שובה של המחאה? הפגנה ראשונה מתארגנת ליום שבת

תקציב למען "האדם העובד"? צדק חברתי? הזעם הציבורי נגד ה"גזירות" שמכיל תקציב האוצר לשנים 2013-2014 הולך וגואה ■ דעה: לפיד שיקר

תקציב למען "האדם העובד"? צדק חברתי? הזעם הציבורי נגד ה"גזירות" שמכיל תקציב האוצר לשנים 2013-2014 הולך וגואה, וברשתות החברתיות מצטברים סימנים המאותתים אודות מחאה ציבורית נוספת, עם שטף של הפגנות ומשמרות מחאה ברחבי הארץ.

כך למשל, חלק ממובילי מחאת האוהלים של 2011, וביניהם אלון-לי גרין, מארגנים הפגנת מחאה בשבת הקרובה, ה-11.5 נגד "גזירות" התקציב, אשר מסמך 260 העמודים בו הוגש נפתח בהצהרת "תקציב של תקווה". ישנה גם הפגנה מול ביתו של סילבן שלום, ביום ו' האחרון.

דפני ליף, הדמות הבולטת יותר מהמחאה ההיא, קוראת לחבריה לצאת ולהפגין מחר מול ביתו של לפיד. "קבוצות ה'לא נחמדים' ו'המעברה' מזמינות את הציבור הרחב בחמישי הזה למאהל אזהרה והפגנת זעם מול ביתו של שר האוצר לפיד. הביאו אוהלים ושלטים, אוכל שקי שינה וכלי נגינה. המאהל יפעל לילה אחד כאות אזהרה ולכך שנמנע בכל דרך מהגזרות הכלכליות לעבור", נכתב בדף האירוע.

ח"כ סתיו שפיר ממפלגת "העבודה", התייחסה גם היא בדף הפייסבוק שלה לתקציב, וכתבה: "ההגדרה של לפיד למושג 'תקווה' משונה מאוד - לא הייתם מבקשים לשלב אותה בשורות ההמנון: בטח לא את החלק שמעלה את המע"מ באחוז ומגדיל אותו ל-18%. בוודאי לא את הפרק שמתאר איך העלאת מס ההכנסה של *כולם* ב-1.5% תורמת לכלכלה הישראלית".

"אף אחד לא יכול להסביר מדוע האחות שמרוויחה 7,000 שקלים בחודש והמנכ"ל שעושה 250,000 בחודש (וזוכה גם להוצאות רכב, דלק וחדר כושר) צריכים לספוג את אותה ההעלאה, שלאחת מהם תקטין את המשכורת הקטנה ממילא. ויש עוד: ביטול סבסוד הצהרונים לילדים, צמצום סבסוד טיפולי השיניים, קיצוץ בחינוך, כפיית תשלומים עודפים על הקשישים, ועוד ועוד צרות.

"יאיר לפיד הגיע למחאה עם שלטי 'איפה הכסף', ובסופה החליט למצוא אותו דווקא בכיסם של המפגינים. בכיס של מעמד הביניים והשכבות החלשות, בכיס של האדם העובד. תקווה? ממש לא. בושה", סיכמה שפיר.

גם איציק אלרוב, ממובילי המחאה ומייסד תנועת הצרכנים אמר היום כי "הצעת התקציב הנוכחית היא מהדורה מעודכנת של גזלת כבשת הרש. במקום שפקידי האוצר יקחו את הצעותיו של יאיר לפיד מלפני הבחירות, בחר שר האוצר בדרך הקלה של הכבדת העול וריסוקו המוחלט של מעמד הביניים - בדיוק אותן תכניות איומות ששכנו במגירות האוצר מימים ימימה". סו של הציבור זו בדיוק הפוליטיקה הישנה ממנה ברחנו." יעקב לבי, מראשי התנועה אמר כי "לא הוצגה שום רפורמה בסקטורים שעולים למדינה ולנו הון רב. תקציב המדינה מסמן מטרה אחת בלבד והיא המשך העושק של אזרחי המדינה. זהו חיתוך בבשר החי, ואנו לא נשב בחיבוק ידיים כשפת לחמם של זקנים וילדים נגזלת מפיהם".