המבקר: המבקרים הפנימיים מצויים בניגוד עניינים - תלויים בבכירים

מבקר המדינה: המנכ"לים במשרדי הממשלה ובחברות ממשלתיות מכתיבים את תוכניות העבודה של המבקרים, והסמנכ"לים למינהל קובעים למבקרים תנאי עבודה

המנכ"לים במשרדי הממשלה, בתאגידים ובחברות ממשלתיות מכתיבים בפועל את תוכניות העבודה של המבקרים, והסמנכ"לים למינהל קובעים למבקרים תנאי עבודה. מצב זה יוצר ניגודי עניינים ומעמיד את המבקר הפנימי בעמדה של תלות במבוקרים בכירים, האחראים על נושאי הליבה של משרדי הממשלה.

המבקר קובע כי יש לגבש הסדרים שיגבירו את עצמאותם של "שומרי הסף", המבקרים הפנימיים, ויסדירו את היחסים בין המבקרים הפנימיים לבין מנכ"לי המשרדים והסמנכ"לים למינהל.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", המבקר בדק עימותים בין המבקרת הפנימית במשרד התעסוקה, נורית לוי, למנכ"ל הרשות הקודם, יוסי פרחי, ובין המבקר הפנימי במשרד החקלאות, משה שבתאי, למנכ"ל המשרד היוצא יוסי ישי. מבדיקת המבקר עולה בין השאר כי מנכ"לים מקשים על מבקרים פנימיים, לא מאשרים להם נגישות למסמכים הנדרשים, דורשים מהם לבדוק נושאים שוליים ודנים באופן סלקטיבי בדוחות הביקורת.

שפירא מתריע שמצבם של המבקרים הפנימיים נחות ממעמדם של שומרי הסף האחרים. היועץ המשפטי של המשרד, חשב המשרד והסמנכ"ל למינהל הם זרוע ארוכה (בהתאמה) של היועץ המשפטי לממשלה, של החשב הכללי באוצר ושל נציבות שירות המדינה, ונתמכים בהם, ואילו למבקרים הפנימיים אין גוף תומך דומה. נציבות שירות המדינה לא טיפלה בבעיה זו במשך שנים, עד לאחרונה, ובעיקר בהיעדר כוח אדם מספיק בביקורת הפנימית.

שפירא, כמו קודמיו בתפקיד, אינו רואה את משרד מבקר המדינה כגוף מרכזי התומך במבקרים הפנימיים כמו אצל "שומרי הסף" האחרים, אלא ממליץ על הקמת גוף ממשלתי ייעודי.