גינת: "הטלוויזיה המציאה את המחאה, בלעדיה דפני ליף הייתה לבד באוהל"

מנכ"ל ערוץ 10, רפי גינת, בראיון ראשון: "ערוץ 10 חשוב לי יותר מ'כלבוטק' - הסכמתי לבוא כי זה אתגר אדיר לסיום הקריירה" ■ "המשכורות בערוץ ובחברת החדשות היו ועדיין מוגזמות" ■ "הציעו לי להשתתף ב'האח הגדול' - לא האמנתי"

"תוכנית שמביאה רייטינג של 24% בערוץ 10, הייתה מביאה 35% ברשת", אומר רפי גינת בסיפוק. "כלבוטק", תוכנית התחקירים שהוא מוביל כבר 32 שנה, הושקה בחודש שעבר במשכנה החדש, ערוץ 10, והפעם, לראשונה, המגיש הוא גם המנכ"ל. לכן הגאווה על הנתון שגבר באותו ערב על הבית הקודם, רשת, הייתה כפולה.

ביום שאחרי תחקיר שמן הזית, לא הפסיק הסלולרי המיושן של גינת לצלצל ולזמזם ממסרונים. חדר המנכ"ל של ערוץ 10, שידע יותר מדי דיירים מאז קומו, לובש אט-אט את צורתו החדשה. מעל הכיסא של גינת הותקן מכשיר אימתני שלוכד את עשן הסיגריות שהוא מייצר. דומה לזה שמתקינים באזורי מעשנים בשדות תעופה. על הרצפה מונח, עדיין עטוף בצלופן, העציץ המפורסם ששלח הבוס הקודם אבי צבי, מנכ"ל רשת. קופסאות המרלבורו האדומות המתרוקנות במהרה זרוקות על השולחן ולידן האספרסו הקצר. "תאמין לי, הערוץ היום יותר חשוב לי מ'כלבוטק'", הוא מודיע.

- זו אמירה דרמטית בעבורך.

"כשהתקשרו לספר לי על רייטינג ההשקה, מיד שאלתי כמה הביא 'חברות' ומה זה עשה לחדשות לפני".

- ומה הדבר הראשון שעלה לך בראש אחרי שראית את הנתונים של "כלבוטק"?

"שאפשר להתחרות בערוץ 2. אז אתה מבין שבמהלך 2012, בגד הערוץ בצופיו, שלא באשמתו. זה ערוץ שחי בתחושה שהוא 'קיים לא קיים', 'סוגרים לא סוגרים'. כשנכנסתי לפה, במשך חודשיים ראיתי שידורים חוזרים וכל מיני אלתורים ואמרתי, 'יאללה, שנתחיל כבר לשדר'. אני בביזנס הזה מ-1974, עברתי כבר בכל הערוצים ועמדתי בראש שני עיתונים, וערוץ 10 זה המקום עם מצבור הכישרון הכי גדול שהייתי בו. רק האנשים פה בטראומה. אני מאמין שבתנאים הנכונים הערוץ יתחיל להוכיח בקרוב מה הוא שווה באמת. וזה יהיה קשה, בכל זאת זו הפלטפורמה של ערוץ 10".

- והנה, 3 שבועות אחרי, "כלבוטק" מגיע לנתון נמוך ביותר, אולי אי-פעם. פחות מ-11%.

"זה מירוץ למרחקים ארוכים וברשת נלחמים בנו באמצעים לא קונבנציונליים. מאריכים את החדשות ברבע שעה בניגוד להוראות הרשות השנייה, ובלי לעשות חשבון לכסף ולבטל מקבצי פרסומות. זו צורת המלחמה בה הם בחרו ואני מבטיח שהתשובות ההולמות יגיעו, ולא רק בימי רביעי".

- אם כבר הצלחתם להגיע ל-24% עם "כלבוטק", זה מוכיח שהפלטפורמה היא לא באמת פקטור.

