עושה שרירים: אקסלנס ימתין להשקעת אלשטיין ב-IDB

למרות שבית ההשקעות אקסלנס ממליץ לנציגות באי.די.בי אחזקות להציג לדנקנר אולטימטום של 72 שעות - בפועל הוא כנראה ימשיך להמתין בסבלנות

בית ההשקעות אקסלנס, שנמנה עם נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, מגביר את הלחץ על החברה לחתום על הסכם השקעה עם איש העסקים אדוארדו אלשטיין.

אמש (ב') שלח בית ההשקעות פקס ליתר חברי הנציגות, ובו נכתב כי "על הנציגות לתת לחברה, לבעלי השליטה בה ולמשקיעים הפוטנציאליים החיצוניים, אפשרות קצובה בזמן (של כ-72 שעות) למצות את הניסיונות להגעה לפתרון מוסכם, באופן עצמאי וללא התניה כלשהי במצבם של בעלי השליטה או בגיבוש הסדרים בינם לבין נושיהם (כלומר הבנקים, א' פ'). כל דרך אחרת אינה אפשרית עוד".

חרף הניסיון לשוות להודעה של אקסלנס, שבניהולו של עוזי דנינו, נופך דרמטי, בין השורות ניכר כי בבית ההשקעות לא באמת סבורים כי אפסו הסיכויים לראות הזרמת כספים מאלשטיין. למעשה, באקסלנס מבקשים לחתור למגע ישיר מול אלשטיין, והודעה זו נועדה להפעיל לחץ ולהעביר מסר לדנקנר כי לנציגות קיימות אופציות נוספות פרט להסדר החוב המוצע, וכי היא אינה חוששת "לפוצץ" את ההישגים שהושגו עד כה.

"עד כה עמדתנו הייתה לנסות להביא לפתרון המצב בשיתוף החברה (אי.די.בי אחזקות, א' פ') ובעלי השליטה בה", נכתב בפקס, "אך בשל ההתנהלות הכוללת בעניין, לרבות התנהלות המשקיעים הפוטנציאליים (אלשטיין, א' פ'), נדמה כי פתרון לפי מתווה אחרון זה הולך ומתרחק מאתנו .נראה כי לא ניתן להמשיך להמתין עוד להשגת תוצאות בדרך של משא ומתן והסכמה".

הנציגות התכנסה לדיון דחוף

לאחר משלוח הפקס, התכנסה נציגות מחזיקי האג"ח של החברה - המורכבת מיואב ערמוני, מנכ"ל גילעד הוותיקה; עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס; ויוני שר מטעם הנאמנים ובמקור מטעם הראל, בנוכחות אייל גבאי, המומחה שמינה ביהמ"ש להשגת הסדר חוב בקבוצה - לצורך דיון דחוף בנוגע להסכם ההשקעה מול אלשטיין, שטרם נחתם ושמהווה את הבסיס למתווה הסדר החוב בחברה.

נזכיר כי רק ביום חמישי האחרון החליטה נציגות מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות כי למרות שאלשטיין טרם חתם על ההסכם מולם, הם ימתינו לחתימתו. כבר אז העריכו בפני "גלובס" מקורבים לנציגות כי מדובר בפרק זמן קצוב, כאשר ברקע עומד דיון ההמשך של שופט המחוזי איתן אורנשטיין (שנקבע ל-30 במאי) בבקשת נציגות החברה הבת, אי.די.בי פתוח, לכפות הסדר חוב שיעביר את הבעלות בחברה לידי מחזיקי האג"ח.

בנציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות מוטרדים מכך שאלשטיין יתנה את השקעתו המתוכננת בחברה, בסך 57 מיליון דולר, בחתימה על הסדרי חוב של דנקנר עם הבנקים הממנים של החברה האם הפרטית גנדן - לאומי ומזרחי טפחות. הסדרים כאלה טרם נחתמו. עד כה לא קיבלו חברי הנציגות הבהרות מאלשטיין או מהחברה לגבי התניה זו.

בחודשים האחרונים נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות עשתה כמעט הכול על מנת להגן על מתווה הסדר החוב שהשיגה מול דנקנר, ושמשקף תספורת של כמיליארד שקל (50% על החוב המתואם). הנציגות דחתה את האופציה לשיתוף פעולה עם נציגות האג"ח של החברה הבת, אי.די.בי פתוח, שמבקשת להשתלט על החברה בהסכם חוב כפוי.

ללא יישום של הסדר מול הנציגות של אי.די.בי אחזקות, תישלח החברה לפירוק ומחזיקי האג"ח שלה (שחוב החברה כלפיהם עומד על 1.8 מיליארד שקל) יישארו עם החזר של פחות מ-10% מהחוב. לפיכך, נראה שבנציגות לא ימהרו לשבור את הכלים ויתנו לדנקנר ואלשטיין את הזמן הדרוש לצורך קידום ההשקעה.

מאי.די.בי נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההצעה להגיע לפתרון מוסכם בפרק זמן קצר ככל האפשר, ונכונים להקדיש כל מאמץ כדי לזרז את ההליך. כידוע, על פי הסכם ההשקעה שנחתם ב-25 באפריל, תשקיע קבוצת אלשטיין סכום כולל נוסף של 75 מיליון דולר, מתוכם 57 מיליון דולר ישירות באי.די.בי אחזקות והיתרה בגנדן. סכום זה מצטרף ל-25 מיליון דולר שכבר הושקעו בגנדן, קרי השקעה כוללת של 100 מיליון דולר. בימים אלה מתנהלים מגעים מתקדמים עם הסכם חיתום להשקעת הסכום של 57 מיליון דולר באי.די.בי אחזקות על ידי קבוצת אלשטיין. אנו משוכנעים כי הסכם כזה יגובש במהרה לשביעות רצונם של כל הצדדים".