בדיקת "גלובס": מה מציעים מועדוני הלקוחות של בתי-המלון?

מה עדיף - ללון תמיד באותו מלון ולקבל הנחה, או לגוון ולשלם מחיר מלא? בתי-המלון מציעים מועדון לקוחות שמבטיח הנחה על לינה חוזרת, צבירת נקודות והטבות נוספות ■ "גלובס" בודק מה מקבלים הנופשים המתמידים וכמה זה עולה

יש חבר מועדון? את השאלה הזו התרגלנו לשמוע לרוב מהקופאית בסופר ולא מפקיד הקבלה בבית-המלון. בזו אחר זו, רשתות בתי-המלון בארץ השיקו מועדוני לקוחות המציעים מגוון הנחות והטבות, במטרה ליצור נאמנות. גם מלונות עצמאיים שאינם משתייכים לרשת מציעים חברות מועדון.

העלות היא בין 250 ל-300 שקל לאדם או למשפחה (משתנה מרשת לרשת), והתמורה היא הנחה של כ-10%-15% בהזמנת חדר (לעיתים מהשהייה הראשונה ולעיתים רק מהשהייה השנייה), או לחילופין צבירת נקודות שניתן להמיר ללינות חינם; כמו כן, כ-10%-20% הנחה על טיפולי ספא ושירותי אקסטרה נוספים; כ-20% בהזמנת ימי הולדת וימי נישואין; וכ-10%-15% הנחה - בחלק קטן מהמועדונים - בטיסות לאילת עם ישראייר או ארקיע.

השוואה שערכנו מגלה כי ברשתות שאינן גובות כסף עבור מועדון הלקוחות (ויש מעטות כאלה), ההנחות וההטבות אטרקטיביות פחות בהשוואה למועדונים בתשלום. כך למשל, מועדון הלקוחות של רשת מלונות דן - e-dan, שההצטרפות אליו עולה אפס שקלים, מציע הנחה של 5% בהזמנת חדר מהשהייה הראשונה, לעומת 10% הנחה ברשת מלונות פתאל מהשהייה הראשונה.

גם מועדון הלקוחות של רשת מלונות פרימה - "פרימה קלאב", שההצטרפות אליו אף היא חינמית, מציע הנחה של 15% למזמינים חדר בימי הולדת וימי נישואין, לעומת 25% לחוגגים חברי מועדון "הרימון" של רשת מלונות רימונים, שההצטרפות אליו כרוכה ב-300 שקל למשפחה. ברימונים החוגגים מקבלים גם דיסק מתנה והנחה של 12% נוספים בהזמנת 3 חדרים נוספים לחברים או לבני משפחה, מה שלא מוצע לחברי "פרימה קלאב".

רפי בארי, סמנכ"ל השיווק והמכירות של רשת מלונות דן, מסביר כי הרשת לא גובה כסף תמורת ההצטרפות למועדון הלקוחות, שכן "לרשת אין עניין ליצור קופה על בסיס מכירת חברויות. אנחנו לא מאמינים בזה".

בארי פוסל על הסף טענות של המתחרים, לפיהן מועדון e-dan איננו אלא רשת דיוור אינטרנטית. "זאת בפירוש לא רשימת דיוור אינטרנטית. יש לנו כ-260 אלף חברי מועדון, שמצביעים ברגליים ומהווים חלק גדול מהלינות שלנו ברשת".

לדברי גוידו ששון, מנהל השיווק של מלון לביא - מלון עצמאי המשתייך לקיבוץ הדתי לביא ואינו משתייך לרשת, "ברגע שהתחלנו לגבות כסף על הצטרפות למועדון - 100 שקל למשפחה - הצלחנו להפוך אותו לכרטיס אטרקטיבי יותר לחברים בהשוואה למה שהצענו להם קודם לכן במסגרת החברות החינמית".

משתלם או לא?

לא תמיד ההצטרפות למועדון משתלמת בקנייה הראשונה, שכן דמי החברות הכרוכים בהצטרפות לעיתים מקזזים את ההנחה ברכישה הראשונה.

כך למשל, מצטרפים חדשים למועדון "שמיים" של פתאל המזמינים נכון לכתיבת שורות אלה שני לילות בסוף שבוע (30.5-1.6) במלון יו קורל ביץ' קלאב של הרשת באילת ישלמו 2,730 שקל לזוג. כלומר, 30 שקל יותר: 2,700 שקל עבור שהייה על בסיס הכול כלול במלון, פלוס 300 שקל עבור ההצטרפות למועדון ומינוס 10% הנחת מועדון.

