ויכוחים וצעקות בדיון בכנסת על יצוא הגז: "דופקים אותנו"

(עדכון) - דיון סוער בוועדת הכלכלה על מסקנות ועדת צמח ליצוא הגז ■ שאול צמח: "חלק ניכר מההמלצות שאני שומע שהן המלצות של הוועדה הן המלצות שמעולם לא נכתבו" ■ יחימוביץ': "העמימות של המלצות ועדת צמח היא מכוונת"

דיון סוער בוועדת הכלכלה על מסקנות דוח ועדת צמח, באשר לייצוא הגז הטבעי ממאגרי אגן הים התיכון. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, נזף במהלך הדיון (ב') ביו"ר ועדת צמח, שאול צמח, ואמר לו: "אני כבר הרבה שנים מנהל דיונים, ובחיים לא הייתי בדיון בו אחרי שעה של דיבורים, לא מצליחים להסיק מספר פשוט".

הדיון בוועדה מעורר עניין חסר תקדים. לישיבה, שהועברה לאולם מיוחד, הגיעו מעל כמות האנשים המותרת - 120 איש - ועשרות אנשים נותרו מחוץ לאולם. יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' הציעה שהלוביסטים ייצאו מהאולם וח"כ מיקי רוזנטל הציע להוציא מהאולם את נציגי חברת נובל אנרג'י.

ברוורמן הוסיף כי "בעיתונים - ואני לא בונה שום דבר על העיתונים - היו כתבות על-כך שהאוצר תומך בדיון מחודש במסקנות ועדת צמח. אסור לאפשר שהמונופול ששולט כרגע בייצור הגז יהיה גם המונופול ששולט בהובלה. מצד שני, הממשלה חייבת להתקדם בעניין הזה".

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, שעמד בראש הוועדה שהמליצה על התרת ייצוא גז, ציין בפתח דבריו כי במסגרת הדיון הציבורי בנושא הושמעו נתונים מופרכים לחלוטין. לדבריו, "חלק ניכר מההמלצות שאני שומע שהן המלצות של הוועדה הן המלצות שמעולם לא נכתבו. כל מי שטוען שאישרנו לייצא גז מתוך מאגרים שעדיין לא הוכחו אינו מבין על מה הוא מדבר".

צמח נשאל על ידי ח"כ איציק שמולי מה עמדתו לגבי הביקורת של המדענים הראשיים של משרדי האנרגיה והגנת הסביבה ואמר כי "ישנן כל מיני תחזיות לגבי הביקוש לגז במשק. ישנו טווח סביר והוועדה המליצה בתוך הטווח הזה".

"עד שאין 450 BCM אין ייצוא של גז טבעי ממדינת ישראל בכלל. מעל 450 כל מאגר יהיה חייב לשמור חצי מהכמות לצרכי המשק הישראלי וחוץ מזה המלאי של 450 הוא רזרבה מוכחת", ציין צמח.

הרוחות התלהטו

בוועדה פרץ דיון סוער לאחר שח"כ דב חנין העיר כי הוועדה התירה לייצא יותר מ-50% מהגז. צמח טען כי הוועדה לא אמרה זאת וחנין הקריא ציטוט מתוך הדוח. ח"כ אריאל אטיאס אמר כי "אם כך הכמות לייצוא שמעבר ל-450 מיליארד מ"ק היא רק 50% מהכמות הנוספת".

ח"כ ברוורמן אמר לצמח "אני יכול להבין ממך שאם תהיה כמות של 450 מעבר ל-450 אז הכמות לייצוא היא 225?". צמח השיב "החצי של ה-450". ברוורמן אמר "עד שלא נפתור את הבעיה האריתמטית הזאת לא נצא מפה. אנחנו לא מצליחים להבין". צמח השיב כי מהמאגר השני ייצאו 50%. נוכחים באולם פרצו בצעקות "אתה טועה", "זה לא מה שכתוב בדוח!". ברוורמן הפציר לצמח: "אתה תענה לשאלה! מי צודק, אתה או האינטרפרטציה שלך? מעולם לא ראיתי דיון כל-כך מביך יושבים אנשים אינטליגנטיים חצי שעה ולא מצליחים להבין מהו המספר של הייצוא".

