שש הערות על התקציב

ביבי יחליט: לשלוט בשריו או לאותת להם לעשות ללפיד בלגן

לאחר שהצעת התקציב הופצה למשרדי השרים רק הבוקר, החלה במשרדי הממשלה עבודת נמלים במטרה לבחון כל פסיק בהצעת התקציב ובחוק ההסדרים בדרך לגיבוש רשימת ההתנגדויות.

בניגוד לשנים קודמות, הופצה הפעם חוברת התקציב עם דדליין קצר ומינימלי העומד לרשות השרים לתגובה - שישה ימים בסך הכל. ביום שני הבא כבר צפויה הממשלה להצביע ולאשר את ההצעה. עד אז צפויים שר האוצר ואנשי משרדו להיפגש עם כל שר ושר כך שלישיבת הממשלה המרתונית בשבוע הבא יהיו כבר הסכמות חתומות.

כעת עוברת זירת ההתרחשות למגרש הפוליטי. במהלך השבוע הקרוב ינסה כל אחד מהשרים להפעיל שרירים מול שר האוצר בדרישה למנוע קיצוץ בתקציבי משרדו, ויש לא מעט שרים שאף ידרשו תוספות משמעותיות למשרדיהם.

השרים יתווכחו, יריבו, יתלהמו, כל אחד ינסה לרשום הישג - ולו רק תדמיתי - אבל ברמה הפוליטית תקציב שמגיע מיד לאחר הבחירות קל מאוד להעביר והדרמות שיתפתחו יהיו יותר לשם ההצגה התקשורתית ופחות ענייניות.

ובכל זאת במערכת הפוליטית מונים מספר נקודות שיעמדו למבחן בשבועות הקרובים עד לאישורו הסופי של התקציב בכנסת בקריאה שניה ושלישית.

אחת: מה תהיה הדינמיקה בין ראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר סביב שאלת הקיצוץ המאסיבי בתקציב הביטחון, שכן כל הפחתה בקיצוץ תקציב הביטחון תגרור קיצוץ נוסף בתקציבי שאר המשרדים שיביא לעליהם על יאיר לפיד, דבר שראש הממשלה לא בהכרח יסבול ממנו.

הסוגיה מעניינת במיוחד לאור המתיחות הביטחונית בימים האחרונים. גורמים במערכת הפוליטית העריכו שהקיצוץ בפועל בתקציב הביטחון יהיה נמוך מהקיצוץ שדורש האוצר.

שתיים: שאלה נוספת שתבחן היא יחסיו של לפיד עם בן בריתו, נפתלי בנט. לבית היהודי של בנט שני משרדים משמעותיים בעלי תקציבים עצומים - תמ"ת ושיכון - והוא גם זה שמפלגתו מחזיקה בראשות ועדת הכספים.

במסדרונות הכנסת מעריכים שהברית בין השניים תצלח את מבחן התקציב, אחרי הכל מדובר בשני רצים למרחקים ארוכים. בנט ולפיד הם צעירים ורואים עצמם מנהיגים את המדינה בטח בעשור הקרוב שלא לומר בשני העשורים.

אבל יש כאן מבחן מעניין לבנט מבית. האם הוא יצליח לשלוט ביו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, שלא שוכח לבנט את פרשת החוקר הפרטי. סלומיאנסקי יהווה שחקן משמעותי במשחק, וידרוש גם הוא את ליטרת הבשר. לא רק גפני הצליח לקבל, הוא יוכיח לכולם.

בעיות צפויות לבנט גם בפלג הימני של המפלגה, אותו פלג שמייצג שר השיכון, אורי אריאל, שגילה הבוקר כי הוא יאלץ להקפיא את כך מכרזי הבניה ביהודה ושומרון. לפיד יצטרך לקנות אותו כדי להשיג כמה אצבעות משמעותיות.

שלוש: לפיד יגלה גם בתוך הבית שלו יהיה לו לא כל כך פשוט. על פניו שרת הבריאות, שר החינוך ושר הרווחה הם אנשי מפלגתו אך לא סביר שיתנו ידם לקיצוץ במשרדיהם מבלי לעורר התנגדות.

ארבע: בניגוד לשר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, שעוד לפני שהוציא מילה 15 שרים בממשלה תמכו בכל החלטה שהביא בהוראת ראש הממשלה, ללפיד חמש אצבעות בלבד. יהיה מעניין לראות עד כמה נתניהו מתכוון להפעיל את משקלו על שרי הליכוד ולבקש מהם לתמוך. ברצותו יכול ראש הממשלה לתת חבל ארוך לשרים וצ'ק פתוח לעשות ללפיד בלגן, ברצותו יכול לתת הוראה לדיירים להתנהג בהתאם. הצלחה של לפיד היא הצלחה לנתניהו ולכן ברור ששר האוצר יזכה בתמיכה, אבל השאלה איזו. האם יכריח את שרי הליכוד לתמוך וכמה חבל ייתן להם לצאת נגד התקציב.

חמש: אחרי שתאושר ההצעה בממשלה יגלה לפיד שהחלק הקשה בהעברת התקציב רק מתחיל. כמדי שנה, התקציב יצא לא כמו שנכנס, זה ברור, אבל הווקטורים שישפיעו עליו הפעם הם כוחו הציבורי של לפיד, יכולת ניהול המשא ומתן שלו, וגם הגיבוי מראש הממשלה.

שש: יהיה מעניין לבחון כיצד תתיישב ההצהרה של לפיד לפוליטיקה חדשה עם העברת התקציב. פוליטיקה היא עסק של תן וקח. כדרך קבע משאיר האוצר תקציבים בצד שישמשו במשא ומתן לקניית השרים השוררים. השאלה אם בסופו של דבר הכסף שחסך לפיד כשלקח מהחרדים, לא יינתן לצרכי מקח וממכר קואליציוניים.