"האמנתי שהמניה תזנק, אבל לא חשבתי שזה יקרה כ"כ מהר"

אחרי זינוק של 40% מתחילת השנה, שאותו ניצלה בעלת השליטה כדי למכור חלק ממניותיה, פרסמה בסוף השבוע דלק US את תוצאותיה לרבעון הראשון, שאותו סיימה עם זינוק ברווח ל-77.5 מיליון דולר

לפני פחות משנה, באוגוסט אשתקד, ראיינו את עוזי ימין מנכ"ל דלק US , ושאלנו אותו אם הוא מאמין שמחיר המניה של חברת הזיקוק שאותה הוא מנהל יגיע לשיא שלו מ-2007, שעמד על 30 דולר. אז נסחרה מניית דלק US במחיר של 20 דולר, וימין השיב שהוא מעדיף להתרכז בניהול החברה, ולא להתעסק בספקולציות על מחיר המניה.

כמה שבועות לאחר מכן המשיכה מניית דלק US לטפס, ובעלת השליטה בה, קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, ראתה בכך הזדמנות לממש חלק מהחזקותיה, כחלק מההחלטה שלה להתמקד בתחום החיפוש וההפקה של גז. בחודשים אוגוסט עד נובמבר אשתקד מכרה קבוצת דלק, בשלוש פעימות, כ-13% מהון המניות של דלק US, במחיר ממוצע של 25 דולר למניה, וירדה להחזקה של 53% בחברה. המכירה הניבה לקבוצת דלק רווחי הון של מאות מיליוני שקלים, אבל אפילו הם לא העריכו עד לאן יכול שוויה של החברה לנסוק.

בתחילת 2013 החל גל עליות נוסף, ובחודשיים בין ינואר למארס טיפסה מניית דלק US ב-60% נוספים, והגיעה ל-40 דולר למניה - מחיר שרק האנליסט האופטימי של ברקליס, שמסקר את החברה, העריך שהמניה תגיע אליו. בנקודה הזו החליטה קבוצת דלק למכור חבילת מניות גדולה נוספת, והחברה יצאה לרואוד שואו בוול סטריט.

המוסדיים האמריקאיים ראו בדלק US סחורה חמה, והתנפלו על המניות שקבוצת דלק התכוונה למכור, מה שהביא להגדלת היקף המניות הנמכרות. כך, בחודש מארס השנה, מכרה קבוצת דלק 19% מהון המניות של דלק US למשקיעים אמריקאים, לפי שווי חברה של 2.35 מיליארד דולר. הצעת המכר נעשתה במחיר של 39.5 דולר למניה, ובכך השלימה מניית דלק US נסיקה מטאורית בפרק זמן קצר יחסית; מתחילת 2011 ועד להצעת המכר של קבוצת דלק זינקה מניית דלק US בלא פחות מ-435%.

- האמנת שמניית דלק US תגיע למחיר הזה?

"חשבתי שהמחיר יגיע ל-40 דולר בטווח הארוך, בגלל הפעולות שאנחנו עושים, אבל לא חשבתי שזה יקרה כ"כ מהר", אומר כעת ל"גלובס" ימין.

תמורות בשוק הנפט האמריקאי

דלק US (סימול DK) מפעילה היום שני בתי זיקוק: אחד בטיילר טקסס, שאותו רכשה ב-2005, והשני באל-דוראדו ארקנסו, שנרכש ב-2011. השניים בעלי כושר זיקוק של כ-140 אלף חביות ליום. נוסף על כך, לדלק US פעילות קמעונית, הכוללת 373 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, וכן יש לה פעילות לשיווק דלקים, שאותה הנפיקה אשתקד כשותפות, תחת הסימול DKL.

בסוף השבוע האחרון פרסמה דלק US את תוצאות הרבעון הראשון של השנה, שאותו סיימה עם רווח של 77.5 מיליון דולר, הגבוה בכ-68% מהרווח ברבעון המקביל אשתקד. אלא שהרווח הזה הוא כנראה לא סוף פסוק. "ברבעון השני תתחיל לבוא לידי ביטוי ההשפעה של הנפט הגולמי הזול שנביא לבית הזיקוק בארקנסו", אומר ימין.

בשוק הנפט האמריקאי חלו בשנים האחרונות תמורות משמעותיות: בקנדה ובצפון ארה"ב נמצאו מאגרי נפט עצומים, שמפחיתים את הצורך ביבוא נפט גולמי. הבעיה היא שרוב בתי הזיקוק בארה"ב ממוקמים בחלק הדרומי, במפרץ מקסיקו, וטרם הושלמה בניית תשתית מלאה שתעביר את הנפט לשם. עקב כך, הנפט שנמצא בצפון נמכר במחיר נמוך יותר ממחיר החבית המדווח בוול סטריט (ברנט), וההפרש מיוחס לעלות הגבוהה של השינוע, ולעובדה כי אין דרך להעביר את ההיצע הגדול שנוצר באזור זה.

