דיויד גילה יכריז על נמלי אשדוד וחיפה כקבוצות ריכוז

כפי שנחשף ב"גלובס": המדינה מבקשת להקים נמל פרטי בסמוך לנמלים הקיימים באשדוד או בחיפה ■ גילה מעניק גיבוי משפטי לכוונה למנוע מהנמלים הקיימים להשתלט על הנמל החדש, כדרישת ההסתדרות והוועדים

הממונה על ההגבלים העסקיים מצטרף למאבק למען הקמת נמל פרטי גדול ראשון בישראל ומזהיר את וועדי העובדים בנמלים מכל ניסיון לפגוע במהלך. בנוסף קובע הממונה, בכפוף לשימוע כי לחברות הנמל הקיימות לא יורשו להרחיב את פעילותן לנמל העתידי, כפי שדורשים וועדי העובדים בנמלים.

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את תוכניתו של שר התחבורה ישראל כץ לפיה הנמל העתידי שיוקם בסמוך לנמל אשדוד או לנמל חיפה (טרם הוחלט) יופעל על ידי מפעיל פרטי. זאת, למרות שההסתדרות והוועדים דורשים כי הנמל החדש "יסופח" לאחד הנמלים הקיימים ואף איימו בעבר כי צעד זה, של הכנסת מפעיל פרטי, יתפרש כ"הכרזת מלחמה".

הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, הוציא היום (ה') מכתבי שימוע לשתי חברות נמלי הים באשדוד וחיפה בטרם יקבע כי הן מהוות קבוצת ריכוז בשירותי פריקת וטעינת מכולות. במסגרת הצעד, בנוסף להכרזה על כל חברת נמל כחברה בקבוצת ריכוז, הממונה מפרט שתי הוראות אופרטיביות אותן הוא שוקל לתת.

ראשית, החברות המפעילות כיום את הנמלים באשדוד וחיפה לא יפעילו נמל ולא יעניקו שירות נמל בשטח, מסוף או רציף שאינם מופעלים על ידן כיום. ההוראה כוללת את המסופים החדשים שצפויים לקום המכונים "נמל המפרץ" ו"נמל הדרום". ההוראה השנייה שכלולה במכתב השימוע היא כי חברת נמל חיפה או נמל אשדוד, וכן מי מטעמן, לא תנקוט בכל פעולה שיש בה בכדי לסכל או להקשות על כניסתו לשוק או פעילותו של מפעיל נוסף.

במכתבי השימוע נכתב, כי "הצעדים המפורטים לעיל עשויים למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים. מקרקעין ותשתיות המיועדים למתן שירות נמלי הינם משאב מוגבל ומצוי בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הנמל. העברת מקרקעין נוספים או תשתיות חדשות שתוקמנה לידי חברת נמל תסכל אפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק פריקת וטעינת מכולות, ובכך תפגע בתחרות ובציבור".

בעשור האחרון הוקמו שני מסופי נמל חדשים בנמלי אשדוד וחיפה, באשדוד הוקם מסוף "היובל" שנחנך בשנת 2005 ובחיפה הוקם מסוף "הכרמל" שנחנך בשנת 2011. מסופים אלה נמסרו לתפעול חברות הנמל הקיימות.

לחברות הנמל ניתנה האפשרות להציג את עמדתן עד ראשית חודש יולי.