החלומות של שר האוצר

שר השיכון מבטיח להוזיל דירות, והאוצר מייקר אותן דה-פקטו

ביום רביעי הקרוב יתכנס לראשונה "קבינט הדיור" - תשעה שרי ממשלה בראשות שר האוצר, יאיר לפיד, שיתקבצו יחדיו בכדי "לקדם פרויקטים, רפורמות ומדיניות בתחום הדיור". על-פי סדר היום שהופץ הבוקר (ב'), הקבינט הטרי יקים בישיבתו הראשונה את "מטה הדיור הלאומי", גוף שכמובן יכלול עוד כמה אישים רמי-מעלה, שיקבלו משכורת מהמדינה רק כדי לטחון עד דק הצעות שונות לפתרון מצוקת הדיור.

בישיבה הראשונה שלהם, יחליטו בוודאי במטה המפואר להקים את "הוועדה לדיור לאומי", כדי לבדוק עוד כמה הצעות שאולי נשכחו במקרה במגירה וכדי לצ'פר עוד כמה מומחים ואקדמאים, שמוכרחים גם הם לומר את דעתם.

בזמן ששר השיכון ממשיך להבטיח להוריד את מחירי הדירות ושר האוצר מייקר אותן דה-פקטו בהעלאת המע"מ ומס הרכישה, ובזמן שמדובר בעיקר במשוואות די פשוטות של ביקוש מול היצע, השיטה הכי שחוקה פה - קבינט, שמקים מטה, שמקים ועדה - לא פסה מן העולם.

רק שבפועל, דווקא יו"ר הקבינט מלכד וסירס את הדיונים עוד בטרם החלו. רעיון שהחל דרכו לפני כשנתיים כטור לא ממש מקצועי של לפיד ב"ידיעות אחרונות" והפך לנספח בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליש עתיד, יקבל ביום רביעי תוקף מחייב נוסף בהחלטת הקבינט על "גיבוש פרויקט לאומי לדיור" - הקמת 150 אלף דירות להשכרה על קרקעות חקלאיות בשולי הערים.

ומי צריך או יכול לבוא עם רעיונות חדשים, כשיו"ר הקבינט, שר האוצר של מדינת ישראל, כבר קבע מזמן, והכניס להסכם הקואליציוני את הפתרון המדויק למצוקת הדיור (פתרון שידרוש כמובן משאבי זמן וכסף אדירים מכל גופי התכנון והמינהל). אז מה אם בין חברי הקבינט וסביב שולחן הממשלה, שלא לציטוט כמובן, קשה למצוא רבים שמאמינים שהרעיון הגרנדיוזי של לפיד ייצר בטווח הקצר או הבינוני אפילו דירה אחת.