צ'רני: "אין שוחד בהולילנד; דכנר המציא סיפור שכולו טקסט ספרותי"

הלל צ'רני, הנאשם במתן שוחד במיליונים לאנשי ציבור כדי לקדם את פרויקט הנדל"ן בירושלים, הבהיר: "לא היה שוחד ע"י הנאשמים, וארחיק לכת ואומר שגם לא ע"י שמואל דכנר; אני מאחל לו את כל הרע גם בעולם הזה וגם בעולם הבא"

‎‎בבית המשפט המחוזי בתל-אביב החל היום (א') שלב ההגנה במשפט הולילנד, בו מואשמים שורה של נבחרי ופקידי ציבור בלקיחת שוחד מיזמי פרויקט הנדל"ן בירושלים תמורת קידומו. בין הנאשמים - ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי.

ראשון הנאשמים שמעיד במשפט הוא הלל צ'רני, בעל הזכויות בקרקע שבמתחם הולילנד, שמואשם כי פעל לשינוי ייעוד המקרקעין תוך מתן שוחד בסך מיליוני שקלים לאישי ציבור, וכן ברישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס והלבנת הון.

בעדותו יצא צ'רני במתקפה נגד שותפו לשעבר לקידום הפרויקט, שמואל דכנר המנוח, עד המדינה שנפטר במהלך המשפט, ושעל עדותו מבוסס כתב האישום.

‏‏"קשה לי לדבר היום על שמואל דכנר, אבל אני מאחל לו את כל הרע, גם בעולם הזה וגם בעולם הבא. מה שהוא עשה כאן לאנשים ב-5 השנים האחרונות של חייו הוא בלתי נסלח", אמר צ'רני הנסער בבית המשפט. "דכנר ראה בפרויקט הולילנד כפרויקט חייו, והיה לו אינטרס כלכלי מובהק. האיש הזה הוא הפרויקט".

‏בהמשך דבריו הכחיש צ'רני את הטענות כי פעל באופן מושחת כדי לקדם את הפרויקט, תוך שהמשיך לכנות את דכנר ז"ל בכינויי גנאי. "'העד הזומם', דכנר, המציא כאן סיפור שוחד שכולו טקסט ספרותי", אמר צ'רני. "אני מודיע בצורה חד-משמעית וברורה: אין שוחד בהולילנד, לא היה שוחד, ומן הסתם גם לא יהיה. לא היה שוחד על-ידי הנאשמים, וארחיק לכך ואומר שגם לא על-ידי דכנר".

‎‎‏"דוחה בשאט-נפש"

‎‎לפני מותו העיד דכנר במשפט כי לאחר שהחל לעבוד עם צ'רני על פרויקט הולילנד הוא הבהיר בפניו כי לשם קידום המיזם, צ'רני יהיה צריך לשלם שוחד לאישי ציבור. לדבריו, לאחר התלבטויות, צ'רני הסכים לכך.

על הדברים הללו אמר צ'רני: "אני דוחה את הטענה הזו בשאט-נפש. דכנר דיבר על תקופה שבה אני לא יודע איזה פרויקט יהיה לנו, לא יודע מה מקובל בירושלים, ואין לנו אפילו קונספט. אני רק יודע שהעיר רוצה את הפרויקט, שכולם תומכים בו, ואף אחד לא אמר מילה רע. ואני, לשיטתו, יושב מולו ורואה את הפרויקט שייבנה על הקרקע של המשפחה שלי, לכבוד המשפחה ובכסף של המשפחה, ונותן כרטיס פתוח לאיש כזה לשלם שוחד? זה שקר וכזב".

‏צ'רני, אלוף-משנה במילואים, יליד ארגנטינה, סיפר בבית המשפט כי כל חייו הבוגרים סבבו סביב מלון הולילנד, שבנייתו על הקרקע שבבעלות משפחתו הסתיימה ב-1958.

"המלון התפתח לאיטו עד שנות ה-90, אז המשפחה קיבלה כספים מגרמניה, והתחלנו לקדם את בניית פרויקט המגורים על הקרקע", העיד צ'רני. "מאותה תקופה תרמה המשפחה עשרות מיליוני שקלים, בלי סוף דברים למוסדות שונים. עד סיום הפרויקט תרמנו בעיקר למוסדות חינוך, לרווחה; לא תרמנו לבתי-כנסת או לארונות קודש. החל משנת 2000 חילקנו את התרומות גם למוסדות דתיים, בשל הכבוד לסבא. שמואל דכנר המליץ לי למי לתרום", אמר.

‏צ'רני תיאר גם את האופן שבו החל לקדם את פרויקט הבנייה העצום: "ב-1993 הגיע אליי דכנר עם לארי סילברסטין ויואב סרנה, כאשר לא הכרתי אף אחד מהם. באפריל 1994 עזבו סילברסטין וסרנה, ודכנר הציעו לי לבצע את הפרויקט. קפצתי על המציאה בשתי ידיים, למרות שהייתי טירון גמור בענייני נדל"ן". ‏‎‎‏