"זה מוכיח שלא נעבוד לחינם. הפחד הגדול שלי היה שנעשה תוכניות נפלאות ונסתובב כל הזמן סביב ה-13%-14%. אני רוצה לפרוץ את זה. העובדה שניצחנו את ערוץ 2 נותנת הרבה תקווה".

- לא הודעת על העזיבה שלך אפילו לאודי אנג'ל, יו"ר רשת, חברך?

"לא. אף אחד לא ידע שאני הולך לעשות את המהלך הזה, כולל האנשים הכי קרובים לי, כולל חברים שלי".

- אתה לא סומך על אף אחד, מה?

"זה לא שאני לא סומך, אני חושב שזה רעש מיותר. גם לפני שהתמניתי לעורך 'ידיעות אחרונות' אף אחד לא ידע. ואני אומר לך, יש לי חברים קרובים מאוד שיודעים עליי הכל. את זה אף אחד לא ידע".

- נפגשת עם אנג'ל אחרי העזיבה?

"נפגשנו ודיברנו על זה. שיחה בין חברים".

- מה הוא אמר לך?

"זו הייתה שיחה פרטית".

- הוא לא נפגע?

"לא. הוא הבין שזה ביזנס. אנחנו מכירים הרבה שנים, הכל בסדר. הוא מהראשונים שצלצלתי אליהם והודעתי להם".

- הפגישה שלכם כבר נתפסה כמו צעד ראשון למיזוג.

"שום דבר. אין בכלל שיחות למיזוג. היו בעבר כשלא הייתי פה. ברור שצריכים להיות רק שני זכיינים. ערוץ 10 יהיה בין השניים האלה, והשאלה אם מישהו מערוץ 2 יקנה את השני או שיהיה מיזוג".

- זה יעד שחותרים אליו?

"מבחינתנו לא קורה עכשיו שום דבר. היו שיחות בעבר, לפני תקופתי. המצב האידיאלי הוא שיהיו שני גופים. כל השוק מפסיד. קשת לחוד ורשת לחוד הפסידו יותר מערוץ 10, בגלל המחאה החברתית שהטלוויזיה המציאה. ללא התקשורת, דפני ליף הייתה יושבת עד עכשיו לבד באוהל. נכון שזה נחת על קרקע פורייה, אבל התקשורת היא שעשתה שידורים חיים ועודדה. והמחאה הזאת הכניסה את המכה הכי חזקה בטלוויזיה המסחרית אי-פעם מאז קומה".

- התאוששתם קצת?

"לדעתי תוצאות הבחירות האחרונות חיסלו את אפקט המחאה. אני רואה פתאום קמפיינים. פברואר-מארס היו חודשים נהדרים. המחאה - בדמותם של יאיר לפיד ונפתלי בנט - ניצחה בבחירות. ואז גם המפרסמים אמרו שאפשר לצאת ולחיות. גם התחזיות למאי טובות".

"כל התותחים יורים"

"כלבוטק" הייתה יריית הפתיחה ללוח השידורים החדש של ערוץ 10. כמעט בכל שבוע מחודשי הקיץ, יעלו תוכניות חדשות. "בחודשים האלה אנחנו בפול ווליום. כל התותחים יורים. זאת צריכה להיות סוף-סוף היציאה מהטראומה. כל לוח המשדרים שהולך לרוץ עד ספטמבר זה מבחן", אומר גינת.

לצד מגזין שישי ותוכניות אירוח חדשות לגיל ריבה ושי שטרן, כבר במהלך חודש יוני ישדר ערוץ 10 שתי תוכניות ריאליטי בשבוע, "הרווק" ו"אקסטרים מייקאובר". "אנחנו רוצים רייטינג", מבהיר גינת, אך מיד מוסיף, "אני מאוד בעד עיתונאות אמתית ולוחמת. תחקירים. תחקירים טובים גם מביאים קהל. זה נותן לך אצטלה רצינית. אתה לא משדר רק זמרים ומבשלים. היום לערוץ 10 יש ארבע תוכניות תחקיר: 'המקור', 'אורלי וגיא', 'כלבוטק' ואמנון לוי. לרשת אין תוכנית תחקירים, ואני גם לא צופה שתהיה. ובקשת יש רק את 'עובדה'".

