שערוריה בארה"ב: רשויות המס הקשו על עמותות רפובליקניות

ענני שערוריה דמויית ווטרגייט מתקדרים מעל אובמה ■ האם מישהו בממשל, למעט מינהל מס הכנסה, ידע על קמפיין שיטתי של שלטונת המס נגד עמותות שקשורות בימין הקיצוני של המפלגה הרפובליקנית?

ענני שערוריה דמויית ווטרגייט מתקדרים מעל נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ומאיימים להאפיל על האג'נדה הממשלית שלו לתקופת כהונתו השניה, ואולי אפילו לחשוף אותו לאיום של "אימפיצ'מנט", הליך משפטי דו-שלבי בשני בתי הקונגרס, שעלול להסתיים בהדחה.

מה מקור הסערה? האשמות, שהתבררו כנכונות, שרשות מס ההכנסה הפדרלי הפכה את עצמה לנשק פוליטי נגד עמותות של הימין הרפובליקני, וטענות של רפובליקנים, שבינתיים אין להן שום אישוש, שבכירים בממשל אובמה ידעו על כך ושתקו, במקרה הטוב, או עודדו את ההתנכלות לעמותות הימניות, במקרה הרע.

כזכור, ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37 של ארה"ב, התפטר ב-1974 לנוכח איום של אימפיצ'מנט. באחד מסעיפי כתב האישום נגדו, שאושר בוועדת המשפט של בית-הנבחרים, נטען שניקסון יזם חקירות של מס הכנסה נגד אזרחים שהיו יריביו הפוליטיים ובכך הפר את זכויותיהם התחוקתיות. זה נושא רגיש מאוד בארה"ב.

ובעוד שהסיכויים שהליך אימפיצ'מנט יגיע להבשלה שואפים לאפס, בגלל יחסי הכוחות בשני הבתים, אין ספק שהשיח הציבורי המתעצם בסוגיה הזו, והזמן שיידרש מהבית הלבן להתמודד עם ההיבטים המשפטיים והציבוריים של השערוריה, ימצצו את לשד החיות הפוליטית של הממשל וימעיטו את יכולת המשילות שלו.

דבר אחד כבר ברור: הרפובליקנים מריחים דם והם עושים כל מה שרק אפשר כדי לנקום את תבוסתם בבחירות לנשיאות בנובמבר אשתקד. גם אם לא יעלה בידם להדיח את אובמה, הם יוכלו להפוך את חייו הפוליטיים לגיהינום שלהבותיו לא יכבו עד 2016. וכמובן, זו הזדמנות שלא תסולא בפז לקצץ את כנפיו של המועמד הדמוקרטי הבא לנשיאות ולהגדיל את סיכויי המועמד הרפובליקני. חיפוש בגוגל של המילים: impeach obama may 2013 העלה אמש 149 מיליון תוצאות, עדות לקדחתנות הרפובליקנית המתגברת.

כדור השלג הזה החל לצבור נפח לאחר שצמרת מס ההכנסה הודתה באחרונה באמיתות טענות ותיקות של קבוצות המזוהות עם מסיבת התה, או עם זרמים ליברטאריאנים אחרים במפלגה הרפובליקנית, שלפיהן הערימו פקידי מס הכנסה מכשולים על מאמצי הקבוצות לקבל הכרה כעמותות שתרומות להן פטורות ממס. המשמעות היא, שקבוצות אלה עברו חקירות אינטנסיביות ביותר, בעוד שקבוצות אחרות שביקשו לקבל מעמד זהה, לא נפלו קורבן לחקירות כאלה. פניות של כמה עמותות ימניות תלויות ועומדות כבר יותר משלוש שנים.

אובמה לא היסס למתוח ביקורת זועמת על שלטונות המס לאחר שהתברר שהקובלנות היו מוצדקות. הוא אמר, במסיבת עיתונאים ביום ב', כי אזרחי ארה"ב מודאגים בצדק מהדיוווחים שמס הכנסה הפלה לרעה קבוצות רפובליקניות, ובעיקר קבוצות שמזוהות עם מסיבת התה, במאמץ לא להעניק להן הטבות מס. הוא הכריז שהתנהלות כזו היא "שערורייתית" והבטיח שאלה שאחראים לכך "יוחזקו אחראים" למעשיהם.

