הגרנד קניון של אלי להב עשוי להפוך לגרנד אקזיט

עפ"י ההסכם בין אלי להב לבין מליסרון, שותפתו בקניון בבאר-שבע, הוא יוכל למכור לה את חלקו בקניון 6 שנים לאחר פתיחתו ברווח של לפחות 200 מיליון שקל ■ מקורב למליסרון: "שיהיה לו לבריאות, הוא עבד קשה בשביל הרווח הזה"

איש העסקים אלי להב חוגג בימים אלה גם את יום הולדתו ה-61 וגם את פתיחת המרכז המסחרי "גרנד קניון באר-שבע", בו הוא מחזיק 50% מהמניות. מבדיקת "גלובס" עולה כי החגיגה האחרונה צפויה להיות מתורגמת בשנים הבאות לאקזיט יוצא דופן, אשר יותיר את להב עם רווח של 200 מיליון שקל לפחות על השקעתו בקניון.

בשנת 2006 רכש להב, יזם שבעברו מספר מימושים מוצלחים בתחום קמעונאות הדיסקאונט, מלון ישן בלב באר-שבע בשם "נאות מדבר" תמורת כ-70 מיליון שקל. הריסת המלון והליכי שינוי התב"ע הגדילו את השקעתו לקרוב ל-100 מיליון שקל, אך להב ידע להכניס בתוך זמן קצר שותף חזק שנטל את מרבית ההשקעה על כתפיו.

במאי 2007 הוא מכר 50% מהפרויקט לידי ענקית הנדל"ן המניב בריטיש ישראל (אז בשליטת ליאו נואי והיום בבעלות מליסרון של ליאורה עופר), לפי שווי של 125 מיליון שקל לפרויקט כולו: מגרש בן 62 דונם עם תוכניות להקמת קומפלקס של מסחר ומשרדים המתפרס על 45 אלף מ"ר.

במסגרת העסקה, שבה כיסה את רוב השקעתו, ניתנה ללהב האופציה למכור לבריטיש את יתרת החזקותיו בפרויקט (ולבריטיש ניתנה האופציה לקנות ממנו), 6 שנים לאחר יום פתיחת הקניון שייבנה במקום - כלומר החל משנת 2019. מחיר המימוש של האופציות ייקבע, בין היתר, לפי הביצועים התפעוליים של הקניון.

מנתוני בריטיש ישראל עולה כי עלות הקמת גרנד קניון באר-שבע מומנה בעיקר מאשראי של 530 מיליון שקל שהעמידו בנק לאומי וחברת הביטוח הראל לפרויקט. בספרי החברה הוערך שווי הקניון ערב הפתיחה ב-780 מיליון שקל, כאשר עם איכלוסו המלא, צפוי השווי שלו לעלות לסביבות ה-1 מיליארד שקל. שווי זה גוזר ללהב רווח פוטנציאלי של לפחות 200 מיליון שקל על מימוש חלקו בקניון.

מקורב למליסרון אמר היום (ה') על האקזיט המסתמן של להב: "שיהיה לו לבריאות, הוא עבד קשה בשביל הרווח הזה".

מבאר-שבע להרצליה פיתוח

היום, כאמור, פתח הגרנד קניון באר-שבע את שעריו לקהל הרחב לאחר 3 שנות בנייה. על-פי הערכות, ההכנסות השנתיות מפעילות הקניון ומדמי שכירות צפויות לעמוד על כ-90 מיליון שקל בתפוסה מלאה (נכון להיום יש חוזים תומים ליותר מ-80% מהקניון משטחי הקניון).

הקניון משתרע על שטח של כ-160 אלף מ"ר, מתוכם 50 אלף מ"ר שטחי מסחר מניב הכוללים כ-250 חנויות. את הקניון תכנן משרד האדריכלים יסקי-מור-סיון, והוא נחשב לקניון הגדול בישראל.

