חתן פרס נובל: העלאת מסים בישראל תביא לשפל כלכלי

פרופ' אדוארד פרסקוט, הנחשב לאחד הכלכלנים המצוטטים בכל הזמנים, צפוי להגיע מחר לישראל לצורך קבלת תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן ■ "אחת הבעיות הגדולות של ישראל היא הצריכה הציבורית הגבוהה"

מחנה המתנגדים למדיניות הכלכלית ולתקציב המדינה שמובילה הממשלה, זוכה היום (א') לחיזוק משמעותי בדמות חתן פרס נובל לכלכלה פרופ' אדוארד פרסקוט, שיוצא נגד המדיניות הכלכלית של ישראל וטוען כי העלאות המסים המתוכננות יובילו לשפל כלכלי.

פרסקוט, הנחשב לאחד הכלכלנים המצוטטים בכל הזמנים מכהן כיום כראש מחלקת המחקר של הפדרל ריזרב במיניאפוליס וחבר סגל בכיר באוניברסיטת אריזונה, מגיע לישראל כדי לקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן.

"הכלכלה הישראלית היא במצב טוב אך לא מספיק טוב בהתחשב בכישרונות האדירים שיש כאן", אמר פרסקוט. "אחת הבעיות הגדולות של ישראל היא הצריכה הציבורית הגבוהה. במוקדם או במאוחר, צריכה זו גוררת שינויים במדיניות המס והעלאת המסים על הציבור תביא את הכלכלה לשפל. אולי זו הסיבה לכך שהשגשוג הכלכלי בסינגפור, שוויץ וארה"ב גבוה כיום ב-40% מאשר בישראל", לדבריו.

יש לציין כי פרופ' פרסקוט, מגיע לישראל בתקופת החרם האקדמי שבגינו ביטל לאחרונה את ביקורו בארץ הפיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג. פרסקוט, יקבל במהלך ביקורו תואר דוקטור לשם כבוד מטעם חבר הנאמנים של אוניברסיטת בר-אילן, ויעביר מחר (ב') הרצאה בפני כלכלנים מובילים ובכירי המשק בפתיחת הכנס הכלכלי של מרכז אהרון מאיר לחקר הבנקאות ומרכז עזריאלי למדיניות כלכלית.

פרופ' אליס ברזיס, לשעבר יועצת מיוחדת לבנק ישראל וכיום ראש מרכז אהרון מאיר באוניברסיטת בר-אילן, הצטרפה לדבריו של פרסקוט כדי להביע את ביקורתה כלפי מדיניות האוצר: "אם מצליחים לנטרל את הספינים הפוליטיים, אנו רואים כי הצמיחה בישראל היא מזערית והמדיניות שמוביל השר לפיד עלולה להביא אותנו לקיפאון כלכלי מוחלט. לפיד לא אשם במציאות עגומה זו אך הוא מפספס את ההזדמנות החד פעמית והמנדט שניתנו לו כדי למנוע את התמוטטות המשק".

ברזיס הוסיפה ואמרה כי "הסיבה לכך שהצמיחה בישראל כמעט נעצרה, נעוצה בשילוב של גורמים ההופכים אותנו לחריגים בקרב מדינות ה-OECD: מחד פריון עבודה נמוך ומאידך פריון ילודה גבוה. כדי לסגור את הפער שהולך וגדל בינינו לבין מדינות ה-OECD, האוצר לא יכול להעלות מיסים ולקוות לטוב. הכלכלנים המובילים בעולם, ביניהם גם פרסקוט שמגיע לארץ, כבר הראו את האפקט השלילי של העלאת מיסים בזמן האטה, דבר שבטווח הארוך יגדיל את הגרעון הלאומי. במקום זאת האוצר חייב לקצץ באופן הדרגתי בהוצאות שמופנות כיום לאותם סקטורים שלא תורמים לגידול פריון העבודה ולצמיחה".