אושר החוק למניעת מאסרים של חייבים בהוצאה לפועל

הצעת החוק עברה בקריאה שנייה ושלישית ■ ח"כ מרב מיכאלי: "חובות צריך לשלם, אך גביית החובות צריכה להתבצע תוך פגיעה מינימלית בזכויות החייב"

הצעת החוק שתמנע מאסרים של חייבים בהוצאה לפועל, שיזמה ח"כ מרב מיכאלי (עבודה), אושרה הערב (ב') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק של ח"כ מיכאלי הוצמדה להצעת חוק ממשלתית בנושא, המאריכה את הוראת השעה המונעת מאסרים של מי שחייבים כספים.

"כן, חובות צריך לשלם", מסרה ח"כ מיכאלי, "אבל גביית חובות צריכה להתבצע תוך פגיעה מינימלית בזכויות האדם של החייב או החייבת".

לדבריה, "רבות ורבים מאלה שהיו חשופים למאסר בגלל חוב אזרחי נמנים עם המוחלשים והמוחלשות ביותר בחברה, שהפגיעה בזכויותיהן הייתה קשה במיוחד. לא בכדי רוב מדינות העולם אינן מאפשרות שימוש במאסר לגבייה. העובדה היא שבשנתיים שחלפו מאז ביטול אפשרות המאסר והאיזון בכלים אחרים להוצאה לפועל, הגבייה לא רק שלא ירדה אלא שאף עלתה".

במדינות מפותחות בעולם נעשה שימוש מוגבל, אם בכלל, במאסר חייבים כאמצעי להוצאה לפועל של פסקי דין אזרחיים. הליכי מאסר מהווים אמצעי גבייה לא לגיטימי, תוך הפעלת לחץ לא ראוי, במערכת משפט מתוקנת.

האיום במאסר יוצר לחץ איום על החייב ומשפחתו, ועלול לגרור את החייב ללוות הלוואות נוספות, שאינו יכול לשלמן, על מנת להיחלץ מאיום המאסר. המטרה היא גביית חובותיו של החייב, והכנסת אדם למאסר - צעד המהווה פגיעה אנושה בזכויותיו - היא צעד עונשי, שלא תורם לגביית חובות מאדם שאינו יכול לשלמם. זאת, בניגוד לפעולות כמו עיקול נכסיו של חייב.

נתוני הגבייה שפורסמו בשנתיים האחרונות מצביעים על כך שמגוון הכלים שנוספו על אמצעים קיימים (הטלת מגבלות על שימוש בכרטיס אשראי, מגבלות על חשבון הבנק, שלילת רישיון נהיגה, מניעת אחזקת דרכון וקבלת מידע מרשימת גורמים), לצד הגבלות כמו עיקולים על חשבונות בנק, משכורת או כספים אצל צד ג', עיקול מטלטלין, רכב או מקרקעין, עיכוב יציאה מהארץ והבאת החייב לחקירת בירור, הם מענה הולם לביטול מאסר החייבים.

במהלך השנתיים שבהן הופעלה הוראת השעה, הוגשו לוועדת החוקה דיווחים בנוגע להיקפי הגבייה מחייבים. מהדיווחים הללו עולה כי יש עלייה קבועה בשיעור גביית החובות (גידול של 130%), בין השאר בשל מבצעי גבייה של רשות האכיפה והגבייה. מיכאלי הודיעה כי תפעל לגיבוש הצעה להסדר קבע בנושא זה.