שמן שילמה לאיתן אלדר עמלות של 7 מ' ש' בשתי הנפקות

הנפקת שמן, אשר בן זקן הוא בעל עניין בה, זכתה לביקושים גבוהים והחברה גייסה כ-50 מיליון שקל ■ לאלדר הובטחו מראש דמי ייעוץ בסך 6% מסך הגיוס

האתגרים ההנדסיים, העיכובים המתמשכים והעלייה בתקציב קידוח "ים 3", לא הרתיעו מסתבר את המשקיעים: ביקושים גבוהים נרשמו אמש בהנפקות של שמן נפט וגז ושותפות זרח , המחזיקות ברוב הזכויות בקידוח הימי שנערך מול חופי אשדוד, מה שהביא להגדלת היקף הגיוס המתוכנן.

שמן, המנוהלת על ידי יוסי לוי (מנכ"ל) וגבי אשכנזי (יו"ר), גייסה 49.5 מיליון שקל - כ-6.5 מיליון שקל יותר ממה שתכננה, אולם עדיין ההנפקה נסגרה במחיר המינימום. בעלי העניין בחברה - ג'קי בן זקן, אברהם נניקשווילי וחברת בונסטר שבשליטת יוסי וישי מור, רכשו מניות בהיקף של כ-14.6 מיליון שקל. ככל הידוע, חברת לפידות של יעקב לוקסנבורג, שכבר מחזיקה במניות של חברת שמן, השתתפה אף היא בהנפקה עם רכישת מניות בהיקף של 10 מיליון שקל.

מי שזכה לעמלה שמנה בהנפקת שמן, ולא בפעם הראשונה, הוא הפיננסייר הוותיק איתן אלדר - שעמד בעבר (לצד רועי גיל) בראש חברת ההשקעות גיבור ספורט, שקרסה בתחילת העשור הקודם. גיבור ספורט, שמוגדרת בתשקיף שמן הנוכחי כ"יועצת להנפקה", תזכה לדמי ייעוץ בהיקף של 6% מסך הכספים שגויסו בהנפקה (למעט החלק של בעלי השליטה). מכאן, שאלדר צפוי לקבל משמן תשלום בגובה כ-2 מיליון שקל, בתוספת מע"מ.

גם בהנפקה פרטית קודמת שביצעה שמן במארס 2011, בה גויסו 185 מיליון שקל מבעלי עניין וגופים מוסדיים, לקח אלדר חלק. כיועצת להנפקה אז שימשה חברת "נכסי אלדר גיל ומהוני בע"מ", הנמצאת בשליטת אלדר וגיל, אשר זכתה לעמלה בסך כ-4.8 מיליון שקל.

2 החברים חשודים בתרמית ני"ע

העובדה שאלדר זוכה לייעץ להנפקות שמן, נעוצה קרוב לוודאי בקשר העמוק שיש לו עם אחד מבעלי העניין בחברה - ג'קי בן זקן. זה נמנה בעבר עם קבוצת השליטה בחברת מנופים הבורסאית, המחזיקה במניות חברת החיפושים.

הקשר העסקי בין השניים החל בשנת 2007, כשאלדר ושותפו-דאז גיל רכשו את השליטה בחברת ההחזקות מאקפל. מיד לאחר הרכישה ביצעו השניים מהלך בזק למימוש נכסי החברה, שכללו החזקה במניות חברת תפרון הציבורית ואת הנדל"ן שעליו ישבו מפעליה. כך, שכעבור שלושה חודשים הפכה מאקפל לשלד בורסאי עם קופת מזומנים של למעלה מ-200 מיליון שקל, ללא התחייבויות. במצב זה נמכרה השליטה בחברה לידי מנופים של בן זקן ושותפו באותם ימים, אברהם נניקשווילי, ברווח של מיליוני דולרים לצמד המוכרים.

בסוף 2010 התבצעה עסקה סיבובית נוספת, כאשר בעלי המיעוט במאקפל, ובהם גם גיל ואלדר, רכשו מניות בהנפקה שביצעה מנופים (בין היתר כדי להכניס את מניית החברה למדד ת"א 100). חלק מתמורת ההנפקה שימש את מנופים להצעת רכש למניות הציבור במאקפל, מהלך שבו מכרו אלדר וגיל את יתרת מניותיהם בחברה למנופים.

ביולי 2011 נחקרו בן זקן ואלדר על ידי רשות ניירות ערך, בחשד שהיו מעורבים בביצוע עסקאות עצמיות ומתואמות בחודשים נובמבר-דצמבר 2010, שמטרתן הייתה העלאת שער מניית מנופים על מנת שזו תיכנס למדד ת"א 100. לפני מספר חודשים הוחלט במחלקת ני"ע בפרקליטות מחוז ת"א להגיש כתבי אישום נגד השניים, בכפוף לשימוע.

ממכתבי הזימון לשימוע בפרשת הרצת מניית מנופים, עולה כי השניים צפויים להיות מואשמים גם בעבירה של הנעה בתרמית לרכישת ניירות ערך לפי סעיף 54(1) לחוק ני"ע. זאת, מכיוון שלטענת הפרקליטות הם שתלו כתבות חיוביות על מנופים פיננסיים בעיתון "כלכליסט", במטרה להעלות את שער המניה.

בכל אופן, הצלחת הגיוס אמש שחררה לחץ בחברת שמן, אשר חסרו לה טרם הגיוס 27 מיליון דולר לצורך מימון חלקה בקידוח "ים 3". ייתכן שעל הרקע הזה החליטו בשמן לסיים מו"מ שנוהל עם חברת איזי אנרגיה, אשר הייתה אמורה להשקיע מיליון דולר במניות החברה.

שותפות זרח, הנמצאת בשליטת רמי קרמין ורו"ח יאיר קרני, ביקשה לגייס מהציבור כ-9.3 מיליון שקל, כאשר השותף הכללי התחייב לרכוש אגדים בהיקף של מיליון שקל. בהנפקה עצמה נרשמו ביקושים של כ-18.5 מיליון שקל, כך שהיא נסגרה במחיר גבוה במעט מהמינימום, והיקף הגיוס גדל ל-10 מיליון שקל. למרות הביקושים הגבוהים, המגמה השלילית היום בבורסה השפיעה גם על המסחר בניה"ע של שמן וזרח, והן סיימו אותו בירידות שערים, בהמשך למגמה השלילית בהן טרם ההנפקות.