"יאיר לפיד מבצע חיסול ממוקד של מעמד הביניים"

בכירים בענף הנדל"ן מצטרפים לביקורת של "גלובס" על מחטף המס של משפרי הדיור ביוזמת האוצר ■ עו"ד אילן שרקון: אנשים רבים יקדימו רכישת דירה

ניסים בובליל / נשיא התאחדות בוני הארץ

"שר האוצר מבצע חיסול ממוקד של מעמד הביניים"

"שר האוצר מבצע חיסול ממוקד של מעמד הביניים ופוגע ישירות בלב לבם של קהל בוחריו. מדוע משפחה שנולד לה ילד ורוצה לרכוש דירה גדולה יותר צריכה לשלם כפל מס? היא כבר שילמה מס רכישה בעת רכישת הדירה הראשונה. מדוע משפחה שצריכה לעבור דירה בגלל שההורים החליפו מקום עבודה צריכה לשלם קנס? המסים החדשים מוכיחים כי כל כוונתה של הממשלה החדשה היא להמשיך ולהעשיר את הקופה על חשבון רוכשי הדירות שהפכו לכספומט של המדינה. לא נעשתה כל פעולה אמיתית שתורמת להוזלת המחירים. הממשלה לא מעוניינת בהורדת מחירים, ככל שהמחירים עולים היא רק תרוויח יותר".

ארז כהן / שמאי מקרקעין

"ייקור המע"מ יהיה גבוה מ-1% בפועל, הענף יקפא"

"הגזירות לא רק שלא יועילו, אלא יגרמו לנזק חסר תקדים לענף, שיבוא לידי ביטוי כבר בעליות מחירים, בירידה דרמטית בכמות העסקאות ובכניסת הענף לקיפאון. ראשית, המיסוי על דירות שמחירן יותר מ-5 מיליון שקל יצמצם למינימום את פלח המשקיעים הזרים. שנית, העלאת המע"מ תביא באופן מלאכותי לייקור הדירות ע"י יזמים וקבלנים שייאלצו להתמודד עם הוצאה גבוהה יותר, ולייקור עבור הרוכשים.

"מניסיון העבר, תמיד כשהועלה המע"מ, לא היה מדובר בייקור של 1%. הייקור היה בפועל גבוה יותר. שלישית, אותם ישראלים שלקחו משכנתאות בשנים האחרונות, ייאלצו להתמודד כתוצאה מהעלאת המע"מ עם הוצאות חודשיות גדולות יותר על מוצרי צריכה, מס הכנסה גבוה יותר והכנסה חודשית קטנה יותר, מה שיקשה עוד יותר את החזר המשכנתא שלקחו. התוצאה: סכנה אמיתית למשבר שבו רבבות משקי בית יעמדו בסכנה של חדלות פירעון המשכנתאות".

עו"ד אילן שרקון / ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות'

"מחירי הדירות יעלו כי מישהו צריך לשאת בגזירות"

"מחירי הדירות במרכז יעלו, שהרי מישהו יצטרך לשאת בגזירות. מצד אחד בעלי דירות רבים לא ימכרו דירות כדי לא לשלם מס שבח גבוה - וכך יצטמצם מלאי הדירות המוצעות בשוק ולעליית מחירים. מצד שני, ככל שהפטור יבוטל באופן קבוע, אנשים גם לא ישפרו את הדירה הקיימת ולכן הביקוש יקטן - מה שיחזק את עליית המחירים. לגבי דירות חדשות, הדירה תתייקר בגלל העלאת מס הרכישה. מעמד הביניים שרוכש דירה ראשונה או שנייה ישלם מס רכישה גבוה.

"להערכתי, בתקופת ביניים עד לינואר 2014 יימכרו דירות רבות ע"י כאלה שתכננו למכור בעתיד ועכשיו יקדימו את זה. לדעתי, טוב היה עושה לפיד אם היה קובע הוראת שעה לתקופה ארוכה יותר, נניח שנה וחצי, ואז המגמות של השוק היו ברורות יותר. תקופה של חצי שנה היא קצרה מדי. דבר נוסף שיכול לקרות הוא שמוכרים ינסו לבצע תכנוני מס, כך שיבקשו להחיל פטורים אחרים כגון העברה לבן משפחה או במתנה".

