תגובות לגזירות לפיד: "מעמד הביניים נדון לעוני ומצוקה"

כך אמר היום ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, בהתייחס לכוונת האוצר להעלות בכ-50% את האגרה שמשלמים קשישים סיעודיים לחברות כוח האדם הסיעודי ■ ח"כ עיסאווי פריג': "איפה שר האוצר לשעבר? שטייניץ צריך להסביר איך נוצר במשמרת שלו כזה גירעון"

"זו גזירה חסרת טעם. התנהלות של שליפות שפוגעת בציבור הכי חלש בחברה - קשישים סיעודיים", כך אמר היום (ג') ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה), לאחר שמשרד האוצר פרסם את הצעת התקציב לשנים 2013-2014.

ברוורמן, המכהן כיו"ר ועדת הכלכלה, תקף בחריפות את כוונת האוצר להעלות בכ-50% את האגרה שמשלמים קשישים סיעודיים לחברות כוח האדם הסיעודי. ברוורמן אמר הדברים בכנס של "מוקד אנוש" ומרכז הקונגרסים בנייני האומה שנפתח אתמול, במעמד ראש עיריית ירושלים ניר ברקת והשר לאזרחים ותיקים אורי אורבך.

"תוסיפו לזה את הגדלת ההשתתפות העצמית בתרופות בשיעור של 100 מיליון שקל בשנה, את הקיצוץ בסל התרופות ואת העלאת המסים. שר האוצר פוגע לא רק במעמד הביניים אלא גם במעמד הביניים של דור המייסדים ודן אותם לעוני ומצוקה", אמר.

ברוורמן הבטיח למאות הקשישים מכל הארץ שהגיעו לשמוע את דבריו, כי ייפגש עם לפיד וינסה בכל דרך לעצור את הגזירות הפוגעות בהם. "צריך לדעת גם לאבחן במי פוגעים ולא לחפש איך לסגור את הגירעון בתקציב מן הגורן ומן היקב".

על-פי טיוטת התקציב שנחשפה הבוקר, ישלמו קשישים סיעודיים סכום של 105 שקלים לחודש (במקום 70) עבור העסקת עובד. על-פי הצעת הממשלה יידרשו החברות לסייע לקשישים "במילוי טפסים" ולהגדיל את מספר הביקורים בבית הקשיש, אך בתמורה יידרשו הקשישים לממן את השירות החדש.

היום, נזכיר, פורסם התקציב לשנים 2013-2014 שגובש על ידי משרד האוצר, בראשותו של השר יאיר לפיד והועבר לשרי הממשלה. במסגרת התקציב יעלה מס ההכנסה ב-1.5% החל מ-2014 וכן תתבצע העלאה של מס הכנסה שולי עליון ל-49.5% מ-48%. גזירות כלכליות נוספות כוללות העלאת המע"מ ב-1% ל-18%, העלאת מס החברות ב-1% ל-26%, העלאת מיסוי על סיגריות ואלכוהול ומיסוי נוסף על הדיור.

גם ח"כ עיסאווי פריג' (מר"צ), התייחס ל"גזירות" האוצר, ואמר היום: "הסברי האוצר לא מספקים. איפה שר האוצר לשעבר? קל ונוח לשלוח את אנשי המקצוע לחזית - אבל יש פה כשל מקצועי ברור של ההנהגה הכלכלית. יובל שטייניץ צריך להסביר איך במשמרת שלו נוצר הגירעון העצום הזה, ולא נשכח את שר העל לענייני כלכלה נתניהו".

היום פורסם כי הגירעון בפעילות התקציבית של ממשלת ישראל בחודש אפריל הסתכם ב-3 מיליארד שקל. עוד מהנתונים עולה כי ב-12 החודשים האחרונים הסתכם הגירעון ב-42.3 מיליארד שקל, שהם 4.5% מהתמ"ג. הגירעון בחודשים ינואר-אפריל הסתכם ב-7.7 מיליארד שקל, לעומת 4.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קרי זינוק של 75%.