בית הדין הבינלאומי בהאג יחקור את אירועי "המרמרה"

למרות הסכם הפיוס בין ישראל לבין טורקיה, הודיעה התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי על פתיחת בדיקה ראשונית של אירועי המשט לעזה ■ הבדיקה תיערך בשל בקשה רשמית של איי קומורו, שהוגשה ע"י משרד עו"ד בטורקיה

דווקא לאחר הסכם הפיוס בין אנקרה לבין ירושלים, הודיע היום בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על פתיחת חקירה ראשונית של אירועי משט המרמרה. במהלך השתלטות חיל הים על הספינה במאי 2010 נהרגו תשעה מנוסעיה.

בהצהרה מטעם התובעת הראשית בהאג נמסר כי בית הדין מחויב בפתיחת החקירה הראשונית בעקבות בקשה של איי קומורו, שעל שמה הייתה רשומה אחת הספינות שנעצרו בפעולת חיל הים. את הבקשה של איי קומורו הגיש מטעמה משרד עורכי דין טורקי.

"משרדי יערוך בדיקה ראשונית על מנת לקבוע האם קיימת הצדקה לפתיחת חקירה מלאה", אמרה התובעת. רק במקרים נדירים בעבר הובילה בדיקה ראשונית לחקירה בהיקף מלא, ועוד פחות מכך לפתיחת משפט.

"ישראל תארח את סבב השיחות הבא"

לפני כשבועיים דווח בעיתון הטורקי "הורייט" כי ישראל צפויה לארח את שיחות המשא ומתן על הפיצויים שיוענקו למשפחות הרוגי ונפגעי משט המרמרה. על פי הפרסום, המצטט מקור דיפלומטי בכיר בטורקיה, סגן שר החוץ הטורקי עשוי להגיע לישראל לסבב השני של השיחות שנועדו לשקם את היחסים בין המדינות.

המקור הדיפלומטי, שנשאר עלום שם, הבהיר כי למרות שלא נקבע עדיין מועד רשמי לשיחות, לא מדובר בשבועות אלא בתקופה פחותה מכך. במקביל, עורכים בכירים בטורקיה סדרה של התייעצויות עם גורמים משפטיים באשר לסוגיית התביעה נגד חיילי צה"ל - תביעה שהמשפחות מסרבות להסיר בשלב זה למרות ההתחייבות של הממשל באנקרה.

על פי ההבנות שהושגו עד כה, ישראל תעביר את הכספים לקרן ממשלתית ולא ישירות למשפחות. השלטון בטורקיה יעביר לאחר מכן את הפיצויים למשפחות. המטרה במהלך היא למנוע העברה ישירה של כספי הפיצויים מישראל לבין המשפחות שמזוהות עם ארגון ה-I.H.H הקיצוני.

לאחר שיגיעו להבנות סופיות הגורמים הישראלים והטורקים, מעריכים בטורקיה כי שהמשפט האזרחי הנערך באיסטנבול נגד קציני צה"ל ובכירי מערכת הביטחון הישראלית ייפסק ובכך תסתיים לחלוטין הסאגה שהחלה לפני שלוש שנים.