ברוורמן לצמח: "איך יכול להיות שאתה לא מצליח להסביר מספר כזה פשוט?". צמח: "כי זה לא פשוט". ח"כ רוזנטל: "אם זה לא פשוט אז דופקים אותנו". צמח: "נכון להיום אי אפשר לייצא ממאגר תמר. עד 450 לא מייצא. אם יש 950 סך הכל הייצוא לא לוקח בחשבון את מה שכבר נמכר למשק הישראלי".

ברוורמן: "או שאתה לא רוצה לתת לציבור את התשובה הברורה, כי אז היית אומר לי כן". צמח: "אני מסרב להטעות את הוועדה. ברמה התיאורטית אם היה 450 היה אפשר לייצא עוד 450. בפועל יש לתמר חוזים שהם מחוייבים כבר לספק גז למשק גז ללא קשר למחוייבות שלהם". ברוורמן: "עכשיו הבנתי שזה קרוב יותר ל-450".

בדיון נכח גם ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל האוצר והיום נציג חברת החיפושים אדיסון, שאמר כי "הוויכוח הזה אמור להיות כלכלי ואני לא מבין איך הוא הפך לוויכוח אידיאולוגי. גז זה גז זה גז. כל מי ששם ערכים אמוציונליים לגז זה פטישיזם. כל מי שרוצה לפרק את המשק הישראלי מריכוזיות צריך להביא שחקנים חדשים; וכדי להביא שחקנים חדשים צריך לתת אופק של ייצוא".

יחימוביץ' הוסיפה כי "העמימות של המלצות ועדת צמח היא מכוונת. איזו סיבה יש לא לחשוף את הפרוטוקולים של הוועדה? הפארסה שהתרחשה כאן היא רק דוגמה. אנחנו כבר מזמן יודעים שתשובה מכר את עתודות הגז של 'תמר' לפוטין. יש דבר מאד פשוט לעשות והוא לא לקבל עכשיו החלטה. מה בוער לראש הממשלה להחליט עכשיו? אין כאן שום סיבה אמיתית למעט לחצים כבדים של חברות הגז. זו החלטה דרמטית מדי כדי לקבל אותה בחופזה. זה נוגע לכל רכיב בחיינו. צריך לשים את מסקנות וועדת צמח בצד ולדחות את ההחלטה בחמש שנים עד שנראה שצרכי המשק ימולאו".

עו"ד דנה טבנצ'יק, ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באדם טבע ודין אמרה בעקבות הדיון בכנסת כי "הכשלים בדוח ועדת צמח שהתגלו היום מוכיחים כי יש לחשוף לעיני הציבור את הפרוטוקולים של דיוני ועדת צמח ולעצור באופן מוחלט את קידום מסקנות הוועדה", כך לדברי עו"ד דנה טבצ'ניק ראש תחום כלכלה ומשאבי טבע באדם טבע ודין.

בהתייחסה לדברים שאמרה בראיון ל"גלובס" מיכל פרנקו שהייתה מרכזת וועדת צמח הוסיפה אדם, טבע ודין כי "יש לציין כי בימים האחרונים בחרו חברי ועדת צמח לתקוף דווקא את ארגון 'אדם טבע ודין' בטענה כי מסמך שהכינו ומבקר את מסקנות הוועדה רווי באי דיוקים. "לאור הבלבול וחוסר התשובות מטעם יו"ר ועדת צמח שעלו בדיון בכנסת, אין ספק כי 'הפוסל במומו פוסל' ועל הממשלה והכנסת לבחון את תהליכי קבלת ההחלטות שהובילו למסקנות ועדת צמח".

באדם, טבע ודין קוראים לחברי הכנסת לדרוש בחינה מחודשת של המלצות וועדת צמח ולקבוע כי ישראל צריכה לשמור בידיה גז שיספק את צרכיה ל-50 שנה - ולא 25 שנה כפי שמציעה וועדת צמח. עו"ד טבנצ'יק אמרה היום בדיון בכנסת כי "במונחים של עולם האנרגיה 25 שנה זה מחר בבוקר".