עו"ד ניר הורנשטיין / מנהל מיסוי נדל"ן במשרד אלתר

"המשמעות היא ייקור מיידי ב-3.5% למשפרי הדיור"

"הטלת מס רכישה נוסף של 3.5% על משפרי הדיור היא צעד תמוה במיוחד. רק לפני מספר ימים בודדים אישרה הכנסת את הארכת ההקלות במס רכישה לבעלי דירה יחידה, וכעת, בתוך כמה ימים - מציע האוצר צעד בכיוון ההפוך לחלוטין המכביד את מס הרכישה דווקא על אוכלוסיות שהמטרה הייתה להפחית את מחירי הדיור עבורן. המשמעות היא ייקור מיידי של דירות המגורים ב-3.5% למשפרי הדיור.

"על פי ההצעה, היחידים שיוכלו להוסיף וליהנות ממס הרכישה המופחת הם מי שמעולם לא הייתה רשומה על שמם דירה כלשהי. אבל כלל לא ברור כיצד מתכוונים ליישם את הצעד הזה: האם מישהו שלפני 10 שנים או 20 שנה היה רשום כבעלים של חלק מדירה, מעתה ועד עולם לא יהיה זכאי להנחה במס רכישה? צעד כזה מחייב מעקב היסטורי למשך כל חייו של אדם. ודאי שאין לכך שום טעם, וראוי שההצעה הזו, שאינה חברתית ואינה מעשית תיגנז".

ארנון פרידמן / מנכ"ל חברת אשדר

"היצע הדירות עבור הזוגות הצעירים יקטן"

"הטלת מס רכישה על משפרי דיור לא אמורה לפגוע, לכאורה, בזוגות צעירים שטרם רכשו את דירתם הראשונה. אולם בפועל, מדובר בפגיעה נוספת שתתגלגל אליהם. רוב הזוגות הצעירים לא יכולים לרכוש דירה חדשה ונאלצים לרכוש דירה יד שנייה וזו תימכר להם על ידי משפרי דיור שיעברו לדירה משודרגת. לפעמים גם משפרי הדיור יעברו לדירה יד שנייה וכן הלאה. ככל שמשפרי הדיור ייאלצו לשלם מס רכישה בעת השדרוג, הנכונות שלהם לבצע את מהלך השדרוג תקטן, ובסופו של יום היצע הדירות יד שנייה לזוגות הצעירים יהיה נמוך והמחירים של דירות אלה יעלה".

אהוד המאירי / יו"ר קב' שמאות מקרקעין אהוד המאירי ושות'

"ביטול הפטור ממס שבח על דירה שנייה יעלה השכירות"

"המשמעות של ביטול הפטור ממס שבח על דירה שנייה היא עלייה בדמי השכירות. ללא הפטור, למשקיעים לא כדאי לרכוש דירות להשקעה. התשואה שמניבה דירה להשקעה נעה בסך הכול בין 3%-4% וכפיצוי על כך באה ההכנסה על רווחי הון. ברגע שאלו ימוסו, הכדאיות תיעלם ויחד איתה ילך ויקטן שוק הדירות להשכרה ודמי השכירות יעלו בשיעור גבוה. הדבר המגוחך הוא שהמדינה פועלת בשתי ידיים וכל אחת מהן מכוונת בכיוון הפוך. מצד אחד היא מתאמצת לתת קרקע בחינם כדי שירצו לבנות דירות להשכרה ומבטיחה בגינן תשואות של לפחות 8% בעוד שבינתיים רוב המכרזים הללו נכשלו, ומצד אחר פוגעת בשוק קיים שעובד טוב והוא למעשה היחיד שמספק היום דירות להשכרה לשוק החופשי".