בנט על הנמלים: "לפצל ולמכור רציפים קיימים לצד שלישי"

שר הכלכלה פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים וביקש "לבחון לעומק האם ועדי עובדי הנמלים יצרו חסמים מכוונים למניעת תחרות בין נמלי הים של חיפה ואשדוד" ■ בנט: "חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד"

על רקע המלחמה המתמשכת בין נפתלי בנט לוועדי הנמלים, מציע היום (ב') שר הכלכלה לממונה על ההגבלים העסקיים לבחון אפשרות לפיצול ומכירה של רציפים קיימים לצד שלישי, כדי ליצור תחרות בענף ולהתחיל בפירוק הריכוזיות בנמלים.

בנט פנה אל הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, וקרא לו "לבחון לעומק האם ועדי עובדי הנמלים יצרו חסמים מכוונים למניעת תחרות בין נמלי הים של חיפה ואשדוד", כך נמסר ממשרד הכלכלה.

בנט הסביר כי "ישראל היא אי, לא במובן הגיאוגרפי אלא במובן הכלכלי, ועל כן התלות שלה בנמלי הים היא כמעט מוחלטת. מעל 90% אחוזים מהסחורות של ישראל עוברות בנמלי הים.

"מדי שנה המשק הישראלי מייבא ומייצא סחורות בהיקף של יותר מכ-60% מהתמ"ג דרך נמלי הים. התלות של היבואנים והיצואנים בנמלי הים היא כה מוחלטת עד כי אין הם יוצאים כנגד התנהגות פרועה ולא אחראית זו, ולו בגלל החשש שעסקיהם ייפגעו. חוסר התחרות מטיל על הציבור הישראלי נטל עודף יקר מאוד בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה".

"אם יקום נמל פרטי לא תשלמו פחות על סוכר או טלוויזיות"

היום אומר בשיחה עם "גלובס" אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי של קציני הים, שמאגד בין היתר את הנתבים בנמלים, כי "אם יקום נמל פרטי חדש לא תשלמו פחות על סוכר או על טלוויזיות, מוכרים את זה לציבור אבל זה קשקוש".

"אם המדינה רוצה להפחית את יוקר המחיה - שתשחרר קרקעות, שתאפשר יבוא של מוצרי חלב ושתעודד הקמה של עוד שני בנקים", מוסיף לוי. "זו דמגוגיה להגיד שנמל נוסף יפחית את המחירים, וכנראה שיש כאן כוונה נסתרת לשבור את ארגוני העובדים. הרי הקמה של נמל חדש בצמוד לנמל קיים זה כמו להציב מול תחנה של מוניות שירות תחנה חדשה עם שלט שעליו כתוב 'מהיר, זול וממוזג'. אם אניות גדולות, שהן אניות העתיד, יוכלו להגיע רק לנמל החדש זה יחסל את הנמל הקיים, פשוט מאוד. אז איפה התחרות? בסוף תקבל נמל אחד שהוא מונופול, רק שהכסף ילך לבעל הון".

המתיחות בין המדינה לעובדי הנמלים החריפה בסוף השבוע בעקבות הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, כי בכוונתו להכריז על חברות הנמל כקבוצות ריכוז. ההכרזה, הכפופה לשימוע, תאפשר לגילה להטיל על חברות הנמל פיקוח דומה לזה המוטל על מונופול. גילה כבר הצהיר כי בכוונתו למנוע מחברות הנמל להתערב בתהליך הקמת הנמל העתידי שאמור להתחרות בהן.

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את תוכניתו של שר התחבורה ישראל כץ להפעיל את הנמל העתידי באמצעות מפעיל פרטי. המפעיל יהיה חברה בינלאומית המתמחה בהפעלת נמלים שתיבחר במכרז שתפרסם המדינה. שר התחבורה ושר האוצר אמורים לקבל את ההחלטה היכן יוקם נמל העתיד, כשהבחירה תהיה בין שני אתרים אופציונליים הנמצאים בסמוך לנמל אשדוד ונמל חיפה.

ההחלטה על הקמת הנמל בהפעלה פרטית מהווה סטייה משמעותית ממתווה הרפורמה בנמלים שסוכם ב-2004 בתקופתו של שר האוצר נתניהו. התוכנית המקורית הייתה להפריט את חברות הנמל בהדרגה מ-2010 עד 2020. ואולם, המהלך נבלם בשל התנגדות ועדי העובדים להנפקת 20% ממניות חברות הנמל בבורסה. ראשי הוועד בנמל חיפה מתנגדים עקרונית להפרטה, בעוד שראשי הוועד בנמל אשדוד מעוניינים למכור את השליטה לגורם פרטי שלא דרך הבורסה.