- השאלה היא אם באמת תשמור על כל הארבע האלה, הרי רגולטורית מספיקה תוכנית אחת. שלך.

"אשמור על כולן, כי אני מאמין שהן יספקו את הנתונים שאני רוצה. המדיניות היא שתוכנית שלא תספק מינימום רייטינג ומינימום הכנסה, לא תישאר. אני לא מצפה ש'המקור' תביא יותר מ-6%-7% מול 'האח הגדול'".

- ההגעה שלך לוותה בחשש. אמרו שאתה חברם של בעלי ההון, מקורב לעשירים.

"זו אגדה. זה, ועניין הקרבה לנוני מוזס אלה שתי נפיחות שיש רשת מסוימת בעיתונים שהפכה את זה לקמפיין. הייתי חבר קרוב מאוד של סמי עופר. החבר הכי טוב שלי. שום דבר כלכלי - חברות וזהו. אני לא נגד טייקונים, אבל חוץ מזה אין לי שום חבר טייקון. ראיתי איזו טבלה שעשו בעיתון על החברים שלי ועשו מהם טייקונים. לקרוא לסמי יחיא שיש לו את הלונה פארק טייקון? או לדדי בורוביץ' טייקון? הם חברים שלי הרבה לפני שהיה להם כסף. ואין לי שום דבר נגד בעלי הון. כל אחד עשה את הכסף שלו בעבודה קשה".

- אתה חש שיש עליהום על העשירים?

"אני לא מכיר מדינה אחרת בעולם, שאם מישהו הצליח ועשה את עושרו ביושר, כולם נגדו ומכסחים אותו בגלל שיש לו כסף. להפך. אלה אנשים שהצליחו, ויש להם כסף, ומשלמים מסים וצריך לברך אותם. אני נגד כאלה שהתעשרו ועושים הכל כדי להוציא את הכסף לחו"ל או כדי לעשות תספורות ולא לעמוד במחויבויות".

- מה אתה חושב על עידן עופר והעזיבה שלו ללונדון?

"לא מתייחס לזה".

- למה?

"כי אני לא מדבר על חברים".

- מנית ארבע תוכניות תחקיר, האם מוטל על אחת מהן לעשות תחקירים על אותם אנשים שאתה מתאר, שעושים תספורות ואנחנו משלמים את החובות שלהם?

"עשו כאלה כתבות ויעשו. לערוץ 10 לא תהיה שום צנזורה על אף אחד. לא יהיו פה תחקירים שיפלו בגלל אינטרסים. אחרת לתוכנית תחקירים כזו אין תקומה. כך היה ב'כלבוטק' לאורך כל השנים".

- אבל היום אתה מנכ"ל ובמערכת השיקולים שלך עולה גם השאלה, מה יקרה אם רביב דרוקר יגיע אליך עם תחקיר ענק על נוחי דנקנר ואתה מכיר את החרם שדנקנר עשה על עיתון "הארץ", ויודע שהנה הלכו התקציבים.

"ז-ה י-ש-ו-ד-ר!", חורץ גינת כל עיצור. "3 ימים אחרי שנכנסתי לפה, עמד להיות משודר התחקיר על 'ישראל היום', ומכל מקום שמעתי: 'השליח של נוני מוזס נכנס לערוץ 10'. ידעתי שכולם יחשבו שיש קשר בין הדברים. הרי כתבה על 'ישראל היום' זה אינטרס מובהק של 'ידיעות אחרונות' שהיא תשודר. והנה זה שודר, למרות שלי אישית זה היה הכי לא נוח".

- עברת שוב על כל הכתבה, לעומקה. ערכת בה דברים.

"נכון, כדי שהיא תהיה נקייה ושלאף אחד לא תהיה מילה להגיד. אבל זה דבר שאני עושה בכל תחקיר. לרביב דרוקר יש תוכנית מצוינת".

