכר שלה דווקא תהיה נמוכה יותר ותעמוד על כ-4.3 מיליון שקל בשנה.

למה סטלה הנדלר מרוויחה היום בבזק הרבה פחות ממה שהרוויחה ב-HOT, שדיווחה אז על עלות שכר של 14.8 מיליון שקל?

עלות השכר של הנדלר ב-HOT כללה מרכיב משמעותי של אופציות למניות - בהיקף של 10 מיליון שקל, ואילו בבזק אין לה אופציות. סבירות גבוהה שברוח הימים האלה מנסה הנדלר להתרחק מביקורת ציבורית במחיר של הפחתה מעלות שכרה. בבזק סירבו להגיב.

סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר
 סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר

6. רקפת רוסק עמינח: 5.1 מיליון שקל

מנכ"לית בנק לאומי

גיל: 47 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשתיים

רקפת רוסק עמינח נהגה לומר שלא נולדה בבנק לאומי ולא תמות בו, אבל את המטרות שלה היא דואגת לסמן בצורה ברורה. "אומרים עליי שסימנתי את כיסא מנכ"ל לאומי כבר בגיל 20 ומשהו, ויש בזה משהו", אמרה ל"ליידי גלובס". "אני מאמינה שאין מטרה שאי אפשר להשיג, עם קצת כישרון והרבה חריצות, שאפתנות ודבקות. מהיכולת שלנו לדמיין גבהים נגזרת גם היכולת שלנו להגיע אליהם".

מסלול הקריירה של רוסק כולל שנתיים כעוזרת של גליה מאור, ולאחר מכן כמה שנים במשרד רואי החשבון סומך-חייקין, שבמהלכן קיבלה לידיה את ניהול המשרד והיא בת 34 בלבד. ב-2004 חזרה ללאומי, והתמנתה לאחד התפקידים היוקרתיים ביותר בבנק: מנהלת החטיבה העסקית. במקביל, הופקדה על גיבוש מדיניות האשראי הכוללת של הקבוצה. כעבור מספר שנים ביקשה בת חסותה של מאור שיוכרז עליה כעל מס' 2 בבנק, וכך קרה כעבור שנה. זה היה האות למרוץ למנכ"לות, שבו עקפה את כל הגברים שהתמודדו מולה על התפקיד. במאי 2012, בדיוק לפני שנה, נכבש הכיסא.

למה רקפת רוסק עמינח מרוויחה פחות מסמדר ברבר צדיק, למרות שהיא עומדת בראש בנק גדול יותר?

רוסק עמינח חדשה בתפקיד - היא ממלאת אותו שנה בלבד - בעוד שברבר צדיק יושבת על כיסא המנכ"לית כבר שש שנים. נכון להיום, ההבדל בעלות השכר שלהן הוא מזערי, אבל ההבדל בשכר עצמו משמעותי: שכר הבסיס של רוסק עומד על 2.06 מיליון שקל, בעוד ששכר הבסיס של ברבר צדיק עומד על 2.9 מיליון שקל. קיימת סבירות גבוהה שברוח הימים האלה, בחרו לנהוג צניעות בבנק. בלאומי אומרים בתגובה: "ההסבר נעוץ בהפרשות לפנסיה".

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
 רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

7. אורית לרר: 5.1 מיליון שקל

גיל: 57 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

אורית לרר עשתה את רוב הקריירה שלה בבנק הפועלים - למעלה מ-35 שנה היא ממלאת שם תפקידים שונים. בשנים האחרונות כיהנה כמבקרת הפנים של הבנק, כיו"ר הפועלים שווייץ, וכראש החטיבה הבינלאומית בבנק - תפקיד שבמסגרתו חלשה על נכסי לקוחות בהיקף של כ-15 מיליארד דולר, בנוסף לתיק אשראי של כ-7 מיליארד דולר. במאי 2012 מונתה למנכ"לית הפועלים שווייץ.

תובנת מנהיגות: "על מנת להצליח המנהל חייב שהעובדים יהיו לא רק אחריו, אלא איתו ומסביבו. זו תובנה שיש לה חשיבות עליונה בסביבה עסקית דינמית, תחרותית ומאתגרת".

מנהיגות נשית: "גדלתי בארגון שבו התחרות לא הייתה מול 'נשים חוסמות', אלא מול בני אדם - נשים וגברים מוכשרים וראויים. אני לא מאמינה באפליה מתקנת. בעולם של היום, המנהיגות תופסות את מקומן בזכות כישוריהן ומיומנותן".