רוב בתי הזיקוק, אלה שבמפרץ מקסיקו ובחוף המזרחי, עדיין קונים נפט גולמי במחירים יקרים. כלל בתי הזיקוק בארה"ב מסוגלים לזקק 15 מיליון חביות נפט ליום, ומתוך סך זה, יכולת הזיקוק הקיימת בבתי הזיקוק שנמצאים בפנים היבשת נאמדת ב-800 אלף חביות. מי שנהנות מהמצב הזה הן החברות שיש להן בתי זיקוק בתוך ארה"ב, ויכולות לשנע את הנפט הזול אליהם, תוך שאת התזקיקים הן מוכרות על פי המחיר הגבוה יותר, ובכך נהנות ממרווחי זיקוק גבוהים.

זו, אגב, גם הסיבה לכך שקרונות רכבת הפכו למצרך מבוקש בארה"ב, ונוצר תור של שנתיים לאספקה של קרונות. "יש לנו היום קרוב ל-500 קרונות רכבת, והמטרה היא לגדול ב-100 קרונות בכל רבעון. בהתאם לתנאי השוק, נביא את הנפט ממקומות שונים, מה שיאפשר לנו גמישות גבוהה בהתאם למחירים בכל רגע נתון. זה הלב של העניין", אומר ימין. על פי הערכות, במרווחים הנוכחיים, התחלת ההספקה של נפט גולמי זול, שאמור להתחיל להיות מסופק לבית הזיקוק בארקנסו בחודש יוני, תביא לתוספת שנתית של 180 מיליון דולר לרווח, לפני מס.

בתחילת אפריל נרשמה ירידה חדה בכל מניות חברות הזיקוק בארה"ב, על רקע תקנה חדשה שמחייבת לצמצם את הגופרית בדלקים עד 2017. "המשמעות היא שיהיה צריך להמשיך ולחמם את הנפט הגולמי. זה לא נפל עלינו כרעם ביום בהיר, ידענו שזה יקרה", אומר ימין.

"מחיר הנפט יישאר גבוה"

ענקית הזיקוק ואלרו הודיע כי תידרש להוציא 300-400 מיליון דולר על שדרוג המתקנים שלה לצורך כך, אבל בדלק US לא מדובר בהוצאה בסדר גודל כזה. "כשרכשנו את טיילר ושיפצנו אותו, מראש הכנו אותו לרמת גופרית כזו. באל-דוראדו נצטרך לעשות שיפוץ קטן, שעלותו תהיה מינימלית, 5-10 מיליון דולר", אומר ימין.

- מה יכול לאיים היום על חברות הזיקוק?

"הדבר הכי מסוכן לתעשייה זה שמחיר הנפט יירד חזרה ל-40 דולר לחבית (המחיר שבו נסחר לאחר פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008). במצב כזה המרווחים בין סוגי הנפט השונים יצטמצמו, ורווחי חברות הזיקוק יקטנו". ימין אגב, לא ממש חושב שהתרחיש הזה יתממש בזמן הקרוב: "כל זמן שברננקי ויתר הנגידים המרכזיים ימשיכו להדפיס כסף, והריביות יישארו נמוכות, מחיר הנפט יישאר גבוה", הוא אומר.

הרווח הגבוה של דלק US ברבעון הראשון הביא לכך שהחברה הודיעה בסוף השבוע על עלייה של 50% בדיבידנד הרבעוני, ל-15 סנט למניה (כ-9 מיליון דולר). נוסף על כך, היא הכריזה בחודש מארס על תוכנית רכישת מניות חוזרת בהיקף של 75 מיליון דולר, שמתוכה היא כבר ביצעה מחצית לאחר שרכשה מקבוצת דלק מיליון מניות במחיר של 37.5 דולר, במקביל להצעת המכר של הקבוצה.

- זה לא מחיר גבוה לעשות בו Buy-Back?

"אני מאמין בחברה, ועדיין מאמין שיש אפסייד במניה", משיב על כך ימין. פול צ'נג, האנליסט של ברקליס, שהעריך בשנה שעברה שמניית דלק US תגיע למחיר של 40 דולר לחבית, מגבה את האמון של ימין: צ'נג ממשיך להמליץ להחזיק את מניית דלק US במשקל יתר, במחיר יעד של 52 דולר למניה - פרמיה של 47% לעומת המחיר שבו נסגר המסחר במניה ביום שישי האחרון.

המספרים ש ל חברות הזיקוק
 המספרים ש ל חברות הזיקוק