- נוני מוזס דיבר איתך מאז שנכנסת לתפקיד?

"לא דיבר וגם לא התקשר אחרי שהתמניתי. שנתיים לא ראיתי אותו ולא דיברנו. כשעזבתי את 'ידיעות אחרונות', נפרדנו כידידים. פתאום הפכו אותי לשלוח שלו. זה קשקוש מקושקש. זה לא האופי שלי. לאורך כל השנים לא הייתי שליח של אף אחד, אף פעם. אני אעשה מה שטוב לי ומה שאני רוצה. ואי-אפשר להגיד שבכל המקומות שהייתי, נשארתי".

- היית משדר התנצלות כמו שהייתה בערוץ בפני שלדון אדלסון?

"בנוסח הזה, שום התנצלות שלי על שום דבר, לא הייתה משודרת. זו הייתה התנצלות קשה, ניסוחים שלא מקובלים בעיתונות. לא ראיתי את הכתבה ואני לא יודע מה היה בה שדרש התנצלות כזאת. אבל אני מאמין שכל תחקיר רציני שהיה עולה בזמני, הייתי עובר עליו, בודק, משנה אם צריך לשנות, ומונע תביעה".

לא אבוא לקבץ אצל לאודר

- אתה מדבר הרבה על הלוח ועל שיבוץ התוכן, אבל עד כמה הבהילו אותך הנתונים המספריים שראית בטבלאות האקסל?

"נכנסתי לפה על סמך הבטחות שקיבלתי. אני יודע שחלק מתפקידו של המנכ"ל זה לעשות את התמרונים הכספיים ולשמור על תזרים מזומנים. לא יהיה מצב שבו חברת הפקה שמשקיעה את הנשמה שלה לא תקבל את הכסף. לא אצלי. אנחנו מתארגנים בצורה כזאת שנעמוד בזה".

לדבריו, "מה שקרה פה במלחמה על קיום הערוץ זה לא דבר רגיל. מה שאבי בלשניקוב (יו"ר ערוץ 10 - ל"א) הצליח לעשות, ולצדו מיכל גרייבסקי. והשניים האלה מעבר לכל הניצחונות בארץ הצליחו לרתום את לאודר שהוא נסיך אמריקאי להיות פתאום פייטר".

- כל זה טוב ויפה, כסף יש?

"כן. קבוע. אני עושה הכל כדי להקטין את ההזרמה של הכסף. אני לא רוצה להיות הקבצן שבכל רגע מגיע ללאודר ואומר 'תביא כסף, צריך לעבוד'. אני רוצה להגיע למצב שאני מסתדר מבחינת תזרים המזומנים. אני רוצה שנביא יותר רייטינג, והצבתי אתגר להעלות באחוזים מסוימים את הפדיון מהפרסומות. ואני אומר לך שאני אגיע לזה. פה יש בעלי בית שהרווח לא מעניין אותם, אבל הם גם לא רוצים להפסיד. אגיע למצב שאני לא אצטרך את ההזנה הזאת".

- מתי?

"סוף 2014".

- תבקשו עוד משהו מהממשלה?

"כולנו יודעים שצריך להיות שינוי דרמטי בשוק. המטרה הראשונה שלי היא להגיע ב-1 בינואר 2014 אל הרשות השנייה נקי וצח כשלג מבחינה רגולטורית ולבקש רישיון, על פי חוק. עכשיו גורמים פוליטיים כבר לא יכולים להתערב לי. זה היעד וזה יקרה. כשיש לך רישיון ל-15 שנה בלי לשלם תמלוגים ודמי זיכיון, אתה חוסך מיליונים. ועם אופק של 15 שנה לא תהיה לי שום בעיה להכניס לפה משקיעים. נוכיח הישגים ב-2013, נקבל רישיון, נביא משקיעים, וב-2014 יהיו הפתעות".