מאידך, ברשת מלונות רימונים, המקנה הנחה חד-פעמית של 15% על הזמנת חדר במעמד ההצטרפות למועדון "הרימון", תשלמו עבור שני לילות על בסיס חצי פנסיון בסוף השבוע הקרוב במלון גלי כנרת בטבריה 2,935 שקל לזוג במקום 3,100 שקל. כלומר: 3,100 שקל מינוס 15% הנחה פלוס 300 שקל הצטרפות למועדון.

גם עבור החדר היקר ביותר במלון - סוויטת בן-גוריון - תשלמו פחות 750 שקל אם אתם חברי מועדון. כלומר, 7,000 שקל מינוס 15% הנחת מועדון (שהם 5,950 שקל) פלוס 300 שקל הצטרפות למועדון - 6,250 שקל.

אין כפל מבצעים

חלק ממועדוני הלקוחות לא מאפשרים כפל מבצעים, עם או בלי קשר לחגים. כלומר, אם בית-מלון יוצא למשל במבצע משותף עם חברת אשראי, חברי המועדון של בית-המלון לא יוכלו ליהנות מההנחות במסגרת המבצע במקביל להנחות במסגרת מועדון הלקוחות.

נעמה שווקי, מנהלת מועדון הלקוחות של רשת מלונות קראון פלזה, המונה כ-10 אלף חברים וקרוי "מועדון הלקוחות המאושרים", מסבירה: "לפעמים המבצעים יותר טובים ולפעמים פחות טובים בהשוואה למה שהמועדון שלנו מציע, אך לרוב ההנחות לחברי המועדון של הרשת הן הטובות והמשתלמות ביותר".

דברים דומים אומר גם ראובן אלקס, מנכ"ל רשת מלונות פתאל. הרשת מפעילה את מועדון "שמיים", המונה כ-18 אלף חברי המועדון, ובניגוד לקראון פלזה, היא מאפשרת מדי פעם ליהנות מכפל מבצעים: "תלוי במבצע החיצוני. אנחנו נותנים ללקוחותינו את המקסימום שאנחנו יכולים במסגרת מה שהמרווחים הנמוכים בענף התיירות מאפשרים לנו", מסביר אלקס.

לדברי דגנית בלחסן, מנהלת מועדון הלקוחות של רשת רימונים שהושק לפני כחודשיים, לקוחות מועדון יכולים ליהנות מכפל מבצעים על מבצעים פנימיים של הרשת ומהשלמת פערים למחירים מוזלים המוצעים במסגרת מבצעים חיצוניים למשל עם חברות אשראי, וזאת עד להנחה מקסימלית של 15%.

לדוגמה, אם ישרכארט מציעה ללקוחותיה הנחה של 15% על הזמנת חדר באחד ממלונות רימונים, חברי המועדון של הרשת ייהנו מ-12% המגיעים להם מתוקף היותם חברי מועדון, ובמקביל גם מ-3% נוספים להשלמת הפער.

כמו בחברת תעופה: צוברים נקודות

חלק ממועדוני הלקוחות של בתי-המלון משלבים את שיטת הנקודות. כך למשל, רשת ישרוטל מציעה לחברי המועדון שלה - "חוג השמש" - לצבור 150 נקודות על כל לינה ולהמיר אותן בלינות חינם. כל נקודת ישרוטל שווה 20 שקל, ומכאן שכדי לצבור 150 נקודות צריך להוציא מהכיס 3,000 שקל ובמעמד ההמרה ללינה חינם שווי המתנה אף היא 3,000 שקל. בימי הולדת הרשת מזכה את החוגגים באחד ממלונותיה ב-100 נקודות.

ואילו במלונות דן כל לינה מזכה את האורח בין 30 ל-80 נקודות (תלוי במלון). כדי להמיר אותן ללינה בחינם, על הלקוח לצבור בין 1,200 ל-3,000 נקודות (תלוי במלון) כדי ליהנות מלילה אחד חינם בעונה רגילה. כמו כן, צבירה של 350-400 נקודות מזכה ארוחת צהריים או ערב בחינם ו-250 נקודות בתוספת 120 שקל מאפשרת כניסה זוגית לטרקלין דן בנתב"ג.

מועדון במלון
 מועדון במלון