"איננו רוצים שמס הכנסה ייראה אי פעם כמוטה; התנהלותו צריכה להיתפס כנייטרלית, לא פחות מכך", הכריז הנשיא.

ואתמול הודיע שר המשפטים, אריק הולדר, כי הוא הורה לאף.בי.איי. לפתוח בחקירה כדי לקבוע האם פקידים במס הכנסה עברו על החוק בהתנכלותיהם לעמותות הימניות. "האף.בי.איי. מתאם את פעולותיו עם משרד המשפטים במאמץ לקבוע האם הופרו חוקים בקשר לטענות שהופנו נגד מס הכנסה", אמר הולדר. "נראה לי שכל אחד יסכים (שההתנהלות שמיוחסת למס הכנסה), אפילו אם היא אינה פלילית, היא לפחות שערורייתית ובלתי קבילה. אך עלינו לבדוק את העובדות ולקבוע האם נעשו עבירות פליליות".

דו"ח של המבקר הכללי של מס הכנסה שפורסם אתמול קובע, כי התנהלות בלתי יעילה של ראשי הארגון נמצאת ביסוד הפיאסקו.

הנהלת מס הכנסה הודתה אמש, כי נעשו "קיצורי דרך בלתי הולמים" כדי לקבוע אלו קבוצות עסקו בפעולות פוליטיות (פעילות שפוסלת אותן מקבלת הטבות מס), אך היא הדגישה, שלא רק קבוצות קונסרבטיביות עלו על הכוונת. בכירים בהנהלה מסרו למבקר הכללי של מס הכנסה, כי שום אדם או משרד מחוץ למס הכנסה לא השפיע על קביעת אמות המידה הנוקשות שלפיהן נבחנו קבוצות שמזוהות עם מסיבת התה.

אבל גורמים בקונגרס אינם משוכנעים שכך הדבר. הם מצביעים על אחד מסעיפי דו"ח המבקר, שניתן לפרשו כאילו מידע על הטיפול המיוחד בקבוצות השמרניות דלף לגופים אחרים בממשל. זה פותח פתח לחקירה וושינגטונית אופיינית: מי ידע מה ומתי ומי העביר את המידע הלאה. פה טמונה הסכנה הגדלה לאובמה. אם יתברר, למשל, שאחד מיועציו הפוליטיים הובא בסוד העניינים, זו התפתחות שתשנה את כלללי המשחק, גם אם הנשיא עצמו לא ידע כלל על המתרחש.

ואם לא די בכך, הבית הלבן נאלץ עתה לטפל בשתי פרשיות אחרות שבהן הוא מוצא עצמו בעמדת מגננה. פרשה אחת: טענות שהממשל לא סיפר לעם האמריקני את האמת, או את כל האמת, על מה שהתרחש בהתקפת טרור על בית הנציגות האמריקנית בבנגאזי שבלוב, בסוף השנה שעברה, שבה נהרגו ארבעה דיפלומטים, לרבות שגריר ארה"ב במדינה.

והפרשה האחרת: הודעת משרד המשפטים, שהוא קיבל לידיו רשומות של שיחות טלפון ותקשורות אחרות של כמה עיתונאים ועורכים בסוכנות הידיעות "AP", על סמך צו של בית-המשפט, אך בלי להודיע על כך תחילה לסוכנות הידיעות כדי לתת לה הזדמנות לערער על הצו, כפי שהיה מקובל עד עתה. משרד המשפטים טוען, שהיה כורח לנהוג כך כדי לחשוף הדלפה שסיכנה את ביטחונה של ארה"ב. אמצעי תקשורת בארה"ב לא קונים את הטיעון הזה.

העובדה ששלוש הפרשיות האלה הוטלו על שולחן אובמה כמעט בבת אחת הורידה מסדר היום הציבורי נושאים שהממשל רוצה לקדם: רפורמות בחוקי ההגירה, חיזוק הרפורמות בביטוח הרפואי והשיפור ההדרגתי במצב הכלכלי. מבחינת הרפובליקנים זה מצב אידיאלי.