כולם יישאו בנטל

מיד עם מינויו של גינת לתפקיד המנכ"ל, היה ברור שלא ירחק היום שעורך "כלבוטק" לשעבר, גולן יוכפז, יגיע אחריו לנהל את חברת החדשות של הערוץ. "הוא מנהל אמתי שדורש ומקיים וקוראים לו 'השריף' שם. יש שם אווירה של עבודה. זה קשה בחדשות", אומר גינת.

- אבל מה עם הרייטינג?

"יהיה לחדשות רייטינג יותר גבוה מהיום. אין לי ספק שגם המעבר לירושלים יעשה להם טוב. מאוד-מאוד חשוב לנו החדשות, כי זה יומי. אנחנו צריכים לתת להם כוח, נשים אחריהם תוכניות שיחזקו אותם, שיהיה לוח משדרים ולא חדשות לבד. כשהייתי ברשת הייתי צופה המון בערוץ 10. בחדשות הייתי צופה רק בערוץ 10. יש שם כמה שאני דלוק עליהם".

- למשל?

"צביקה יחזקאלי, נדב איל. אלה אנשים שכבר שנים אני רוצה לשמוע מהם יותר מאשר מהמתחרים שלהם בערוץ 2".

- מה לגבי המשכורות שלהם? יש כל הזמן טענות על גובהן.

"המשכורות בערוץ הזה, ובחברת החדשות, היו והן עדיין מוגזמות. הגזמות שצועקות יותר מחדשות ערוץ 2, למשל. עכשיו יש שם מנהל שיודע בדיוק כמה המקבילים מרוויחים, ורואה אם יש אבסורדים גדולים. ההורדות והקיצוצים יגעו באלה שלא קיצצו להם. לא יהיו הקיצוצים המסיביים שנעשו כשהערוץ היה בצרות. אבל יש הוראת דירקטוריון ישנה של אחוזי קיצוץ, ותפקידו של מנהל החדשות לטפל בזה".

- תפתחו חוזים?

"יהיו גם דברים כאלה. היו קיצוצים לכולם, וכולם נשאו בנטל. אלה שלא נשאו בנטל, הגיע הזמן שיישאו קצת, לא? נראה לי גם צודק, אבל זה לטיפולו הבלעדי של מנהל החדשות".

- האם באמת יש לצופה הישראלי סיבה לראות את ערוץ 10, ולא את ערוץ 2, האם יש הבדל מהותי בין הערוצים?

"עד היום, הפנייה של ערוץ 10 הייתה לקהל מסוים, יותר צעיר, יותר אינטליגנטי, פחות למסה. אני רוצה לשמר את הקהל שיש לנו, ולגנוב קהל מערוץ 2. לכן עשו פה את 'הישרדות' ואת 'היפה והחנון', שזו תוכנית הריאליטי שאני הכי אוהב".

- אתה לא מפחד ממכנה משותף נמוך.

"זה לא מכנה משותף נמוך, כי היתרון שלי על רשת וקשת, הוא שאני משדר 7 ימים שבמהלכם אתה יכול לכסות את כל סוגי הקהלים, ולמצוא את הסינתזה הזאת. לא להיות רק אליטיסטי ולהפסיד מיליונים".

- ופורמט כמו "האח הגדול", היית משדר?

גינת משתהה. "לא יודע. אבל 'הישרדות' כן".

- זה נכון שהציעו לך להשתתף ב"אח הגדול"?

"נכון. לא האמנתי שאני בכלל שומע את ההצעה. התקשרה אליי איזו בחורה, אומרת לי 'אנחנו מאוד רוצים שתשתתף ב'האח הגדול VIP''. אמרתי, 'את יודעת עם מי את מדברת? את יודעת שאני תחת חוזה ברשת ו'כלבוטק' באוויר?'. 'כן, אבל מה זה קשור?'. התחלתי לצחוק. אתה רואה אותי באוויר עם נוצות, מתחפש לתרנגול ועושה משימות? כבר לפני הרבה שנים הצעתי לרשת לעשות את 'הישרדות' ואפילו הצעתי להנחות את התוכנית".

- ומה קרה?

"ברשת אמרו לי שזה פאסה".

*** הראיון המלא - במגזין פירמה