"אם יקום נמל פרטי לא תשלמו פחות על סוכר או טלוויזיות"

יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, מתנגד ליוזמה של הממשלה, אך מבהיר: הנתבים בנמלים לא צריכים לדאוג ■ "זו דמגוגיה להגיד שנמל נוסף יפחית את המחירים, וכנראה שיש כאן כוונה נסתרת לשבור את ארגוני העובדים"

"אם יקום נמל פרטי חדש לא תשלמו פחות על סוכר או על טלוויזיות, מוכרים את זה לציבור אבל זה קשקוש" - כך טוען היום (ב') בשיחה עם "גלובס" אבי לוי, יו"ר האיגוד הארצי של קציני הים, שמאגד בין היתר את הנתבים בנמלים.

"אם המדינה רוצה להפחית את יוקר המחיה - שתשחרר קרקעות, שתאפשר יבוא של מוצרי חלב ושתעודד הקמה של עוד שני בנקים", מוסיף לוי. "זו דמגוגיה להגיד שנמל נוסף יפחית את המחירים, וכנראה שיש כאן כוונה נסתרת לשבור את ארגוני העובדים. הרי הקמה של נמל חדש בצמוד לנמל קיים זה כמו להציב מול תחנה של מוניות שירות תחנה חדשה עם שלט שעליו כתוב 'מהיר, זול וממוזג'. אם אניות גדולות, שהן אניות העתיד, יוכלו להגיע רק לנמל החדש זה יחסל את הנמל הקיים, פשוט מאוד. אז איפה התחרות? בסוף תקבל נמל אחד שהוא מונופול, רק שהכסף ילך לבעל הון".

לוי משוכנע כי ועדי העובדים יחד עם ההסתדרות לא יאפשרו הקמה של נמל נוסף, אולם סבור כי בכל מציאות שתהיה - הנתבים יכולים להיות רגועים. לדבריו, נמל פרטי שאינו מחויב בתיאוריה להסכמי העבודה הקיימים ואינו כפוף למגבלות הממונה על השכר באוצר, יאלץ לשלם לנתבים הרבה יותר מהרמה הנהוגה כיום.

"בכל העולם משלמים יותר לנתבים וחד משמעית זה מה שהיה קורה גם כאן. נתב זה רב חובל עם ניסיון של עשרות שנים, כזה שמכיר כל חלק באנייה עד שטיפס לפיקוד וצבר ניסיון בצי הסוחר", אמר לוי. "הנתבים הכי צעירים שנקלטים בנמלים הם מעל גיל 50. רק לאחרונה נקלט נתב בן 59 בנמל אשדוד, שעבד קודם לכן כרב חובל בצים. אותו נתב שנבחר החברה נשלח לפני שנה וחצי לקוריאה להביא אנייה ענקית בעלות של 150 מיליון דולר. אתה מבין איזה אחריות זו? להיות נתב זה כמו לתמרן פיל בסופרמרקט. יש רק 29 נתבים בכל הארץ, ולחשוב שהם צריכים לקבל פחות כסף זה כמו לחשוב שאפשר להביא מנתח לב בכיר בזול, או מנהל של אוניברסיטה בחצי מחיר".

לוי משוכנע שמציגים את הנתבים באור שלילי, גם לאחר שהמוסד לבוררות מוסכמת פסל את הנורמה שהונהגה בעבר ולפיה אחד מכל שני נתבים במשמרת נשאר בביתו וזכה לשכר מלא. הוא מבהיר כי 40-50 אלף שקל ברוטו בחודש הוא שכר מקובל ואפילו נמוך ביחס לעבודת הנתבים, ומכנה את המתקפות על עובדי הנמלים "תעמולה".

לדבריו, "תפסו מקרה של נתב ותיק במיוחד, מדור המייסדים, שמרוויח הרבה יותר מהאחרים (כ-70 אלף שקל ברוטו) כי הוא החליף כנראה נתבים בחופשות ועשה משמרות רבות בשבתות וחגים, והפכו את המקרה שלו למאפיין כאילו זה השכר של כולם. ומה זו הטענה הזו כאילו השכר בנמלים מגיע על חשבון הציבור? מה רע בעובדים שמרוויחים בסדר? הכסף הזה הולך לילדים, לבתי ספר, למסים ולכלכלה. זה מעמד הביניים".

השתיקה של יו"ר הוועד חסן

בינתיים, על רקע הדרישה של יו"ר ההסתדרות עופר עיני לגלות איפוק מצד הוועדים, יו"ר הוועד הגדול בנמל אשדוד, אלון חסן, נמנע היום אפילו מהתבטאויות בדף הפייסבוק שלו, אחרי שכינה שם את שר הכלכלה נפתלי בנט "שר הבלוף". עיני יודע שהוא נמצא במלכוד לאור ההערכה כי הציבור לא יהיה איתו במאבק על הנמלים, והוא מעדיף למצות הידברות מאחורי הקלעים עם שרי האוצר והתחבורה.