(זיו ביילין)

אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי
 אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי

8. אירית איזקסון: 4.5 מיליון שקל

יו"ר ישראכרט

גיל: 61 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

לפני 14 שנה הופיעה ידיעה קטנה בחדשות: "שרי אריסון, מבעלי השליטה בבנק הפועלים, מצרפת את אירית איזקסון כדירקטורית נוספת בבנק הפועלים". למרות שהיה לה ניסיון במערכת הפיננסית והיא שימשה בתפקידים ניהוליים בבנק לאומי, איזקסון לא הייתה אז דמות מוכרת במשק. כדי להסביר מיהי נכתב כי היא "כלתו של הפרדסן ואיש העסקים אליהו איזקסון". מאז ביססה איזקסון את מעמדה במשק, ובארבע וחצי השנים האחרונות היא מכהנת כיו"ר ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל. "לנשים יש יכולות הקשבה וראייה רחבה, שנובעות מאינטליגנציה רגשית ומאינטואיציות מיוחדות", היא סבורה. "זו יכולת לראות דברים מעבר למה שנמצא מול העיניים".

אירית איזקסון / צילום: עופר חן
 אירית איזקסון / צילום: עופר חן

9. אתי רוטר: 3.9 מיליון שקל

בעלי קסטרו

גיל: 55 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

אתי רוטר הצטרפה לחברת האופנה שהקימו הוריה, אהרון ולינה קסטרו, כשהייתה בת 20. מאז 1993 היא מכהנת כמנכ"לית משותפת, כאשר תחת אחריותה נמצא העיצוב של החברה. השכר מתחלק בינה לבין בעלה גבי שווה בשווה - כל אחד מהם מקבל 3.94 מיליון שקל.

אחרי שנסגרה פעילות קסטרו בחו"ל, רוטר, שלה תואר ראשון במדעי המדינה, ריכזה את המאמצים בפתיחת סניפים חדשים בארץ. בסך הכול עומד מספר הסניפים על כ-160.

לפני שנתיים חזרה רוטר לספסל הלימודים האקדמי, ובקרוב תסיים לימודי תואר שני במינהל עסקים בתוכנית קלוג-רקנאטי, שבאוניברסיטת תל אביב. "זו חוויית חיים עבורי. גם מכיוון שהחזרה ללימודים, לשיעורי הבית והעבודות, בגילי, מאתגרת וחזקה, וגם מכיוון שאתה נשאב לזה ולא רוצה להפסיק. זה פתח עבורי עולמות חדשים, ואני כבר מתכננת את הלימודים הבאים, אולי לימודי אמנות שמתחברים לתחום האופנה ולעולם העסקים".

מנהיגות נשית עסקית: "אני מאמינה שצריך לתת רוח גבית לנשים שיש להן את הכישורים ורוצות להגיע, והן יגיעו, לעמדות הבכירות ביותר. אני מעדיפה לא להתמקד בחסמים, אלא בהזדמנויות. בקסטרו שדרת הניהול הבכירה כוללת יותר נשים מגברים. כולם, בלי יוצא מן הכלל, נבחרו על סמך כישורים ויכולות".

(קרן אוחיון)

אתי רוטר / צילום: גורן ליובונביץ ל - VIEW
 אתי רוטר / צילום: גורן ליובונביץ ל - VIEW

10. עופרה שטראוס: 3.7 מיליון שקל

בעלי קבוצת שטראוס

גיל: 52 / מצב משפחתי: גרושה ואם לארבעה

עופרה שטראוס, בעלת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב, החלה את הקריירה שלה כתקציבאית מותגים של אסתי לאודר בניו יורק, ורק בגיל 30 הצטרפה לחברה המשפחתית שטראוס, כמנהלת מכירות ולאחר מכן כמנהלת השיווק של גלידות שטראוס.

היא ירשה את אביה בעודו בחיים והפכה ב-2001 ליו"ר החברה. כעבור שנתיים הובילה את המיזוג הגדול של ענף המזון דאז, בין שטראוס לעלית. היא הרחיבה את פעילות החברה בחו"ל, יצרה שותפויות עם קונצרנים בינלאומיים, ובשנתיים האחרונות התמודדה עם המחאה הציבורית על מחירי מוצרי החלב. עוד קודם לכן שינתה אסטרטגיה, וזה כמה שנים שהיא מקפידה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי.

בעבר אמרה כי "השאלה מהו תשלום הוגן למנהל היא מהנושאים המשמעותיים בניהול חברה - יש לך פה אתגר למשוך טאלנט, לגרום לו לעבוד קשה ולהשאיר אותו לאורך זמן, גם אם זה אומר שלבעלי המניות נשאר פחות".

עופרה שטראוס / צילום: עופר חן
 עופרה שטראוס / צילום: עופר חן

***הדירוג המלא - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר גם ברשת סטימצקי