הקניון צפוי לשרת מעל 600 אלף לקוחות פוטנציאלים מערי הנגב. על-פי צפי ההנהלה, באמצע השבוע יגיעו מדי יום כ-25 אלף מבקרים לקניון.

"הייתי פורץ דרך בתחום הקמעונאות, והיום הקמתי את הפרויקט הגדול בחיי, שיכול להתמודד מול כל פרויקט אחר בארץ ובעולם", אמר היום להב ל"גלובס". "באתי לשרת את הנגב, כי עשיתי כסף בעיר הזאת, ואמנם יכולתי להקים בכל מקום בעולם, אבל אני אוהב את האנשים כאן, ומגיעה להם הרמה הגבוה ביותר בעולם. באתי מבית מאוד פשוט, ואם אני הצלחתי, אז כל אחד במדינה יכול להצליח".

איש העסקים יליד בבאר-שבע גר היום בווילה מפוארת בהרצליה פיתוח, אך ממשיך להיות מחובר לדרום, סנטימנטלית וגם עסקית.

עסקת הגרנד קניון בבאר-שבע מצטרפת לשורה של עסקאות מוצלחות שביצע להב ב-20 השנים האחרונות, אשר הפכו אות לאיש עסקים נזיל במיוחד. להב מחזיק גם במספר נכסי נדל"ן, בהם מגרש של כשני דונם ברחוב הרברט סמואל, מול הדולפינריום, בתל-אביב.

להב (נשוי+5) נכנס לעסקים בבאר-שבע לאחר שירות צבאי כלוחם בצנחנים, ובתוך זמן קצר עבר להתמקד בהקמת חנויות ענק לממכר מזון במחירים מוזלים, קונספט שלא היה נהוג מבחינת הרשתות הגדולות באותן שנים. להב ידע איך להביא את ההמונים לחנויות שלו, כולל ארגון הסעות לסופרמרקט מהשכונות בבאר-שבע בכל שעה עגולה.

עסקת המכירה המשמעותית הראשונה שלו הייתה בשנת 1994, כשלאחר התמחרות מול הרשתות הגדולות הוא מכר את סופרמרקט "מחסני הרכבת", בשטח של 5,000 מ"ר, לרבוע הכחול תמורת כ-5 מיליון דולר.

בעסקה שנייה, שנחתמה בשנת 1999 , מכר להב את תכולתה של חנות גדולה אף יותר, בשם "חוצות להב" (12 אלף מ"ר), לרשת שופרסל תמורת 20 מיליון שקל. את הנדל"ן של חוצות להב מכר להב בשנת 2008 לחברת הביטוח הפניקס תמורת 75 מיליון שקל.

להב לא נח לרגע, ובשנת 2010 מכר את רשת "מחסני להב" שהקים לחברת דן תחבורה תמורת 100 מיליון שקל. הרשת הוקמה ב-2003 ומנתה בעת מכירתה 10 סניפים, בעיקר בערי הפריפריה (נצרת עילית, הקריות, אשדוד ועוד). מחזור המכירות השנתי של מחסני להב עמד על 350 מיליון שקל .

ביוני 2011 רכש להב את השליטה בחברה הבורסאית אס.אר אוברסיז תמורת 38 מיליון שקל מידי שלמה שמלצר. החברה שינתה את שמה ללהב אל.אר, והיא עוסקת בעיקר ברכישת נדל"ן מניב בגרמניה. חברת הנדל"ן נסחרת בשווי של 48 מיליון שקל, ולהב מכהן כיו"ר שלה, כאשר שותפו בחברה הוא איליק רוז'נסקי, לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן.

בעבר היה להב מעורב בקבוצת הכדורגל הפועל באר-שבע והיה הבעלים של הקבוצה עד עונת 1996-1997 בה זכתה בגביע המדינה. לאחר מכן מכר את רוב כוכביה לקבוצות אחרות והעביר את הקבוצה לידי איש העסקים הבאר-שבעי אלי ז'ינו.

העסקאות של אלי להב
 העסקאות של אלי להב