איך מתמודדים עם נזקים של 180 מיליון שקל מפגעי טבע?

ענף החקלאות הישראלי הוא ענף אסטרטגי לביסוסה של כלכלת ישראל ולהמשך שגשוגה

ענף החקלאות הישראלי הוא ענף אסטרטגי לביסוסה של כלכלת ישראל ולהמשך שגשוגה. החקלאות הישראלית ניצבת בחוד החנית של החקלאות העולמית והפתרונות שהיא מציעה הפכו לשם דבר. מעבר להיבטים הכלכליים, החקלאות הישראלית נחשבת ל"שגרירה" בכירה של ישראל, ונראה כי אף סרטון תדמית ישראלי ואף הופעה תקשורתית, מוצלחת ככל שתהיה, של מסבירן ישראלי, לא תשתווה לתרומה שיש לשדה אחד, באחד המקומות הנידחים בעולם, שגדל בעזרת טכנולוגיות כחול-לבן.

גם בתקופות של משבר כלכלי עולמי ופגיעה ביצוא הישראלי, אנו רואים כי היצוא החקלאי לא נפגע. על-פי נתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר, גם בשנה לא קלה מבחינה כלכלית, וגם אחרי קריסת החברה ליצוא תוצרת חקלאית אגרקסקו, יצוא התוצרת החקלאית הטרייה והמעובדת לא ירד והוא עמד בשנת 2012 על כ-2.4 מיליארד דולר. ענפים רבים, ובכללם ההדרים, הפירות והכותנה אף רשמו גידול ניכר בהיקף היצוא.

עם זאת, מדובר בענף עתיר סיכונים. מסיכום נתוני קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות לשנת 2012, עולה כי היקף הפיצויים ששולמו בכל הענפים המבוטחים במהלך השנה החולפת עומד על כ-180 מיליון שקל. מניתוח הנזקים השנתי עולה כי חלק ניכר מהנזקים נגרמו כתוצאה משורה של אירועי אקלים חריגים בעוצמתם ובעיתוי הופעתם ובכללם: הקרה האביבית בחודש מארס, שבירת שרב קיצוני בסוף אפריל והחום הכבד ששרר במהלך יולי-אוגוסט, אירוע שגרם לנזקים בעיקר בענף הירקות. לנזקים אלו מצטרפים האירועים שגרמו לפני מספר חודשים לנזקים במטעים שונים בדרום הארץ, כתוצאה ממזג האוויר הקיצוני, שלווה במטחי ברד, גשם כבד ושיטפונות שהציפו את האזור.

על הסכנות בתחום החקלאות והדרכים לנהל ולגדר סיכונים בתחום ידונו בפאנל מיוחד בוועידת קנט 2013. בפאנל ישתתפו פרופ' יהודה כהנא, הפקולטה לניהול אוניברסיטת ת"א וראש מכון אקירוב לעסקים וסביבה; שרון ויטקובסקי, שותפה, ראש מגזר ניהול סיכונים ומנהלת קב' ביקורת פנימית וניהול סיכונים BDO זיו האפט; ורו"ח ניצן צדוק, שותף מנהל ש. צדוק רואי חשבון ודח"צ בקנט.