בכיר ב'פד': "אנחנו יכולים להאט את קצב הרכישות בקיץ"

העמדה הרשמית של בן ברננקי היא כי QE3 תמשיך - אך יותר ויותר קולות נשמעים נגדה בבירור ■ נשיא ה'פד' בסן פרנסיסקו: "ניכר ששוק העבודה השתפר מאז ספטמבר, כאשר ה'פד' החל בסבב השלישי של רכישות האג"ח"

השיח סביב תוכנית רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב עולה לאחרונה מדרגה, והשוק מחכה לכל החלטה שינקוט הבנק המרכזי האמריקני - החלטה הרת גורל עבור השוק ש-85 מיליארד הדולרים שמזרים אליו ה'פד' מדי חודש מחזיקים אותו באוויר.

אתמול (ה'), בנאום שנשא בפורטלנד, אמר נשיא שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, ג'ון וויליאמס, כי הצמיחה הכלכלית המהירה יותר והשיפור בשוק העבודה עשויים לגרום ל'פד' להתחיל לצמצם את תוכנית ה-QE3 בחודשים הקרובים.

"ניכר ששוק העבודה השתפר מאז ספטמבר, כאשר ה'פד' החל בסבב השלישי של רכישות האג"ח", אמר. "אנחנו יכולים להאט את קצב הרכישות שלנו, ייתכן שאפילו בקיץ הקרוב, ולסיים את התוכנית מאוחר יותר השנה, אם הכל ילך כמתוכנן".

מהפרוטוקולים של ה'פד' שהתפרסמו בתחילת החודש נמסר כי לעת עתה אין שינוי במדיניות, אך "ועדת השוק הפתוח מוכנה להגביר או להאט את קצב רכישות האג"ח, כדי לשמר מדיניות כמותית מתאימה לתחזיות הנוגעות לשוק העבודה ולשינויים באינפלציה".

ואולם, בסוף השבוע שעבר גורמים ב'פד' צוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל" כאומרים כי הם מתכננים לקצץ את כמות אגרות החוב שרוכש הבנק, בסדרת "צעדים זהירים, ואולי הססניים". לדבריהם, הם יכווננו את הרכישות בהתאם למידת הביטחון שלהם בשוק העבודה ובהתנהלות האינפלציה בכל זמן נתון. על פי אותה ידיעה, אין עדיין החלטה סופית מתי יחל הקיצוץ ההדרגתי והדיונים על כך נמשכים.

תמיכה גוברת בהפסקת הרכישות

מלבד וויליאמס, עוד שלושה בכירים בבנק תומכים בהפסקה של רכישת אג"ח מגובות משכנתאות (בהיקף 40 מיליארד דולר מדי חודש), על רקע סימנים חיוביים משוק הדיור.

נשיא השלוחה בדאלאס, ריצ'ארד פישר, אמר אתמול כי הרכישות מפריעות לשוק, ונשיא השלוחה בפילדלפיה, צ'ארלס פלוסר, אמר כי "זה לא טוב שהבנק יחזיק הרבה מסמכי משכנתאות".

גם נשיא השלוחה בריצ'מונד, ג'פרי לאקר, אמר השבוע כי "על ה'פד' לצאת מעסקי הקצאות האשראי". לפני כחודש התבטא לאקר באופן נחרץ ואמר כי לאקר "אם אני הייתי דיקטטור, הפדרל ריזרב היה עוצר את תוכנית רכישות האג"ח המסיבית. לא הייתי הולך בדרך רכישות הנכסים הזו. אני שייך למחנה שחושב שצריך לעצור מייד".